يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۸
کد خبر: ۳۴۶۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۱
در همايش بررسي آخرين تحولات نقشه نظام سلامت مطرح شد؛
رييس شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت بر لزوم طراحي نقشه جامع سلامت کشور براي سال‌هاي آينده به موازات نقشه جامع علمي کشور تأكيد كرد.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمدباقر لاريجاني در همايش بررسي آخرين تحولات نقشه نظام سلامت افزود: از دو سال پيش كه اين ماموريت به شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت محول شد، هماهنگي‌هاي لازم براي تهيه و تدوين اين نقشه صورت گرفت و اين درحاليست كه افزايش بار بيماري‌ها و تاثيرعوامل اجتماعي موثر بر سلامت دو مقوله بسيار مهم و هزينه‌بر در آينده سلامت کشور است.

 

وي از همه به خصوص اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها خواست براي مداخلات درماني بهتر در جهت مهار اين عوامل راهکار ارائه داده و شوراي سياستگذاري را در اين راه کمک کنند.

 

بنا بر اين گزارش در ادامه اين مراسم دکتر مجدزاده، عضو شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت و دبير اين شورا در خصوص «روش شناسي نقشه سلامت ايران» با اشاره به چگونگي تدوين نقشه جامع علمي کشور با توجه به شرايط سلامت در ايران و توجه به نقطه‌اي که قرار است کشور در سال 1404 طبق ابلاغ سند چشم‌انداز توسعه در حوزه سلامت به آنجا برسد توضيحاتي براي حضار ارائه کرد.

 

رييس شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت گفت: نقشه سلامت کشور پروژه‌ها و زير پروژه‌هاي مختلفي دارد که همگي بر اساس 8 نقطه اتکاء و محور مهم گردآوري شده‌اند.

 

از سوي ديگر دکتر حق دوست، عضوهيات علمي دانشگاه علوم‌پزشکي کرمان درباره تخمين ميزان بار بيماري‌ها در آينده نظام سلامت کشور گفت: بيشترين بار بيماري‌هايي که به نظام سلامت کشور در آينده تحميل خواهد شد اختصاص به بيماري‌هاي غيرواگير از جمله بيماري‌هاي ديابت و قلبي و عروقي، خواهد داشت و بيشترين بار بيماري‌هاي واگير نيز طبق آمارهاي سازمان جهاني بهداشت در ايران به ايدز اختصاص مي‌يابد.

 

وي با اشاره به آماري که سازمان جهاني بهداشت درباره بيماري ايدز در ايران ارائه کرده بود، با ارائه نمودارهايي که خود و تيم تحت سرپرستي اش طي يک دوره پژوهشي به ان رسيده بودند، آن را اشتباه خواند و گفت: آمار سازمان جهاني بهداشت در مورد ايدز در ايران به واقعيت نزديک نيست و بنظر مي‌رسد ميزان بر اين بيماري در سال‌هاي آينده در کشور بسيار بيش از آن چيزي است که اين آمار نشان مي‌دهد، زيرا بسياري از گروه‌هاي پرخطر در ايران در اين آمار لحاظ نشده است.

 

حق‌دوست، وضعيت بار بيماري ها در سه کشور انگلستان، مالزي و سنگاپور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تيم من با مطالعات بار بيماري‌ها در اين سه کشور به اين نتيجه رسيده‌اند که قله بار بيماري‌ها در آينده کشور طبق الگوهاي بومي موجود در خصوص بيماري‌هاي غيرواگير با توجه به تمام ريسک فاکتورها، از جمله نوع تغذيه ايراني‌ها و چربي‌هايي که مصرف مي‌کنند در اختيار بيماري‌هاي قلبي و عروقي خواهد بود و متاسفانه بايد اقرار کنم مداخلات درماني نيز در اين خصوص چندان کارساز نخواهد بود و اين بيماري و ساير بيماري‌هاي غيرواگير در کشور در آينده بار اصلي بيماري‌ها را بر کشور تحميل خواهند کرد.

 

همچنين دکتر قانعي، معاون پژوهشي و فناوري وزارت بهداشت نيز در اين باره گفت: پرسش من از تيم پروژه تخمين بار بيماري‌ها در آينده کشور اينست که تا چه اندازه کارهاي پژوهشي انجام شده در اين حوزه از جمله توليد واکسن‌هاي مختلف و پيشرفت‌هاي ديگر کشور براي مداخله در کاهش اين بار و درمان بيماري‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند.

 

وي گفت: همانطور که همه مي‌دانند کشور در اين زمينه روند رو به رشدي را طي مي‌کند و محققان ما به توليد همه واکسن‌ها و داروها براي مدخله درماني موثر در همه زمينه‌ها اميدوارند.

 

دکتر گويا، رييس مرکز بيماري‌هاي واگير نيز با اشاره به سفرهاي متعدد خود به کشورهاي حوزه منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت از جمله کشورهاي آسيايي، گفت: نکته‌اي که من در اين کشورها متوجه شدم اين بود که مطالعات آنان در خصوص دستيابي به ميزان بار بيماري‌ها و ساير موارد ديگر در حوزه نظام سلامت کشورشان چندان دقيق و بر مبناي اصول علمي متقن نيست و نبايد در پژوهش‌هاي مقايسه‌اي کشور ما نتايج تحقيقاتي اين کشورها مورد توجه جدي قرار گيرد.

 

وي افزود: تخمين ميزان بار بيماري‌ها به دو روش ساليانه و روش بررسي درازمدت بار بيماري‌ها در طول دو تا سه دهه بار بيماري در يک کشور استوار است که هيچ‌کدام از اين روش‌ها در اين کشورها بدرستي اجرا نمي‌شود.

 

گويا به يک تحقيق در کشور اردن اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال نتايج بررسي بار بيماري زنان در اين کشور به آمار افراد 2 تا 80 ساله زنان اين کشور تقسيم شده بود که اصلا منتج به نتايج علمي نمي‌شود.

 

وي با دفاع از آمار سازمان جهاني بهداشت در خصوص بار بيماري ايدز در ايران، گفت: بر خلاف نظر دکتر حق دوست من معتقدم اين آمار به واقعيت نزديکتر است.

نظر شما