يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۳
کد خبر: ۳۴۷۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۰
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: مقدمات اختصاص زمين به‌منظور ايجاد كارگاه مجسمه سازي با همكاري سازمان ميادين در ميان مناطق 16 و 19 فراهم شده است، تا با حضور هنرمندان در پهنه جنوبي شهر، عرصه فرهنگي در آن پهنه ارتقا يابد.

به ‌گزارش خبرنگار «شهر»، سيدمحمد جواد شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران صبح امروز ـ 22 اسفند ـ در نشست خبري با حضور خبرنگاران به سوالات آنها در اين حوزه پاسخ داد.


او در پاسخ به‌سوال شهر مبني بر تاكيدات مقام معظم رهبري بر توسعه جنوب تهران گفت: يكي از سياست‌هاي اصلي شهرداري تهران نگاه عادلانه به‌جنوب و شمال شهر تهران است و يكي از فعاليت‌هاي در حال انجام شهرداري نيز ارتقاي 22محله كم برخوردار شهر تهران در طرح استقبال از بهار است.


مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با اشاره به اين‌كه زيباسازي در مناطق جنوبي نيز توسط مناطق در دست اجراست، افزود: هم‌چنين مقدمات اختصاص زمين با همكاري سازمان ميادين به‌منظور ايجاد كارگاه مجسمه سازي در ميان مناطق 16 و 19 فراهم شده است، تا با حضور هنرمندان در پهنه جنوبي شهر، عرصه فرهنگي در آن ارتقا يابد.


او با بيان اين‌كه طرح نور و طرح رنگ نيز در اين سازمان نهايي شده است، تصريح كرد: طرح جامع زيباسازي شهر تهران نيز در مركز مطالعات شهر تهران با مشاركت اين سازمان درحال تهيه است.


بر اساس گزارش، شوشتري به نهايي شدن نظام‌نامه زيباسازي شهر تهران هم اشاره كرد و گفت: اميدوارم تا پيش از سال جديد اين نظام نامه توسط دكتر قاليباف شهردار تهران ابلاغ شود، ضمن اين‌كه لايجه «سيما و منظر شهري» نيز با حضور كارشناسان و اساتيد تدوين شده و براي تصويب به‌شوراي شهر تهران خواهد رفت.


او با اشاره به اين‌كه ثبت ملي و جهاني خيابان ولي‌عصر نيز پيشرفت خوبي داشته است و فروردين‌ماه از دانشگاه تهران تحويل مي گيريم، اظهار داشت: 85درصد مطالعات تاريخي محور انقلاب نيز انجام شده است، ضمن اين‌كه طرح توسعه فضاي سبز شهري، نورپردازي با رعايت اصلاح الگوي مصرف و استفاده از انرژي بادي و خورشيدي نيز در حال تدوين است.


تعامل با مراكز علمي و دانشگاهي ارتقا يافت

به‌گفته اين مسئول شهري تهران، علاوه بر اين‌كه تمامي مطالعات علمي كه پيش از اين در سازمان زيباسازي تدوين شده نيز گردآوري و خلاصه‌نويسي شده و 10 جلد از مجموعه «تهران‌پژوهي» نيز منتشر شده است.


او با اشاره به تعامل مناسب اين سازمان با مراكز دانشگاهي، از امضاي موافقت‌نامه‌ با دانشگاه‌هاي تهران و علم‌وصنعت خبر داد و گفت: طي 6ماه گذشته 16 نشست تخصصي با همكاري مراكز دانشگاهي برگزار شده، ضمن اين‌كه از 7 پايان‌نامه دانشجويي نيز در حوزه هاي مرتبط حمايت شده كه اين روند در سال آينده نيز ادامه مي‌يابد.


محمدجواد شوشتري انتشار كتاب «مهندسي تبليغات محيطي» را يكي ديگر از اقدامات اين سازمان دانست و عنوان كرد: انتشار 30جلد كتاب در حوزه زيباسازي، 20 پايان‌نامه دانشجويي و 10 كتاب اساتيد دانشگاهي و 24 نشست تخصصي براي سال 90 در دستور كار قرار دارد.


هم‌زمان با طرح استقبال از بهار، تهران زيباتر مي‌شود

او با اشاره به اين‌كه ضابطه‌مندن شدن المان‌هاي شهري نيازمند بررسي وضعيات موجود است، خاطرنشان كرد: انواع المان‌هاي شهري در سطح تهران در حال شناسايي است، ضمن اين‌كه براي تمام نقاشي‌هاي ديواري شناسنامه صادر شده و كدگذاري مجسمه ها و تنديس‌‌هاي شهر تهران نيز در حال انجام است.


مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران زيباسازي 4محور بزرگراهي تهران هم زمان با طرح استقبال بهار را از ديگر برنامه‌هاي شهر تهران دانست و اظهار داشت: در اين طرح 30 اثر در سطح شهر تهران انجام مي‌شود، ضمن اين كه 7 نقاشي ديواري در ميدان حق‌شناس، 5نقاشي در محورهاي همت و صياد و 10 اثر هم در محور بسيج آزادگان در حال انجام است.


او با اشاره به اين كه در سال 89، 65مجسمه در شهر تهران نصب شده، خاطرنشان كرد: 70هزار مترمربع فضا براي تبليغات فرهنگي و تربيتي، 50هزار مترمربع براي آموزش شهرندي و 8500 متر مربع براي استقبال از بهار اختصاص يافته است.


عضو هيات مديره سازمان زيباسازي شهر تهران ساماندهي شركت‌هاي متولي تبليغات محيطي را با در نظر گرفتن 65 آيتم از ديگر اقدامات اين سازمان عنوان كرد و گفت: تبليغات تجاري در پايانه‌هاي مسافربري، روي تاكسي ها و اتوبوس‌ها نيز ساماندهي شده و توافق اوليه براي تبليغات در فضاهاي مترو و بوستان‌ها نيز صورت گرفته است.


حمايت از هنرمندان از اولويت‌هاي سازمان زيباسازي است

او با بيان اين كه حمايت از هنرمندان در سال آينده ادامه مي‌يابد، برگزاري دوسالانه مجسمه‌هاي شهري، نمايشگاه سفال و فروش 2هزار اثر در بازار نقاشان را بخشي ديگري از اقدامات شهرداري تهران در سال جاري برشمرد.


به‌گفته شوشتري، مسابقه انتخاب بهترين و بدترين تابلوي تبليغاتي از سوي مردم يكي از برنامه‌هاي ديگر در اين زمينه است.


او با اشاره به اين‌كه مطالعه ساماندهي منطقه جماران نيز به‌اتمام رسيده، انجام آن‌را نيازمند تملك بخشي از ساختمان‌ها دانست و اظهار اميدواري كرد منطقه يك شهرداري بايد نسبت به‌تملك اقدام كند و اين طرح از اواسط 90 اجرايي شود.


ساماندهي ميادين با جديت دنبال مي‌شود

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران به حذف، اصلاح و جابه جا كردن 100 تابلوي تبليغاتي شهر تهران اشاره كرد و اظهار داشت: آرام سازي ميدان‌هاي ونك، صنعت، نبوت و چهارراه پارك‌وي نيز در حال انجام است، ضمن اين‌كه مذاكره با شركت‌هاي تبليغاتي در اين زمينه نيز ادامه دارد.


او در ادامه گفت: فاز اول ساماندهي ميدان ونك انجام شده و المان آن نيز مانند ميدان جمهوري اسلامي تصويب شده و اصلاح ميدان نبوت 70درصد پيشرفت داشته است. در ضمن فاز اول اصلاح و بهسازي ميدان 7 تيز نيز به‌انجام رسيده و فازهاي دوم و سوم آن نيز اجرا مي شود.


شوشتري با بيان كه طرح عاشوراييان به دليل اشكالاتي براي نصب در ميدان انقلاب به تصويب شوراي هنري اين سازمان نرسيده است، تصريح كرد: ابتداي اردي‌بهشت به‌عنوان فرصت نهايي براي طراحي نماد اين ميدان در اختيار هنرمندان قرار گرفته است.


او ادامه داد: ساماندهي ميدان امام حسين(ع) تا نيمه دوم سال آينده صورت مي‌گيرد و ساماندهي ميدان صادقيه نيز نيازمند توافق معاونت حمل‌ونقل و امورمناطق است، ضمن اين‌كه با موافقت معاونت فني و عمراني زيباسازي پل‌ها همراه با ساخت آن مدنظر قرار خواهد گرفت.


شناسايي سارقان مجسمه‌ها وظيفه شهرداري نيست

اين مسئول سازمان زيباسازي تهران در پاسخ به‌خبرنگاري درباره مشخص شدن سارقان مجسمه‌هاي سرقتي شهر تهران هم گفت: شهرداري تهران خود در اين زمينه شاكي است، اما اين پرونده در چه مرحله‌اي است بايد از دوستان در قوه قضاييه سوال شود.


او درباره ساماندهي تلويزيون‌هاي شهري نيز گفت: اجازه نصب اين تلويزيون‌ها را ضابطه‌مند كرده‌ايم، اما اين‌كه كل اين تلويزيون‌هاي شهري ارگان‌ها و شركت هاي خصوصي ساماندهي شود، كاري زمان‌بر است همان‌گونه كه اصلاح تبليغات سردر مغازه‌ها نيازمند زمان و پي‌گيري روند قضايي است.


شوتشري با بيان اين كه مطالعه جامعي در خصوص پل‌هاي عابرپياده صورت گرفته است، به وجود 740 پل عابر پياده شامل 90 پل مكانيزه در شهر تهران اشاره كرد و گفت: براساس اين مطالعات برخي از پل هاي عابرپياده در شهر تهران كه كارآيي لازم را ندارد، جمع‌آوري مي‌شود.


او با بيان اين كه درآمد تجاري اين سازمان در سال 88 بين 15 تا 18 و در سال جاري بين 18 تا 23 ميليارد تومان بوده است، ادامه داد: اگر پس از بررسي ها به اين نتيجه برسيم كه تفاوت درآمد شهرداري و شركت‌هاي تبليغاتي كه تابلوها به‌آنها واگذار شده قابل توجه باشد، اين روند مورد بازنگري قرار مي‌گيرد.


در همين زمينه بخوانيد:

مجسمه‌هاي ارزشمند تهران به‌موزه مي‌روند؛ شهرداري تهران نخستين موزه مجسمه ايران را راه‌اندازي مي‌كند

مدير اداره حجم سازمان زيباسازي: ساخت «شهرك مجسمه‌سازي» دور از ذهن نيست

نظر شما