دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۱
کد خبر: ۳۴۸۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
وزير آموزش و پرورش گفت: تحولات فرهنگي و حركت رو به جلوي كودكان ما مديون حركت‌هاي مراكزي همچون كانون پرورشي است. البته توقع ما از كانون بيش از اين‌هاست، چرا كه كانون بايد در ابعاد بزرگتر ملي و بين‌المللي حركت كند.

به گزارش خبرنگار شهر، آيين رونمايي از عروسك عمونوروز با حضور وزير آموزش و پرورش،‌ مديرعامل كانون پرورشي كودكان و نوچوانان، طراحان و سازندگان عروسك و جمعي از مسوولان و علاقه‌مندان عصر ديروز در سينما كانون برگزار شد.

 

حميدرضا شاه‌آبادي، معاون توليد كانون پرورشي نخستين سخنران مراسم عصر ديروز بود. وي با بيان اين‌كه «جاي افتخار بسيار دارد كه توليد اين عروسك در داخل كشور انجام شده»، گفت: توليد اين عروسك بر اساس يك نياز فرهنگي توليد و به بازار عرضه شده است. توليد اين عروسك ذيل مهندسي فرهنگي قابل بررسي است.

 

شاه‌آبادي: نبايد منفعل باشيم

وي افزود: اين محصول با تلاش همه همكاران و خانواده بزرگ و مهربان كانون پديد آمده و همه در توليد آن سهميم بوده‌اند.

 

به گفته شاه‌آبادي هنگامي كه عروسك‌هاي سارا و دارا به بازار عرضه شد، عده‌اي گفتند كه اين عروسك در مقابل فلان عروسك به بازار آمده است. اين عده ممكن است در شرايط فعلي هم عنوان كنند كه عروسك عمو نوروز در تقابل با فلان عروسك توليد شده، حال آن‌كه ما چنين هدفي نداريم، چرا كه نمي‌خواهيم منفعل باشيم.

 

اين نويسنده ادامه داد: ما نبايد نگاه به بازار آن‌ها داشته باشيم و براي هر چه آن‌ها توليد مي‌كنند، چيزي توليد كنيم. بلكه بايد به فرهنگ خودي رجوع كنيم و آن را تقويت كنيم، چرا كه تا زماني كه قوي باشيم، آن‌ها نمي‌توانند كار كنند.

 

وي با اشاره به اين‌كه « سنت نوروز در ايران با اسلام در آميخته است»، گفت: اگر ما به سنت‌هاي خودمان رجوع كنيم و كودكانمان با اين سنت‌ها بزرگ شوند، نياز به عروسك‌هاي غربي احساس نخواهند كرد.

 

قادري: ورود اسباب‌بازي خارجي يعني ورود فرهنگ بيگانه

پس از سخنان وي، مراسم نوروزي‌خواني توسط گروهي از استان مازندران برگزار شد. پس از آن، مجيد قادري ، طراح عروسك عمو نوروز به ارايه سخناني پرداخت. وي گفت: اسباب بازي يك كالاي فرهنگي است و هر چه ما اسباب بازي خارجي وارد كنيم، فرهنگ آن را نيز وارد مي‌كنيم.

 

اين طراح كه پيش از اين عروسك‌هاي دارا و سارا را نيز طراحي كرده بود، ادامه داد: كودكان ما حدودا از 6 ماهگي تا 12 سالگي به عروسك براي بازي نيازمندند. يعني دست كم به 50 شخصيت عروسكي نياز دارند، حال آن‌كه عمو نوروز تنها يك شخصيت است و ما بايد شخصيت‌هاي عروسكي بيشتري توليد كنيم.

 

رضايي: اميدارم در سال آينده از 30 عروسك رونمايي كنيم

پس از او سيدصادق رضايي رئيس هيات مديره و مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان پشت تريبون رفت. وي به سخنان طراح عروسك عمو نوروز اشاره كرد و گفت: در جلسه‌اي كه صبح امروز داشتيم، تصويب شد تا هر استان بيايد دست كم دو شخصيت عروسكي را معرفي كند، شخصيتي كه همه مردم استان آن‌را مي‌شناسند. اميدواريم بتوانيم به زودي و در پايان سال 90 دست كم 30 عروسك جديد را رونمايي كنيم.

 

وي سپس با اشاره به نوروزي خواني گروه مازندراني كه توام با اشعار مذهبي بود، ادامه داد: نوروز پديده‌اي ايراني اسلامي است و خواندن اشعار گروه مازندراني شاهدي بر آن است. نوروز در حالي كه اصالت خود را حفظ كرده، ايراني نيز شده است.

 

رضايي با بيان اين‌كه هر كاري بايد پشتوانه تئوريك و كتابي داشته باشد گفت: ما پيش از آن‌كه عروسك عمو نوروز را بسازيم، به انتشار كتاب آن فكر كرديم، چرا كه كتاب بايد حرف اول را بزند.

 

وي در پايان اعلام كرد كه همه مي‌توانند طرح‌هاي خود را به كانون ارايه دهند و اين طرح‌ها پس از تصويب از پاداش مادي و معنوي نيز برخوردار خواهند بود.

 

زواره: عروسك‌هاي چيني عرصه رقابت را تنگ كرده‌اند

زواره اردستاني، توليد كننده عروسك عمونوروز كه در استان گيلان فعاليت مي‌كند، از ديگر سخنران‌هاي مراسم بود. او به ورود عروسك‌هاي چيني اشاره كرد و گفت: ما چهار سال است كه توليد عروسك نداريم، چرا كه عروسك‌هاي چيني با قيمت كم، عرصه را تنگ كرده‌اند. ما قادر به رقابت نيستيم و بايد در اين عرصه تدبيري انديشيده شود.

وي طراحان عروسك عمو نوروز و اين ايده را پسنديد و ادامه داد: تا پيش از اين ما تنها به تقليد آثار ديگران مي‌پرداختيم، اما اكنون مي‌توانيم آثار خود را توليد كنيم. اين براي ما يك افتخار ملي به حساب مي‌آيد.

 

پس از داستان‌خواني و سخنراني بسيار كوتاه شكوه‌قاسم‌نيا و اجراي نمايش «عيد اومد، بهار اومد»، وزير آموزش و پرورش به سخنراني پرداخت. وي در ابتداي سخنان خود، با بيان روايت « خدا زيباست و زيبايي‌ها را دوست دارد»، گفت: هدف از آفرينش ما نمايش زيبايي‌هاست. همه دنيا مشغولند اما تا كنون بخش بسيار كمي از زيبايي درون انسان شكوفا شده است.

 

حاجي‌بابايي: هدف ما در آموزش شكوفا كردن زيبايي‌هاست

وي با بيان اين‌كه « مسوليت خطير ما نمايش همين زيبايي‌هاست»، افزود: انسان موجودي است كه براي طي طريق و آموزش زيبايي‌ها خلق شده است و كودكان و نوجوانان هم انسان‌هاي كاملي هستند كه وظيفه ما شكوفا كردن استعدادهاي دروني آن‌هاست. رمز موفقيت ما آن است كه اين استعداها را شكوفا كنيم.

 

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: ما بايد استانداردهاي فرهنگي خودمان را مشخص كنيم. يعني همان‌طور كه كالاهاي تجاري علايم استاندارد و كيفيت دارند، ما نيز بايد آثار فرهنگي را كيفيت سنجي كنيم. از كانون پرورشي انتظار دارم تا مدون عمل كند.

 

وي سپس به اين نكته اشاره كرد كه آثار فرهنگي بايد در مدارس نياز سنجي شوند و آمار علاقه كودكان به آن‌ها مورد توجه قرار گيرد و افزود: تحولات فرهنگي و حركت رو به جلوي كودكان ما مديون حركت‌هاي مراكزي همچون كانون پرورشي است. البته توقع ما از كانون بيش از اين‌هاست، چرا كه كانون بايد در ابعاد بزرگتر ملي و بين‌المللي حركت كند.

 

در پايان برنامه از پديدآورندگان عروسك عمونوروز تقدير شد.

براي مشاهده گزارش تصويري اينجا کليک کنيد

نظر شما