شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۹
کد خبر: ۳۴۶۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶
ابوالفضل درخشنده، دبير هئيت داوران «جشنواره ادبي آيات آسماني» از اتمام داوري آثار ارسالي به دبيرخانه اين جشنواره خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگ‌سراي شفق، درخشنده با بيان اين مطلب افزود: در فرصت اعلام شده جشنواره در مجموع 193 داستان از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.

وي در خصوص نحوه داوري آثار افزود: آثار دريافتي در 6 مرحله داوري شدند. در مرحله اول تمامي آثار توسط هيئت داوران مطالعه و از 193 اثر، 150 اثر به مرحله دوم راه يافتند.


وي در خصوص نحوه داوري آثار از مرحله دوم به بعد گفت: داوري را به گونه‌اي انجام داديم كه هيچ‌گونه سليقه شخصي در انتخاب آثار دخالت نداشته باشد.


درخشنده در توضيح نحوه اينگونه داوري گفت: ابتدا فرمي ده سوالي با توجه به محتواي جشنواره طراحي گرديد. سپس در هر مرحله تعدادي از آثار به همراه نويسندگان داستانها در محل داوري آثار حضور داشتند. هر نويسنده داستان خود را قرائت مي‌كرد و ساير شركت كنندگان به داستان او امتياز مي‌دادند. در اين شيوه داوري هر شركت كننده علاوه بر يك داوطلب شركت در مسابقه، يكي از داوران اين جشنواره نيز محسوب خواهدشد.

درخشنده تناسب فكر اوليه با آيه شريفه انتخابي جهت نگارش داستان، تناسب فكر اوليه با زاويه ديد، ويژگي‌هاي ديالوگ در داستان، درون مايه داستان متناسب با پيام داستان و ابتكار و خلاقيت در برداشت درست از آيه شريفه را از محورهاي اصلي داوري آثار ذكر كرد.


ابوالفضل درخشنده در پايان با بيان اينكه 60 داستان بعنوان داستان‌هاي برتر انتخاب شده اند، گفت: داستان‌هاي انتخابي اين جشنواره در كتابي با عنوان «مجموعه داستانهاي كوتاه آيات آسماني» چاپ خواهد‌شد.


وي افزود مراسم اختتاميه اين جشنواره همراه با رونمايي از كتاب، بهار سال 1390 با حضور چهره‌هاي فرهنگي و ادبي كشور در فرهنگ‌سراي شفق برگزار مي‌شود.  

«جشنواره ادبي آيات آسماني» طي فراخواني کار خود را از 21 تير آغاز کرد.

نظر شما