سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۸
کد خبر: ۳۴۸۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
سال گذشته، 1928 مصدوم بدليل حوادث مرتبط با آتش‌بازي شب چهارشنبه پاياني سال به اورژانس بيمارستان‌ها مراجعه كرده‌اند كه در مقايسه با 1817 مورد حادثه سال 87، 111 مورد (يعني حدود 6درصد) افزايش داشته است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر مشيانه حدادي، رييس اداره پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت با بيان اين مطلب اظهار كرد: در سال‌هاي اخير مراسم سنتي و زيباي اين شب رنگ ديگري به خود گرفته و تبديل به بازي‌هاي خطرناك با مواد منفجره و محترقه شده است كه خطرات متعدد و گاه برگشت‌ناپذيري را براي آنها بدنبال خواهد داشت.

 

وي افزود: تعداد 1601 مورد مأموريت اورژانس پيش بيمارستاني مرتبط با اين حوادث در شب چهارشنبه آخر سال گذشته رقم خورده كه 487 نفر بصورت درمان در محل و 1114 نفر بصورت اعزام بيمارستاني بوده است، از اين تعداد مأموريت 1232 نفر مرد و 369 نفر زن بودند.

 

حدادي با اشاره به اين كه در سال گذشته، گروه سني جوان و نوجوان، بيشترين قشر آسيب‌پذير در اين نوع حوادث بودند، تصريح كرد: گروه سني 19-15 سال با 9/21 درصد و گروه سني 24 – 20 سال با 5/19 درصد در مجموع حدود 41 درصد حوادث مربوطه را در سال 88 به خود اختصاص دادند.

 

به گفته رييس اداره پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت، مصدومان مذكر حوادث مربوط به آتش‌بازي شب چهارشنبه پاياني سال حدود 5/4 برابر مصدومان مؤنث بودند كه علت آن بيشتر بودن رفتارهاي خطرپذير در افراد مذكر، حضور بيشتر در معابر عمومي و همچنين تفاوت‌هايي است كه والدين در نقش سرپرستي خود بين دو جنس قايلند.

 

وي با بيان اين كه در حدود 90 درصد حوادث در مناطق شهري رخ داده است، خاطرنشان كرد: زخم و پارگي و بريدگي شايع‌ترين نوع آسيب در سال 88 بوده و سوختگي درجه يك و خراشيدگي و ساييدگي در رتبه‌هاي بعدي قرار داشتند.

 

حدادي گفت: از نظر محل وقوع حادثه، كوچه و خيابان شايع‌ترين محل رخداد حادثه بوده و پس از آن به ترتيب محوطه حياط منزل و سپس پارك‌ها در جايگاه بعدي قرار داشتند.

 

وي با تأكيد بر اين كه در سال گذشته، بيش از 38 درصد آسيب‌ديدگان دانش‌آموز بودند، اظهار كرد: از نظر نوع ماده محترقه مصرفي، ترقه بيشترين فراواني را به خود اختصاص داده و در نزديك به 60 درصد موارد ماده محترقه مصرفي از محل‌هاي توزيع (دستفروش‌ها) خريداري شده است.

 

حدادي افزود: 6/53 درصد حين بازي با مواد محترقه، 2/19 درصد حين عبور بصورت عابر پياده، 7/8 درصد حين تماشا، 9/5 درصد حين پريدن از روي آتش، 7/1 درصد حين انجام وظيفه، 6/1 درصد حين تهيه و ساخت مواد مذكور دچار آسيب شده و در بقيه موارد، نوع فعاليت مشخص نبود.

 

به گفته وي، به ترتيب صورت (5/44 درصد) و اندام فوقاني (40 درصد)، بيشترين نواحي آسيب ديده بدن بودند و 4 مورد حادثه منجر به فوت در اورژانس و 16 مورد منجر به معلوليت شد.

نظر شما