دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۴
کد خبر: ۳۴۴۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۳
در نگارخانه‌هاي تهران خبر تازه‌اي نيست
در روزهاي پاياني سال 89، گالري‌هاي ايراني عموما نمايشگاه‌هايشان را ادامه داده و چندان اقدام به برگزاري نمايشگاه تازه‌اي نکرده‌اند. با اين حال اين گالري‌ها در عرصه بين‌المللي فعالند و آثار هنرمندان ايراني را در کشورهايي چون سوييس و امارات متحده عربي در قالب نمايشگاه‌هاي موضوعي يا بين‌المللي به نمايش مي‌گذارند.

به گزارش خبرنگار شهر، يکي از معدود نمايشگاه‌هايي که اين هفته در تهران افتتاح مي‌شود، نمايشگاه نقاشي و چاپ دستي فاطمه گرزن است که روز جمعه 20 اسفندماه از ساعت 16 تا 20 در گالري گلستان افتتاح خواهد شد.
بازديد از اين نمايشگاه تا 26 اسفندماه، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 براي علاقمندان امکان‌پذير است.
گالري گلستان در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 واقع است.


ولي دو گالري اثر و اعتماد، آثاري از هنرمندان خود را در «آرت دبي»، بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي خليج فارس، به نمايش خواهند گذاشت. آرت دبي 2011 از 16 تا 19 مارس، 25 تا 28 اسفندماه 89، در جميرا برگزار مي‌شود.


گالري اعتماد در اين نمايشگاه آثاري از شهريار احمدي، ناديا عياري، رضا درخشاني، کامران ديبا، تام اليس، رعنا فرنود، مهرداد محبعلي، حامد رشتيان، رامتين زاد، زاديک زاديکيان و شنتيا ذاکر عاملي را به نمايش گذاشته است.


همچنين گالري اثر در اين رويداد فرهنگي، آثار نقاشي، مجسمه و اينستاليشني را از رضا لواساني، رکسانا منوچهري، آزاده رزاق‌دوست، بابک روشني‌نژاد و صادق تيرافکن را ارائه مي‌کند.


رضا لواساني در اين مجموعه يك مجسمه از جنس پاپيه ماشه با عنوان «درخت زندگي» ارائه مي‌كند كه در ابعاد 34 در 180 در 143 سانتيمتر ساخته شده است. بابك روشني‌نژاد نيز با مجموعه «نه! تاريخ را فاتحان نمي‌نويسند، آن لعنتي را من مي‌نويسم - شماره 2» در اين رويداد جهاني حضور خواهد داشت. اين اثر يك تابلوي سه‌لته‌اي در ابعاد 420 در 200 سانتيمتر است كه با تكنيك رنگ و روغن روي بوم كار شده است.


صادق تيرافكن نيز با اينستاليشن «معبد آتش» كه تركيبي از حباب‌هاي رنگي، فلز و ريسه نور است، در اين نمايشگاه شركت مي‌كند. همچنين ركسانا منوچهري از مجموعه «مواجهه» اثري بدون عنوان را در آرت دوبي به نمايش مي‌گذارد كه اين تابلو يك كار سه‌ لته‌اي نقاشي پشت فلكسي گلس با تكنيك نقاشي پشت شيشه است و در قاب‌هاي چوبي با ابعاد 50 در 146 در 9 سانتيمتر و 9 در 160 در 167 سانتيمتر كار شده است.



اثري از آزاده رزاق‌دوست نيز از مجموعه «نامه‌ها»ي وي در ابعاد 130 در 180 سانتيمتر با تكنيك رنگ و روغن و مداد روي بوم در اين نمايشگاه ارائه مي‌شود.



«آرت دبي» به‌طور مستقيم زير نظر و حمايت شيخ محمد، حاکم دبي، قرار دارد و در اين دوره، يكي از گران‌ترين جايزه‌هاي تجسمي جهان، از طرف موسسه «ابراج» به پنج اثر برگزيده اهدا خواهد شد. در اين دوره از «آرت دبي» 82 گالري از 34 کشور آثار هنرمندان برجسته خود را به نمايش خواهند گذاشت.


همچنين از روز پنج‌شنبه 19 اسفندماه نمايشگاه عکسي با عنوان «هويت ساختگي» با نمايش آثاري از چهار عکاس زن ايراني و سه عکاس خارجي در گالري «کاشيا هيلد برند» در سوئيس برگزار مي‌شود.


در اين نمايشگاه عکس‌هايي کنايه‌آميز از توصيف هويت منحصر به فرد عکاساني چون گوهر دشتي، هاله انواري، شادي قديريان، ملکه ناييني، اسامه ايسيد، سيسي فرست، و اسد فولول با گردآوري جولين فريزل به نمايش گذاشته خواهد شد.
اين نمايشگاه تا 18 فروردين 90 در شعبه زوريخ گالري کاشيا ادامه خواهد داشت.



نمايشگاه «موج نو - هنر امروز بريتانيا» نيز از 13 مارس 2011 ( 22 اسفندماه 89) در گالري اعتماد، شعبه دوبي برگزار مي‌شود. شعبه دوم گالري اعتماد در دوبي با برگزاري اين نمايشگاه که نخستين نمايشگاه از پنج نمايشگاهي است که از آثار هنرمندان بريتانيايي در اين گالري برگزار مي‌شود، از ساعت 18 تا 21 افتتاح مي‌شود.


گالري اعتماد در دوبي طي پنج نمايشگاه، آثاري از پنج نفر از مهم‌ترين هنرمندان بريتانيايي را به نمايش مي‌گذارد که نماينده هنر معاصر و هنرمندان جوان اين سرزمين هستند. از اين پنج هنرمند مي‌‌توان تاشا اميني، تام اليس، دن پرفکت و پتروک ستي را نام برد. اين نمايشگاه تا اول ماه مي، 9 فروردين 90، در اين گالري ادامه خواهد داشت.


اما در هفته گذشته نمايشگاه‌هايي افتتاح شده اند که اين هفته نيز ادامه خواهند داشت. نمايشگاه گروهي «موناليزا و من» با آثاري از ناصر عزيزي، پونه جعفري‌نژاد، ليلا خطيبي، مونا مجيدي‌فر، شادي مهسا، گيتا رحمان‌طبايي، مهران صابر، علي سلطاني و Fraczek Bartosz، Stano Cerny، Francoise Rohmer، Daniela Jauregui Servin و Jana Trunka تا 25 اسفند در گالري سيحون واقع در خيابان وزرا، خيابان چهارم، پلاک 30 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.


همچنين از روز جمعه 13 اسفند ماه نمايشگاهي از نقاشي‌هاي آبرنگ استاد علي‌اکبر صنعتي در گالري ساربان افتتاح شده است. آثار اين نمايشگاه که متعلق به چهار مجموعه دار ايراني است، تا جمعه 27 اسفند ماه، در گالري ساربان ادامه خواهد داشت.


اين نمايشگاه، همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 در گالري ساربان واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان صابونچي (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8، پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.


بيش از 30 نسخه اصل از آثار عکاس‌باشي عهد ناصري نيز از روز جمعه 13 اسفندماه در گالري هما به نمايش در آمده است.


در سال 1280 قمري اولين لقب عکاسباشي را ناصرالدين شاه به آقارضا فرزند آقا اسماعيل جديد الاسلام اعطا کرد. مجموعه قرن نوزدهمي حاضر براي نخستين بار امکان نمايش در يک گالري خصوصي را پيدا کرده است.
نمايش اين آثار نيز تا تاريخ 24 اسفند ادامه خواهد داشت.


همچنين نمايشگاه گروهي «پرتره 13 در 18» با گردآوري ايمان صفايي، تا 24 اسفندماه ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه شامل عکس، نقاشي و ميکس‌مدياهايي با موضوع پرتره از هنرمنداني چون مهرداد افسري، مجتبي اميني،‌هويار اسديان، آذرخش عسگري، اميرحسين بياني، آلا دهقان،‌ صفا‌الدين امامي، شيما اسفندياري، نازنين اطمينان، علي اتحاد، نگار فرجياني، آرش فايض،‌ لاله فيروزي، فرهاد فزوني، شادي قديريان، اميرعلي قاسمي، محمد غزالي و غزاله هدايت است.


پيمان هوشمندزاده، امير پاشا هوشيور، فريد جعفري، مونا جان‌محمدي، محبوبه کرملي، بابک کاظمي، بهداد لاهوتي، ميثم محفوظ، اميد معصومي،‌اميد نعم‌الحبيب، ‌سعيد نودهي، راحله نوآور، نسترن صفاي، هوتن سلامت، مليکا صراف، پيمان شفيع‌زاده، محمدرضا شاهرخي‌نژاد، بهار طاهري، مرتضي طالبي،‌ نيکو ترخاني، شباهنگ طياري، رامتين زاد و علي زنجاني از ديگر هنرمندان شرکت‌کننده در اين نمايشگاه گروهي هستند.


نمايشگاه «پرتره 13 در 18» همه‌روزه از ساعت 15 تا 20 پذيراي علاقمندان خواهد بود. گالري اعتماد در خيابان باهنر(نياوران)، سه راه ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 4 واقع است.


همچنين نمايشگاه گروهي «ابرقهرمان من» آثاري از هنرمندان معاصر ايراني را همزمان در گالري آران و گالري مورونو کيانگ در لس‌آنجلس به نمايش گذاشته است. اين نمايشگاه تا 24 اسفند ادامه خواهد داشت.


در اين نمايشگاه آثاري از ندا رضوي‌پور، مرتضي زاهدي، بکتاش سارنگ جوانبخت، بهرنگ صمدزادگان، آرش صداقت کيش، سارا عباسيان، آرش فائض، فرهاد فزوني، سيامک فيلي‌زاده، عباس کوثري، باربد گلشيري، بهداد لاهوتي، فرساد لباف، آمتيس متولي،علا ابتکار، مريم اميني، مجتبي اميني، شهرام انتخابي، اميرعلي بشيري، نازنين پوينده، ژينوس تقي‌زاده، نيوشا توکليان، عليرضا جدي، سهند حساميان، غزال خطيبي، آرش حنائي، نسيم داوري، آلا دهقان، حامد رشتيان، هادي نصيري و اليکا هدايت ارائه شده است.


علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به جز جمعه‌‌ها از ساعت 11 تا 19 از اين نمايشگاه ديدن کنند. گالري آران در خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 واقع است. اين نمايشگاه همچنين از روز چهاردهم اسفندماه در گالري «مورونو کيانگ» در شهر لس‌آنجلس افتتاح شده است.


همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي رکسانا منوچهري در گالري اثر تا 24 اسفندماه همه روزه به‌جز جمعه‌‌ها از ساعت 11 تا 20 در گالري اثر واقع در خيابان کريم خان زند، خيابان ايرانشهر، کوچه برفروشان، روبروي پارک هنرمندان، پلاک 16 پذيراي علاقمندان است.


نمايشگاه گروهي آثار محمدحسين عماد، بهنام کامراني، فريده شاهسوراني، اميد حلاج، ياسر ميرزايي، نفيسه عمران، مرتضي طالبي و الميرا روزبه نيز تا سوم فروردين 90 توسط گالري آن در گالري توتال آرتز دبي برپا خواهد بود. 
نظر شما