دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۰
کد خبر: ۳۴۳۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
در ديدار شهردار تهران با سينماگران در پرديس ملت مطرح شد:
دكترمحمد باقر قاليباف شهردار تهران در ديدار با سينماگران در مراسمي به مناسبت جشنواره «فيلم شهر» گفت: هنرمندان در عرصه سينما تاثيرگزاري به سزايي بر روابط شهر و شهروندي دارند و مي‌توانند فرهنگ شهر را به سمت انساني‌تر شدن پيش ببرند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، مراسم تقدير از کارگردانان آثار تلويزيوني با موضوع شهر از سوي چهارمين جشنواره «فيلم شهر» با حضور دکتر قاليباف شهردار تهران، امير خوراكيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران سيد محمد هادي ايازي معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران و جمع بسياري از اهالي سينما دوشنبه شب در پرديس سينمايي ملت برگزار شد.
اين مراسم به ميزباني عزت الله انتظامي (رياست افتخاري جشنواره) و ابراهيم داروغه زاده دبير چهارمين جشنواره فيلم شهر در پرديس سينمايي ملت برگزار شد.

 شهردار تهران در اين مراسم با بيان اين‌كه « شهرداري براي فعاليت بهتر به همه هنرمندان و به ويژه هنرمندان سينما نياز دارد»، گفت : خوشحالم در جشني كه به مناسبت چهارمين جشنواره فيلم شهر برپا شده، حضور دارم. بنده خدمتگزار مردم شريف تهران هستم و حال نيز در خدمت هنرمندان سينما هستم، هنرمنداني كه چه به عنوان شهروند و چه به عنوان افرادي تاثيرگزار، همواره در خدمت آنان خواهم بود.

 وي تصريح کرد: اين هنرمندان تاثير به سزايي بر شهر خواهند داشت و مي‌توانند فرهنگ شهر را به سمت انساني‌تر شدن پيش ببرند.

وي در ادامه با بيان اينكه بايد شهر را به سوي انساني‌تر شدن پيش برد و فعاليت‌هايي همچون ايجاد فضاي فضاي سبز، اتوبان و تونل‌ها را در كنار فعاليت‌هاي زيربنايي فرهنگي قرار داد افزود: به گمان من شهر ما بيش از آن‌كه به مسايلي اين‌چنيني احتياج داشته باشد، نيازمند انسان‌هاي خوب است.

بنده به عنوان يكي از مديران اين شهر به شما عزيزان نيازمندم. چرا كه بايد شهر را بهتر از گذشته اداره كنيم. يك شهر در كنار فضاي سبز و زيبايي‌هاي ديگر، نيازمند انسانهاي خوبي است كه براي يك شهر انساني تلاش مي كنند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر ساختمان خوب مي سازيم اين ساختمان بايد چهارچوب خوبي داشته‌است. فضاي سبز خوب، و توسعه خدمات شهري همچون حلقه‌هاي يك زنجير هستند كه باعث مي‌شود شهروندان بهتري را به جامعه ارائه دهيم. هنر و هنرمندان و عزيراني كه در اين عرصه تلاش مي‌كنند نقش اول را دارند.

شهردار تهران با اشاره به برخي از رذايل اخلاقي که در دين اسلام نهي شده است يادآور شد: در دين مبين اسلام بسياري از رفتارهاي ناپسند همچون غيبت و دروغ نفي شده است. رفتار ما ايده صادقانه و بر اساس برادري، گذشت، برابري و کمک و ياري به يکديگر باشد و در راس همه اين خصايص بايد در راستاي تحقق شهري ايراني اسلامي تلاش کنيم و امروز احساس مي شود اين امر به دلايل مختلف خدشه دار شده است.
دکتر قاليباف در ادامه از هنرمندان خواست تا در آثارشان به اين موضوعات بيشتر توجه کنند و همه خوبي ها و زشتي هاي شهر را با نگاه هاي مختلف به تصوير بکشند.

وي گفت: اميدوارم اين نشست‌ها و جشنواره‌هايي همچون «فيلم شهر» ما را به سمتي ببرد تا توليدات سينمايي افزايش پيداكند و به اين ترتيب آثارخوبي را در جامعه و يك شهر انساني داشته باشيم، آثاري كه كيفيت زندگي را از بعد مادي و معنوي ارتقا مي‌دهد. شهردار تهران در پايان سخنان خود با يادي از دوران دفاع مقدس و سال‌هاي خاطره برانگيز آن، با اشاره به ديدار اخير خود با جمعي از اهالي سينما يادآور شد: شهرداري تهران مصمم است از هيچ کمکي به هنرمندان و بخصوص سينما دريغ نکند و براساس سياستگذاري هايي که دنبال مي شود در اين راستا حرکت کند.  

انتظامي: قاليباف شهر را فرهنگي كرد
عزت الله انتظامي بازيگر برجسته وپيشكسوت سينماي ايران و رئيس افتخاري چهارمين دوره جشنواره فيلم شهر نخستين سخنران اين مراسم بود. وي افزود: هنرمندان از طريق آثار هنري خود مي توانند موجبات رشد روحي، رواني و جسماني جامعه را که نشان سلامت يک شهر است ارتقاء بخشند.
اين بازيگر سينما تاکيد کرد: شهر آرماني شهري است که در خدمت رشد روح و روان و ذهن انسان باشد و من به سهم خود تلاش مي کنم تا در زندگي و فعاليت هاي هنري خود به مردم تا جايي که ممکن است در اين راه ياري رسانم.
انتظامي با ذکر خاطراتي از دوره هاي گذشته مديريت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در دوره گذشته رياست خانه تئاتر را عظمت ژانتي برعهده داشت و در آن زمان براي ساخت سالن تئاتر نزد شهردار وقت رفتيم و پيشنهاد کرديم در فضاي بالاي پارک لاله تهران به موازات تئاتر شهر سالني احداث شود.
بازيگر فيلم سينمايي "ميناي شهر خاموش" تاکيد کرد: شهردار وقت پس از پيگيري هاي ما در نهايت به ما محلي را در نزديکي خاني آباد در جنوب تهران براي ساخت اين سالن پيشنهاد کرد و آنجا بعدها نمايشگاه فرش شد و روزانه تنها دو يا سه نفر از اين نمايشگاه فرش بازديد مي کردند در حالي که اگر اين محل به سالن نمايش تئاتر تبديل شده بود مي توانست روزانه بيش از هزار نفر را به سوي خود در اين منطقه جلب کند.
وي در ادامه يادآور شد: به ياد دارم در دوراني صحبت از انتقال پايتخت از تهران به يکي ديگر از شهرهاي کشور بود اما در اين ميان غلامحسين کرباسچي که نام وي را با افتخار ياد مي کنم اعلام کرد به زودي فضايي در تهران ايجاد مي کنم تا همه عيب هاي تهران برطرف شود.


انتظامي تصريح کرد: کساني که قبل از دوران شهردار بودن کرباسچي در اتوبان مدرس رانندگي کرده اند به ياد دارند که طرفين اين اتوبان تپه خاکي هايي وجود داشت و امروز اين اتوبان همچون اتوبان هاي آلمان سرسبز است و از جنوب تهران همچون شهرري تا شمال به همت کرباسچي فضاي سبز به وضوح ديده مي شود. وي يادآور شد: يکي از کارهاي خوب کرباسچي کمک به احداث موزه سينما بود. در آن زمان ما به اتفاق سيد محمد بهشتي پيگري کرديم و در نهايت سراي ميرنيا در لاله زار به موزه سينما اختصاص يافت و موزه سينما در آنجا شکل گرفت.
اين بازيگر سينما گفت: به ياد دارم در آن زمان با همکاري جمال اميد نويسنده، بهزاد رحيميان، امير اثباتي و عزير ساعتي و مهندس سيد محمد بهشتي اين مکان با حضور حبيبي معاون رئيس جمهور وقت افتتاح شد و به دليل کمبود جا امکان پذيرايي از ميهمان زياد براي ما وجود نداشت.
انتظامي تصريح کرد: در دوره حضور سيف الله داد در سمت معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باغ فردوس در اختيار ما قرار گرفت و موزه سينما در فاز اول با حضور سيد محمد خاتمي رئيس جمهور وقت و در فاز دوم با حضور احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آن موقع افتتاح شد. اين بازيگر در ادامه موزه سينما را گنج بزرگي براي سينماي ايران دانست و مسئولان و هنرمندان را به بازديد از اين موزه ترغيب کرد.
بازيگر فيلم سينمايي اجاره نشين ها گفت: در همين دوران از شهردار وقت تقاضا کرديم تا به موزه سينما بيايند شايد در راستاي بهبود وضعيت اين سينما کاري انجام شود که ايشان در بازديد از اين موزه تنها به يک جمله بسنده کرد: اينجا براي برگزاري مراسم عروسي خيلي مناسب است!
انتظامي در ادامه با اشاره به وعده هاي برخي مديران در سال هاي گذشته تاکيد کرد: به ياد دارم ليستي 20 نفره از بازيگران پيشکسوت تهيه کرديم و تقاضاي کمک دو ميليون توماني به هريک از اين پيشکسوتان کرديم.
وي ادامه داد: رسول خادم در اين راه به ما کمک کرد و در نهايت پس از دو ماه از عيد قرار شد به 40 هنرمند به ازاي هر نفر يک ميليون تومان پرداخت شود و در نهايت بازهم وعده ها عملي نشد و قرار شد که اين هدايا به 80 هنرمند به ازاي هرنفر 500 هزار تومان پرداخت شود.

وي در ادامه به تلاش‌هاي قاليباف براي توسعه رفاهي و فرهنگي شهر تهران پرداخت. به گفته انتظامي قاليباف كارهاي زيادي انجام داده كه توسعه مترو ، به پايان رساندن برج ميلاد و ايجاد تونل‌ها نمونه‌ و بخشي از آن است.
وي با بيان اين‌كه «علاقه آقاي قاليباف به هنرمندان با ساختن كانون‌هاي سينمايي و تاتري مشهود است»، ادامه داد:سينما آزادي يكي ديگر از دستاوردهاي آقاي قاليباف است، كاري كه من انجامش را باور نمي‌كردم.

خوراكيان:جشنواره‌هاي سينمايي سرمايه‌هاي گران‌قدري هستند

در ادامه اين مراسم امير خوراكيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: همانگونه که ارزش طلا به عيار آن است ارزش آثار فرهنگي نيز به کيفيت و محتوي آن است و در حقيقت خالقان اين نوع آثار ضمانت کنندگان کيفيت اين آثار فرهنگي هستند.
وي افزود:سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به يمن برکت حضور اين هنرمندان در راستاي توليد آثار فرهنگي قدم برداشته و اميدواريم اين هنرمندان بتوانند در راستاي خلق آثاري با ظرفيت هاي فرهنگي و هنري موفق باشند.
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اظهار اميدواري کرد با تلاش همه هنرمندان آثاري درخور فرهنگي به جامعه اسلامي و به خصوص مردم شهر تهران ارائه شود.
خوراکيان تصريح کرد: بزرگترين سرمايه ما در جامعه هنرمندان هستند و اميدوارم فضاي مناسب براي فعاليت اين هنرمندان بيش از گذشته در جامعه فراهم باشد.
در ادامه اين مراسم با حضور سيد محمد هادي ايازي معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران، مسعود رايگان، بهروز غريب پور و مرتضي شايسته از آقايان سيروس مقدم براي سريال تلويزيوني زير هشت، عليرضا افخمي براي سريال پنجمين خورشيد، سيد محمد آويني براي مجموعه محله ما و پيروز کلانتري براي خلق فيلم مستند تهران چند درجه ريشتر به عنوان برترين کارگردانان آثار تلويزيوني با درونمايه شهري تقدير شد.
سيروس مقدم در ابن بخش در سخناني گفت: شايد اگر کمک و مساعدت مستقيم شهرداري تهران نبود نمي توانستيم سريال زير هشت را در برخي از گرمخانه ها به تصوير بکشيم و ممکن بود اين اثر تلويزيوني حتي ساخته نشود.
پيروز کلانتري نيز در اين بخش با اشاره به ظرفيت هاي سينماي مستند در ترويج فرهنگ شهرنشيني خواهان توجه بيشتر به اين نوع فيلم ها شد.


تارخ: افزايش فروش سينماها مديون تلاش شهرداري است

در ادامه اين مراسم امين تارخ بازيگر سينما و تلويزيون با قدرداني از شهردار تهران به دليل تلاش هايي که از سوي شهرداري تهران در زمينه بهبود وضعيت زندگي مردم در پايتخت شده است گفت: ساخت سالن هاي سينمايي از سوي شهرداري تهران فروش فيلم ها را 21 درصد افزايش داده است و اين امر اتفاق بزرگي براي سينماي ايران است.
وي افزود: به هر حال آنچه را که مي توان گفت مي گوييم و آنچه را که نمي توان گفت ناگفته مي گذاريم و شايد در جشن و مناسبتي ديگر اين حرف ها را بيان کنيم.
بازيگر فيلم سينمايي مادر يادآور شد: بايد بگوييم امروز در شهر گمگشده اي داريم و چيزي که تا ديروز در شهر در دست داشتيم از دست ما رفته که اينها همان اخلاق و محترم شمردن يکديگر است.
وي ادامه داد: سينماي ما شان و شخصيت والايي داشت که در خور هنرمندان و مردم بود و آنچه بر دل مي آمد بر زبان جاري مي شد. مهرباني و احترام همچون نخي نامرئي دل ها را پيوند داده بود و اين مهم سينماي ايران را به منزلي شايسته مبدل کرده بود.
وي گفت: اميد آنکه در پي خوبي هم باشيم، اميد آنکه معتمد هم باشيم و به دنبال ضربه زدن به يکديگر نباشيم، اميد آنکه دل و صحبت پاک کنيم و مهر پيشه کنيم.

در اين مراسم هنرمنداني همچون: محمد مهدي عسگرپور، عليرضا سجادپور، مهدي مسعود شاهي، محمود رضوي ، مرتضي شايسته، مرتضي رزاق کريمي، فرهاد توحيدي، سيروس الوند، کيومرث پوراحمد، مجتبي راعي، فرشته طائرپور، عبدالرضا کاهاني، کريم واروژ مسيحي، غلامرضا موسوي، داريوش فرهنگ، مسعود رايگان، رويا تيموريان، محمد پيرهادي، بابک حميديان، آناهيتا نعمتي، يدالله صمدي، امين تارخ، ملکه رنجبر، مهدي فخيم زاده، مسعود اطيابي، سيدحسين حق گو، محمدرضا شريفي نيا، ابراهيم شيباني، عليرضا داوودنژاد، جلال فاطمي، بهروز قريب پور، ناصر ممدوح، علي آشتياني پور، لاله اسکندري، بهزاد فراهاني، سيروس ابراهيم زاده، مريم فخيمي، جعفر صانعي مقدم، حميد سهيلي، مجيدرضا بالا، سيدمهدي طباطبايي نژاد، عليرضا رضاداد، عزيزاله حاجي مشهدي، سيروس مقدم، پيروز کلانتري، محسن عبدالوهاب، فريد مصطفوي، اکبر ثقفي، علي معلم، عباس ياري، سعيد سهيلي ، جمشيد گرگين، سعيد حاجي ميري، رجبي معمار، سعيد رجبي فروتن، بهزاد فراهاني، گوهر خيرانديش، پگاه آهنگراني، منيژه حکمت، سامان مقدم، محمد علي نجفي، محسن اميريوسفي، وحيد موساييان، احمدرضا معتمدي، بيژن ميرباقري، فرهاد ورهرام، منوچهر محمدي، عليرضا افخمي، ابوالحسن داودي، گوهر خيرانديش،رضا داد، محمود اربابي، عزت الله انتظامي و جمع ديگري از اهالي سينما حضور داشتند.


براي مشاهده گزارش تصويري (1)  و   (2)   اينجا کليک کنيد

نظر شما