چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۶
کد خبر: ۳۴۴۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶
ايرج افشار، ايرانشناس و نسخه‌شناس بزرگ ايراني، ظهر امروز چهارشنبه 18 اسفندماه دار فاني را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار شهر، وي که از روز 13 اسفندماه به دليل وخامت اوضاع جسمي در بيمارستان جم بستري شده بود، توان مبارزه خود با عفونت ويروسي‌اش را از دست داد. وي بعد از سفري تحقيقاتي به آمريکا در اواسط پاييز امسال به يک ويروس عفوني دچار شد و براي مداواي خود معالجات سختي را پشت سرگذاشت.

ايرج افشار حدود 14 سال از سال 1344 تا سال 1358 رياست کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران را برعهده داشت. در اين دوره هزاران نسخه خطي و ده‌ها هزار برگ سند و عکس در کتابخانه دانشگاه تهران جاي گرفت.



يکي از ارزشمندترين آثاري که توسط وي منتشر شده است، فهرست مقالات فارسي است. اين فهرست، راهنماي مهمي براي دانش پژوهان بوده و هست.

دو جلد از فهرست و نمايه مقالات ايرانشناسي و فرهنگي به زبان فارسي از سوي دائره‌المعارف بزرگ اسلامي به‌تازگي توسط وي به بازار نشر عرضه شده است و برخي از آثار مهم در حوزه تصحيح و تاريخ‌نگاري نيز از وي در دست انتشار است.

ايرج افشار محقق، ايران‌شناس و کتاب‌شناس، در تاريخ 16 مهر 1304 در تهران متولد شد. وي فرزند دکتر محمود افشار بنيادگذار موقوفات دکتر محمود افشار يزدي و يکي از استادان مدرسه دارالفنون بود. اين محقق برجسته امروز چهارشنبه 11 اسفندماه 89 در سن 85 سالگي در بيمارستان جم تهران درگذشت.

نظر شما