يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۶
کد خبر: ۳۴۴۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱
يك فوق‌تخصص بيماري‌هاي كليوي با بيان اين كه 41 درصد مبتلايان به بيماري‌هاي كليوي درجهان بر اثر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي فوت مي‌كنند، گفت: ابتلاي ديابتي به بيماري‌هاي كليوي تا مدت‌ها بدون علامت است و معمولا در مراحل پيشرفته علائم آن ظاهر مي‌شود.

به گزارش "شهر"، ‌دكتر اميرحسين ميلادي‌پور به مناسبت روز جهاني كليه تأكيد كرد: براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي كليوي و جلوگيري از پيشرفت آن، تشخيص اين بيماري در مراحل اوليه بسيار اهميت دارد.

وي، وجود آلبومين در ادرار، افزايش دفعات ادرار بويژه در شب‌ها، فشار خون بالا از جمله نشانه‌هاي زودرس ابتلا به اين بيماري برشمرد و اظهار كرد: همچنين تورم مچ پا، افزايش سموم و مواد زايد در خون مانند اوره، كاهش نياز به انسولين يا قرص براي كنترل ديابت، بي‌اشتهايي، خارش بدن و تنگي نفس از جمله نشانه‌هاي ديررس ابتلا به اين بيماري هستند.

 

ميلادي‌پور توصيه كرد: مبتلايان به ديابت نوع 1، پنج سال پس از ابتلا به اين بيماري و ديابتي‌هاي نوع دو پس از تشخيص مبتلا بودن به ديابت بايد بصورت سالانه تحت آزمايش‌هاي كراتينين و آلبومين قرار بگيرند.

 

وي با اشاره به تأثير منفي مصرف زياد پروتئين در سلامت بيماران كليوي، گفت: مصرف بيش از حد پروتئين موجب افزايش فعاليت كليه و تحت فشار قرار گرفتن اين عضو مي‌شود كه به پيشرفت بيماري مي‌انجامد.

 

اين فوق‌تخصص خطاب به ديابتي‌هاي مبتلا به بيماري‌هاي كليوي نيز گفت كه از افزودن نمك به غذا خودداري كنند و غذاهاي شور و كنسرو شده نخورند.

نظر شما