شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۸
کد خبر: ۳۴۸۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
مديرکل دفتر سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت:
به گفته مديرکل دفتر سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اگر بارداري خانواده‌ها، آگاهانه و با آمادگي قبلي باشد، ميزان سلامتي خانواده بويژه مادران افزايش پيدا مي‌كند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمداسماعيل مطلق با بيان اين مطلب اظهار كرد: زوجين بايد آگاهانه و با آمادگي هر دو نفر براي فرزنددار شدن برنامه‌ريزي کنند.

 

وي گفت : با اين برنامه‌ريزي، مراقبت‌هاي قبل از بارداري و پس از آن نيز بموقع انجام مي‌شود.

 

مطلق با اشاره به اين که در تکامل روحي و جسمي نوزاد تا 36 ماهگي ، پدر و مادر دخالت مستقيم دارند، افزود: ورود فرزند ديگري به خانواده تا قبل از 3 سالگي نوزاد قبلي، علاوه بر تبعات جسمي که براي مادر ايجاد مي‌کند موجب تکميل نشدن روند رشد جسماني و روحي کودک مي‌شود.

 

براساس اين گزارش، دکتر سيد مهدي طباطبايي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان نيز در اين باره گفت: فاصله کم بارداري موجب شيوع ميزان بالاي کم خوني در مادران اين استان شده است.

 

وي ادامه داد: تحليل ذخيره کلسيم و ويتامين‌ها در بدن مادر از ديگر مضرات بارداري‌هاي پشت سرهم و کم فاصله است.

 

معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي زاهدان تاکيد کرد: بدليل بارداري هاي کم فاصله در استان، مادران، فرصت کافي براي برآورده کردن نيازهاي عاطفي و جسمي فرزند خود پيدا نمي‌کنند و نتيجه آن، وجود کودکان مبتلا به سوء تغذيه است.

 

وي تصريح کرد: بارداري‌ها در سنين کمتر از 18 و بالاي 37 سال، زايمان بيشتر از 5 مورد، زايمان‌هايي با فاصله کمتر از 3 سال، زايمان‌هايي است که سلامت مادر را به مخاطره مي‌اندازد و احتمال مرگ و مير در هر بارداري به شدت بالا مي‌رود.

 

طباطبايي از خانواده ها خواست: ضمن توجه به اهميت رشد روحي و رواني و جسمي نوزاد خود براي سلامتي مادران اهميت بيشتري قائل شده و جهت فرزنددار شدن برنامه‌ريزي کنند.

نظر شما