شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۳
کد خبر: ۳۴۵۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸
پرونده شهرداري تهران روي ميز قضاوت شهروندان(1)؛
انسان سالم به‌عنوان يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي توسعه پايدار شهري به‌شمار مي رود، لذا مهم‌ترين نكته‌اي كه در سلامت شهر تهران مورد توجه قرار مي‌گيرد اين است كه بدون توانمندسازي شهروندان پرداختن به‌مقوله سلامت امكان‌پذير نيست.

محمدمهدي گلمكاني، مديركل سلامت شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» در مورد عملكرد اين اداره كل در سال 89 گفت: با استقرار 374 خانه سلامت در 374 محله شهر تهران، ارتقاي سطح سلامت ساكنان محلات از طريق مشاركت همگاني مردم و همكاري بين‌بخشي ارتقا يافته است.


او با اشاره به‌اهداف راه‌اندازي خانه‌هاي سلامت افزود: از اهداف خانه‌هاي سلامت محله، جلب مشارکت آحاد خانواده‌ها، بستر سازي مناسب جهت جلب مشارکت و ايجاد ارتباط بين مردم و متوليان امور مديريت شهري و بالا بردن شاخص هاي زيست محيطي محله است.


مديركل سلامت شهرداري تهران به راه‌اندازي 235 خانه اسباب‌بازي در محلات شهر تهران هم اشاره كرد و گفت: ارائه خدمات آموزشي در زمينه بازي‌ها و اسباب‌بازي‌هاي سالم به‌كودكان، ارتقاي سطح سلامت آنها از طريق بازي و به‌كارگيري بازي‌هاي خلاق، استاندارد و مناسب و آموزش مهارت‌هاي زندگي و سبك زندگي سالم از اهداف اصلي تشكيل خانه‌هاي اسباب‌بازي است.


بهره‌گيري از نيروهاي داوطلب براي ارتقاي سلامت شهروندان

او با تاكيد بر اين‌كه جذب پزشكان داوطلب به‌منظور هدايت امر سلامتي در محلات و جلب مشاركت مردم به‌منظور ارتقاي سلامت از ديگر برنامه‌هاي شهرداري تهران در سال 89 به‌شمار مي‌آيد، خاطرنشان كرد: تاكنون 3263 پزشك در اين راستا به‌ياري شهروندان تهراني آماده‌اند.


گلمكاني تشكيل شبكه سلامت‌ياران به‌منظور ارتقاي مشاركت و استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي محلات در حوزه سلامت را يكي ديگر از رويكردهاي اين اداره كل دانست و عنوان كرد: تاكنون بيش از 1900 نفر از داوطلبان در قالب شبكه سلامت‌‌ياران و رابطين سلامت شهر تهران ساماندهي شده‌اند.


او تصريح كرد: در اين طرح، شهر تهران به بلوك هاي جمعيتي 2هزار نفره تقسيم شده و مسئوليت ارائه آموزش‌هاي سلامت به ساكنين هر بلوك برعهده يك نفر به عنوان سلامت‌يار واگذار شده است.


به گفته اين مسئول سلامت شهرداري تهران، 315 شوراي سلامت محلات نيز در سال 89 به‌منظور فرهنگ‌سازي در حوزه سلامت و با هدف جلب مشاركت افراد تاثيرگذار و مسئولان محلي در اداره امور محله، فراهم نمودن بستر مناسب براي ساكنان محله جهت كسب مهارت‌هاي زندگي از طريق تمرين و ممارست در مشاركت‌هاي اجتماعي راه‌اندازي شده است.


كانو‌‌ن‌هاي مردمي يكي از راهكار‌هاي ارتقاي مشاركت در حوزه سلامت است

او تشكيل كانون‌هاي منطقه‌اي و محله‌اي را يكي ديگر از اقدامات اين اداره كل در سال 89 دانست و اظهار داشت: تشكيل كانون‌هاي «مادر و كودك» در 314 محله، «سالمند» در 336 و كانون «جوانان» در 275محله از برنامه‌هايي است كه در سال جاري محقق شده است.


محمدمهدي گلمكاني تشكيل كانو‌هاي منطقه‌اي اهداكنندگان خون در 22 منطقه و كانو‌ن‌هاي محله‌اي ديابت در 242 محله را بخش ديگري از اقدامات صورت گرفته برشمرد و عنوان كرد: كانون‌هاي معلولان نيز به‌عنوان واحد مشاوره‌اي و بازوان اجرايي در حوزه معلولان و هم‌چنين نظارت و مناسب‌سازي اماكن و معابر براي آنها در سال 89 آغاز به‌كار كرد.


او با اشاره به‌اين‌كه طرح ارتقاي بهداشت و ايمني در بيش از 1500 مسجد شهر تهران نيز به‌اجرا رسيده است، تصريح كرد: به‌همين منظور 22 كانون خادمان مساجد در مناطق 22گانه شهر تهران با هدف شناسايي و اولويت‌بندي مشكلات و معضلات بهداشتي، زيست محيطي، اجتماعي و فرهنگي موجود در مساجد و انعكاس آنها به اداره سلامت مناطق و نيز ارائه راهكارهاي مناسب علمي و عملي براي كاهش و حل معضلات موجود تشكيل شده است.


راه‌اندازي و مديريت مراكز تخصصي براي ارتقاي سلامت جسمي و روحي

مديركل سلامت شهرداري تهران در ادامه اظهار داشت: هم‌چنين مراكز فرآموز به‌منظور آموزش احساس مسئوليت اجتماعي، ارتقاي مشاركت كودكان و نوجوان، پيش‌گيري از رفتارهاي پرخطر و آموزش‌هاي مهارت‌هاي زندگي نيز در بيش از 10 منطقه شهر تهران راه‌اندازي شده است كه در سال 90 به‌مجموع اين مراكز در ديگر مناطق تهران افزوده خواهد شد.


او با بيان اين‌كه زندگي در كلان‌شهري مانند تهران مي‌تواند سلامت شهروندان تهراني را تهديد كند، خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه 60درصد شهروندان تهراني از چاقي رنج مي‌برند، تا امروز 18 «باشگاه چاقي» در تهران راه‌اندازي شده و تا پايان سال نيز شهروندان هر 22منطقه از امكانات اين باشگاه‌ها برخوردار مي‌شوند.


گلمكاني با اشاره به اين‌كه در سال 89، 5 «خانه‌تن‌آرام» به‌منظور ارائه خدمات ماسا‍ژ غيردرماني در تهران راه‌اندازي شده است، خاطرنشان كرد: تاثيرات ماساژ غير درماني بر افزايش نشاط پايدار و کاهش استرس‌هايي که روزانه مردم كلان‌شهري چون تهران با آن درگير هستند، ثابت شده است.


او ادامه داد: ماساژ در كشورمان نيز تحت‌عنوان «مشت‌ومال ايراني» از زمان‌هاي قديم در گرمابه‌هاي عمومي كشورمان وجود داشته است، از اين‌رو ماساژ پيشگيري كننده و آرام‌بخش با رعايت حدود شرعي و به‌طور جداگانه براي خانم‌ها و آقايان در خانه‌هاي تن‌آرام طراحي شده است.


قدرداني سازمان جهاني بهداشت از اقدامات شهرداري تهران

مديركل سلامت شهرداري تهران با بيان اين‌كه ارتقاي سلامت در شهرها از شاخص‌هاي توسعه هر جامعهِ‌اي به حساب مي‌آيد، با اشاره به قدرداني سازمان جهاني بهداشت از اقدامات شهرداري تهران، بر ادامه فعاليت‌ها در راستاي ارتقاي سلامت شهروندان تهراني تاكيد كرد.


رئيس دفتر منطقه‌اي سازمان جهاني بهداشت در نامه‌اي به شهردار تهران، با قدرداني از حضور فعال هيئت اعزامي جمهوري اسلامي ايران به اجلاس سلامت و شهرنشيني در ژاپن، از شهرداري تهران درخواست کرده بود براي انتقال تجربه‌ها و برنامه‌هاي سلامت شهري به ساير کشورها، با آژانس سازمان ملل و نمايندگان کشورهاي منطقه همکاري کند.

نظر شما