يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۴۴۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸
پيش از انقلاب 72 پارك در تهران وجود داشت، اين در حالي‌ست كه هم اكنون شهر تهران داراي يك‌هزار و673 بوستان است كه به لحاظ مساحت با هم متفاوتند.

به گزارش خبرنگار«شهر»، معضلات زيست محيطي نظير تغييرات اقليمي، هر روز بيش از پيش بروز و به دنبال آن توجه به درختان و مناطق شهري نيز افزايش پيدا مي‌كند. زندگي در كلانشهر تهران كه با آلودگي هاي محيط زيستي مختلفي در حال دست و پنجه نرم كردن است كار راحتي نيست. آن چه كه مي تواند شهروندان را به ادامه زندگي بهتر در تهران ياري رساند توجه به محيط زيست، كاشت درخت، ساخت بوستان و گسترش فضاي سبز در سطح شهر تهران است. فضاي سبز نه تنها طراوت را به شهر برمي‌گرداند؛ بلكه با كاشت درخت مي شود جلوي تعرض به منابع طبيعي را هم سد كرد و بر اساس سخنان مقام معظم رهبري از پديده منحوس زمين خواري جلوگيري كرد.

 

توسعه فضاي سبز درون شهري

 

تاسيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز در تهران به سال 1369 بر مي‌گردد؛ اگرچه طرح ايجاد تشكيلاتي بنام «اداره باغات » در سال 1339 اجرايي شد. در سال 1342 پس از چندي كه از تاسيس اين اداره مي‌گذشت و به دنبال آشكار شدن بيش از پيش نقش و اهميت فضاي سبز نام آن به «سازمان پارك‌ ها » تغيير يافت. اما فعاليت اين سازمان به شكل كنوني عملا به بعد از انقلاب برمي گردد.

 

پارك شهر يكي از قديمي ترين پارك هاي تهران است كه به سال 1339 در تهران ساخته شد. قبل از انقلاب پارك دانشجو، ملت ،17 شهريور، شريعتي، پارك ساعي و پارك وليعصر تنها پارك هاي بزرگ تهران بودند. در مجموع قبل از انقلاب 72 پارك در تهران وجود داشت، اين در حالي‌ست كه هم اكنون شهر تهران داراي يك‌هزار و673 بوستان است كه به لحاظ مساحت با هم متفاوتند.

 

هم اكنون شهرداري تهران سعي دارد در همه محلات، بوستان هاي بزرگي احداث كند، به خصوص در مناطق جنوبي شهر تهران كه امكانات زيادي براي تفريح و سرگرمي در اختيار شهروندان وجود ندارد.

 

پادگان قلعه مرغي به مساحت 300 هكتار قرار است به يكي از بزرگترين تفرجگاه هاي تهران تبديل شود و 60 هكتار از اين بوستان 220 هكتاري تا خرداد 90 به گفته شهردار تهران براي استفاده شهروندان تهراني آماده مي شود. همچنين بوستانهاي مخصوص زنان در مناطق جنوب و شمال تهران، احداث بوستان جامع ري،آزادگان، بوستان پليس، بوستان 15 خرداد در يافت آباد، 12 فروردين، گلبرگ و طليعه بوستان هايي هستند كه تاكنون ساخته و به بهره برداري رسيده اند.

 

علاوه بر اين بوستان هاي مادرچيتگر،باغ گياه شناسي، بوستان بزرگ ونك از برنامه هايي است كه در دست اجراست و همچنين قرار است بوستاني 120 هكتاري در جنوب شهر تهران ساخته شود.

 

توسعه فضاي سبز بيرون شهري

 

جنگل‌كاري‌ها نيز كه با اهداف ايجاد منظر و زيبايي، پاكيزگي و تلطيف هوا، تعديل اثرات آلودگي‌ها، جلوگيري از توسعه بي‌رويه شهر و ساخت و سازهاي غير مجاز، تفرج و استراحت (جنگل‌درماني) بطور عام و اهداف آبخيزداري، حفظ محيط زيست طبيعي (حيات وحش، پوشش گياهي) و مقابله با طوفانها و بادهاي غبارآلود جنوب غرب و اهداف توليدي بطور خاص اجرا مي‌گردند، نقش بسيار مهمي در بهبود اوضاع زيستي در شهر تهران دارند.

 

ايجاد حدود 29 هزار هكتار جنگل‌كاري در قالب طرح كمربند سبز با هدف تحقق اين فوائد اجرا شده است .

با وجود اينها به منظور كاهش مشكلات زيست محيطي و جلوگيري از رشد بي رويه شهر و بهبود اوضاع زيستي در شهر تهران طرح جامع كمربند سبز پيرامون شهر تهران برنامه ريزي و بخش از فازهاي ان اجرا شده است .

 

هم اكنون در اطراف تهران پروژه هاي جنگل‌كاري توسط سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران در دست اجرا است. بر اين اساس طرح جنگل‌كاري تلو به مساحت 500 هكتار و 250هزار نهال، طرح جنگل‌كاري اراضي پيرداوود به مساحت 100هكتار و با تعداد 50هزار نهال در دامنه جنوبي البرز در ابتداي جاده امامزاده داوود و اراضي مجاور و مشرف به آزاد راه تهران- شمال پروژه ديگري در اين خصوص است.

پروژه جنگل‌کاري سعيد آباد جاجرود پروژه ديگري است كه فاز اول آن 500 هکتار با حدود 300 هزار اصله نهال است.

پروژه جنگل‌کاري تپه ماهورهاي شرق تهران كه اراضي تحت پوشش اين پروژه از شمال به جاده دماوند از شرق به جاده پارچين، از جنوب به جنگل سرخه حصار و از غرب به قرار گاه هوا – فضا، محدود مي شود از ديگر پروژه هاي سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران است. مساحت اين پروژه در فاز اول 500 هکتار و برنامه ريزي شده بيش از 315هزار اصله نهال در آن كاشته شود.

 

پروژه جنگل كاري دو تويه واقع در جاده قديم قم – خيابان آسايشگاه سالمندان کهريزک و در محدوده شهرداري منطقه 20 است كه مساحتي بالغ بر 400 هكتار را در بر خواهد گرفت و در ان 200هزار اصله نهال كاشته مي شود.

 

جنگل كاري در ايران رو به افزايش اما ناكافي

به مناسبت هفته منابع طبيعي هرساله در تهران و شهرهاي مختلف ايران مراسم كاشت نهال انجام مي‌شود. به گفته‌علي سلاجقه، معاون وزير كشاورزي و رييس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري يكصد ميليون اصله نهال امسال در استانهاي مختلف كشور غرس مي شود.

بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده بايد طي پنج سال آينده حدود 600 ميليون نهال در كشور غرس شود. ‌علي سلاجقه مي گويد: در دامنه جنوبي البرز همچنين استانهاي تهران و البرز تاكنون 450 هكتار جنگل كاري شده كه تا پايان سال اين ميزان نهال كاري به دو هزار هكتار افزايش خواهد يافت كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش هفت برابري برخوردار است. او اظهار داشت: در نظر داريم طي برنامه پنجم و ششم توسعه ،حدود شش ميليون هكتار فضاي سبز در كشور اضافه شود.

 

اكنون ايران داراي حدود 14 ميليون و 300 هزار هكتار جنگل، 85 ميليون هكتار مرتع و 32 ميليون هكتار مناطق بياباني است.

 

براساس طرح بين المللي «براي زمين درخت بكاريم» كه توسط سازمان ملل برنامه ريزي شده هركشور بايد برنامه اي را براي كاشت نهال به منظورحفظ و گسترش محيط زيست اجرا كند.

تشويق مردم، جوامع محلي، دولت‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي و صنايع در حمايت از اين طرح جهاني منجر به كاشت 4‌/‌7 ميليارد درخت در انتهاي سال 2009 ميلادي در 170 كشور شد؛ اين در حالي است كه هدف اين طرح در انتهاي اين سال كاشت تنها 7 ميليارد درخت بود.

همزماني اين طرح در سال آخر خود با سال 2010 كه از سوي سازمان ملل متحد سال جهاني تنوع زيستي نام گرفته است، كشورهاي مختلف را بر آن داشت تا با عزمي جدي اين طرح را دنبال كنند و ايران هم يكي از اين كشورها است.

طبق آمار دبيرخانه اين طرح تا 7 شهريور 1389، سهم ايران از اين حركت جهاني بسيار اندك بوده و با توجه به آمار تعداد درختان كاشته شده در قالب اين پروژه در ايران نسبت به كشورهاي ديگر ، تصميم گرفته شد تا با هماهنگي سازمان‌هاي دولتي، مراكز آموزشي، بنگاه‌هاي اقتصادي، سازمان‌هاي مردم نهاد زيست محيطي و بخش خصوصي در ايران حركت خودجوشي صورت گيرد تا ايران نيز به عنوان يكي از كشورهاي حامي محيط زيست باشد.

تا 20 مهرماه 1389 تعداد 10 ميليارد و 366 ميليون اصله درخت در قالب اين پروژه در كشورهاي جهان كاشته شده كه از اين ميان سهم ايران فقط 3هزار و759 اصله بوده است كه رقم درخور توجهي نيست. به دنبال اين طرح در آبان ماه امسال 5هزار نهال در پارك جنگلي تلو كاشته شد.

 

باتوجه به بيانات مقام معظم رهبري براي گسترش جنگل كاري به منظور مبارزه با زمين خواري و هم حفاظت از محيط زيست لزوم توجه بيشتر سازمان‌هاي مربوطه و افزايش روند جنگل كاري و توسعه فضاي سبز شهر تهران الزامي به نظر مي رسد.

نظر شما