يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۸
کد خبر: ۳۴۳۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
سردبير فصلنامه تخصصي «هنر فردا» معتقد است هنر ايران از دو منظر كيفيت و ماركت در مقايسه با كشورهاي منطقه و حتي هندوستان پيشتاز است.

به گزارش شهر، دكتر كشميرشكن سردبير فصلنامه تخصصي تحليلي هنر فردا كه داراي دكتراي تاريخ هنر از كالج SOAS دانشگاه لندن است، در نشست خبري انتشار سومين شماره نشريه «هنر فردا» گفت: هنر معاصر ايران عمري در حدود يك دهه يا كمي بيشتر دارد و در اين دوره كوتاه كه بسيار هم فشرده بوده است، به سرعت اتفاقات زيادي از مسائل امروز كه به عنوان انديشه و هنر معاصر است را در بر دارد.


وي ادامه داد: ايران بسيار خوب توانسته در منطقه و عرصه بين‌المللي توليد هنري خود را تثبيت كند. اين اتفاق به نوعي روز افزون است و هر روز خبر جديدي از هنر ايران به صورت نمايشگاه هاي متعدد كه خارج از ايران به‌ويژه در اروپا و آمريكا برگزار مي‌شود را مي‌شنويم. جوان بودن جامعه ايراني و وجود اشتياق، بسترهايي را فراهم آورده تا در مواردي آثاري كم نظير به‌وجود آيد.


اين منتقد هنري همچنين گفت: اگر در منطقه روح معاصر بودن را با چيزي كه در حال وقوع است تركيب كنيم و با كشورهاي ديگر مقايسه كنيم، مي‌بينيم هنر معاصر ايران معاصرتر است. اگر نمونه‌هايي از هنر معاصر ايران در گالري‌ها، نمايشگاه‌ها، موزه‌ها و بحث‌هايي که در حوزه دانشگاهي صورت مي گيرد را بررسي كنيم، سرعت رشد آن قابل لمس است. جذابيت‌هايي كه در فضاهاي سياسي و اجتماعي ايران وجود دارد توجهات خاصي در منطقه ايجاد مي‌كند تا به توليدات فرهنگي هنري كشور در خارج از مرزها توجه شود.


حميد كشمير شكن كه در مقام مورخ و منتقد هنر، كتاب‌ها و مقالات متعددي به زبان انگليسي و فارسي به چاپ رسانده است، در مورد ايده‌هاي اوليه شكل‌گيري مجله هنر فردا گفت: ما يك سري ايده‌هاي بلند پروازانه داشته‌ايم كه تلاش كرديم به نتيجه برسند. سعي كرديم اهدافمان را حساب شده و دقيق محاسبه كنيم و به گونه‌اي جلو ببريم كه تكرار كار گذشتگان محسوب نشود و همان‌طور كه مي‌دانيد در عرصه هنرهاي تجسمي كمتر كارهاي تحليلي به اين شكل وجود داشته است.


وي افزود: به هر حال طي سال‌ها، از سال‌هاي دور تا سال‌هاي اخير اتفاقات خوبي كه بعضي كوتاه مدت و بعضي بلند مدت بوده در اين زمينه رخ داده است. فكر مي‌كرديم بيشتر از چيزي كه در گذشته اتفاق افتاده هنر معاصر ايران و منطقه ظرفيت اين را دارد كه به يك سري مسائل نو و به روز و در عين حال با نگاهي بين‌المللي و گسترده به آن چيزي كه در حال وقوع است بپردازد. هدف اصلي و تاكيد ما در مورد هنر دوره معاصر و مدرن بر اين است كه كند و كاو، جستجو ، تحليل و معرفي كنيم و اين هنر را به افراد بشناسانيم.


وي با اشاره به اين‌كه چهارچوب و بحث مورد نظر در مورد ارائه مجله هنر فردا، پرداختن به هنر مدرن و معاصر ايران و منطقه در صحنه هنر بين‌المللي است، گفت: چيزي كه به عنوان هنر معاصر مي شناسيم جدا و بي‌ارتباط با عرصه جهاني نيست. ديگر تلاش ما اين است كه اهدافمان كه اهدافي بلند مدت هست را فقط در عرصه ملي مطرح نكنيم؛ بلكه به نوعي به‌وسيله تريبون يا صدايي كه بتواند همه جا پخش شود به گوش همگان برسانيم كه از اين جهت مجله هنر فردا مجله‌اي دو زبانه است كه هم زبان فارسي و انگليسي را پوشش مي‌دهد و بالاترين استانداردهاي ممكن نگارش انگليسي در آن لحاظ شده است.



كشميرشكن كه پست دكترا از دانشگاه آكسفورد و بورس آكادمي بريتانيا را دريافت كرده افزود: مجله هنر فردا از بخش‌هاي مختلف تشكيل شده كه هر بخش براي خود رسالتي را در بردارد و بر اساس رسالت و وظايف آن سازمان‌دهي شده است تا بتواند مخاطبان را به نوعي با خود همراه سازد. در مجله هنر فردا تصميم بر اين است كه در هر شماره موضوع خاصي دنبال شود كه قطعا فرآيند انتخاب موضوع براي ما مهم است.



وي همچنين اظهار داشت: براي ما داراي اهميت است كه اول از همه مسائلي كه در گفتمان‌هاي هنري معاصر جهاني وجود دارد را مطلع شويم و اين گفتمان‌ها را مرتبط كنيم با آن چيزي كه در اين قسمت از دنيا در حال وقوع است. از اين جهت يكي از راهكارهايي كه ما از آن استفاده مي‌كنيم كمك گرفتن از نويسندگاني است كه طيف وسيعي از اين نويسندگان در خارج از ايران زندگي مي‌كنند و هر كدام متخصصاني در عرصه فرهنگ و هنر هستند. اين موضوع هم براي مخاطبان بين‌المللي و هم براي مخاطبان داخلي به نوعي ارتباط بين آن‌ها برقرار مي‌سازد.


اين منتقد افزود: به اين ترتيب تبادلي بين آن چيزي كه در ايران در حال وقوع است از نظر انديشه بين نويسندگان و كساني كه در حوزه هنر داخل مشغولند و آنان كه در خارج از منطقه فعاليت دارند به‌وجود مي‌آيد. تلاش ما در محتواي بخش‌هاي مختلف غير از بخش موضوعي، اين است كه با پرداختن به هنر و رويدادهاي مهم منطقه‌اي، حتي به نمايشگاه‌هاي مهم هنرمندان ايراني و نمايشگاه‌هايي در نقاط مختلف دنيا اعم از اروپا و آمريكا كه توسط نويسندگان تهيه مي‌شود نگاهي داشته باشيم و كمبودي كه در اين زمينه بوده را پر كنيم.

نظر شما