دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۳۴۸۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
تصميم گيري درباره نشريات همشهري، ضرورت راه‌اندازي بانك اطلاعات مواد شيميايي، بهره‌برداري از بوستان نوروز در سال 90 و برگزاري نخستين جلسه شوراي شهر تهران در سال 90 در بوستان ولايت با حضور شهردار از جمله مهمترين مطالبي بود كه در آخرين جلسه شوراي شهر در سال 89 درباره آنها صحبت شد.

به گزارش«شهر»، مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران صبح امروز-24 اسفند-در سخنان پيش از دستور خود با اعلام اينکه اين جلسه آخرين جلسه شوراي شهر تهران در سال 89 است به تبيين فعاليت هاي شوراي شهر و نمايندگان مردم تهران در اين شورا پرداخت. او در ادامه به 29 اسفند ماه ، روز ملي شدن صنعت نفت اشاره کرد و اظهار داشت: ملي شدن صنعت نفت جهشي بزرگ در دوران تاريخ کشور ايران است .


رييس شوراي اسلامي شهرتهران با بيان اينکه تا پيش از انقلاب به اين موضوع کمتر توجه مي شد، گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين فضا فراهم شد که بتوان به ملي شدن صنعت نفت که حرکت آن از جنگ جهاني شروع شده بود به نحو مطلوبي پرداخته شود.


چمران ملي شدن صنعت نفت را حرکتي بزرگ براي کشورهاي خاورميانه و کشورهاي عقب نگه داشته شده دانست و تصريح کرد: تاثير گذاري اين حرکت در حدي بود که جمال عبدالناصر پس از ملي شدن کانال سوئز اعلام کرد که من اين موضوع را از ملي شدن صنعت نقت ايران و دکتر محمد مصدق آموختم.


او در ادامه به رحلت حضرت معصومه (س) اشاره کرد و آن را به خاندان نبوت، امام زمان (عج) و تمامي مومنين ، مسلمانان و شيعيان تسليت گفت. رئيس شوراي اسلامي شهرتهران در ادامه سخنان پيش از دستور خود با يادآوري سالگرد رحلت حاج احمد خميني فرزند حضرت امام خميني (ره) اظهار داشت: اين روحاني بزرگوار که تمام زندگي خود را وقف امام راحل کرده بود معتمد ، يار نزديک و همراه امام بود.


چمران زحمات حاج احمد خميني را غير قابل وصف دانست و از خداوند متعال براي وي آرزوي رحمت و غفران و علو درجات کرد. او در ادامه به جشن نوروز اشاره کرد و گفت: دولت در سالجاري اهتمام خوبي به نوروز داشته است.

بوستان«نوروز» سال 90 به بهره‌برداري مي‌رسد

 احمد مسجد جامعي ، عضو کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهرتهران نيز در سخناني به جشن نورزو اشاره کرد و گفت: جشن نوروز جشني پايدار و جشن تاريخي ايران فرهنگي و جهان ايراني است.


او ادامه داد : شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص اين جشن ها 2 سند دارد که يکي از آنها در خصوص پارک اکو در عباس آباد است که به نام پارک نوروز تغيير يافت. مسجد جامعي با اعلام اينکه در سال آينده اين پارک به بهره برداري خواهد رسيد، تصريح کرد: در جلساتي که برگزار شد تمامي کشورهاي عضو اکو در موضوع نامگذاري اين پارک به نام نورزو موافقت داشتند .


نخستين دستور جلسه امروز شوراي اسلامي شهرتهران بررسي اعتراض فرمانداري تهران در خصوص مجوز ارزش واگذاري امتياز تراکم و تعرفه تغيير کاربري ساختمان و پارکينگ بود که در همين خصوص پاسخ شوراي شهر براي ارائه به فرمانداري به تصويب رسيد.


اساسنامه آتش‌نشاني تصويب شد

در ادامه جلسه لايحه اساسنامه سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران مورد بررسي قرار گرفت و با برخي از اصلاحات به تصويب اعضاي شوراي شهر تهران رسيد. براساس يکي از بندهاي اين اساسنامه تيم هاي داوطلب آتش نشان با همکاري سازمان هاي مردم نهاد و گروه هاي آموزش ديده محلي در هنگام بروز حوادث غير مترقبه به مردم کمک کنند.


در جريان بررسي اين لايحه حاجي بيگي مديرعامل سازمان آتش نشاني شهرداري تهران گفت: 80 درصد انبارها و مراکز نگهداري موارد شيميايي از بازار تهران منتقل شده است ولي همچنان نمي دانيم که در کجاهاي تهران انبار موارد شيميايي وجود دارد. حاجي بيگي يادآوري کرد: دو هفته پيش حريق در منطقه شوش تهران داشتيم که در حين اطفاي حريق متوجه شديم که در کنار محل حريق انبار مواد شيميايي وجود دارد.


او تاکيد کرد: تاکنون ساز و کار نظارتي بر نحوه حمل و نقل و محل نگهداري مواد شيميايي وجود نداشته است و هيچ مقررات ايمني براي نگهداري و جابجايي مواد شيميايي خطرناک نداريم.


حاجي بيگي با اشاره به حضور 10 هزار آتش نشان داوطلب در سازمان آتش نشاني گفت: علاوه بر اين سالي 750 هزار نفر تحت آموزش هاي تخصصي 40 روزه قرار گرفته و کارت آتش نشان داوطلب دريافت مي کنند.


او با اشاره به انجام روزي 30 ماموريت مربوط به آسانسور گفت: استانداردهاي لازم براي ساخت، نصب آسانسور ها انجام نمي شود. مديرعامل سازمان آتش نشاني همچنين در مورد سه شنبه آخر سال گفت: يک ماه پيش از چهارشنبه آخر سال نشست هاي تخصصي برگزار شده و فرهنگسازي لازم در اين زمينه صورت مي گيرد.

 او تاکيد کرد: نيروهاي آتش نشاني هم اکنون در آماده باش کامل هستند همه امکانات شهرداري براي مقابله با حوادث احتمالي بسيج شده تا با همکاري پليس و اورژانس شب خوبي را داشته باشيم.

سازمان آتش نشاني بايد بانك اطلاعات مواد شيميايي را راه‌اندازي كند

معصومه ابتکار رئيس کميته محيط زيست شوراي اسلامي شهرتهران با اشاره به اينکه بانک اطلاعات و مراجع ثبت مربوط به مواد شيميايي در تهران وجود ندارد گفت: نحوه نگهداري و اماکن نگهداري مواد شيميايي بسيار مهم است و اينکه اين مواد کجا نگهداري مي شود بحث بسيار مهمي است که متاسفانه به آن توجه زيادي نمي شود.


او با اشاره به اينکه شهر تهران در اين خصوص با فقدان اطلاعات مواجه است گفت: وارد کننده اين مواد و نحوه نگهداري آن مشخص نيست و بايد اينگونه نهادها را مکلف کنيم که در اين خصوص به شهرداري تهران گزارش ارائه دهند.


ابتکار يادآور شد: شواري شهر تهران سازمان آتش نشاني را مرجع اصلي در اين خصوص مي داند و بايد تجارت کنندگان موظف باشند که اطلاعات خود در اين خصوص را به سازمان آتش نشاني ارائه دهند.


به اعتقاد ابتکار با شناسنامه دار شدن مواد شيميايي مشکل شناسايي آنها مي شود. براساس اين گزارش خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينکه اطلاعات مربوط به مواد شيميايي طبقه بندي شده است گفت: اداره اسلحه و مهمات جمهوري اسلامي با در بودجه بالايي از استاندارد اقدام به حمل و نگهداري مواد شيميايي مي کند.


سخن‌گوي شوراي شهر افزود: نمي توانيم اطلاعات مربوط به تمام مواد شيميايي را که طبقه بندي شده است. بخواهيم همچنين مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به سه شنبه آخر سال اظهار اميدواري کرد که در اين شب شاهد حوادث ناهنجار در شهر نباشيم و مسووليت هايي که حاجي بيگي به عنوان مديرعامل سازمان آتش نشاني دارد به خوبي انجام شود.


نشريات همشهري ارديبهشت تعيين تكليف مي‌شود

در ادامه جلسه رسول خادم رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهرتهران درخصوص نشريات وابسته به شهرداري تهران تاکيد کرد: براساس تصميمي که در شوراي شهر تهران اتخاذ شده بايد کليه نشريات وابسته به شهرداري تهران تا پايان ارديبهشت ماه از شوراي شهر مجوز انتشار دريافت کنند. او تاکيد کرد: انتشار نشريات داخلي نياز به مجوز شورا ندارد ولي هر نشريه اي که بخواهد فراتر از سازمان منتشر شود بايد مجوز داشته باشد.


خادم در مقابل اصرار مديرعامل سازمان آتش نشاني شهر تهران براي درج انتشار نشريه اين سازمان در اساسنامه آن گفت: نمي توانيم در اساسنامه سازماني به انتشار نشريه اشاره کنيم، از سوي ديگر بايد توجه داشت که نشريه نيازمند بودجه است و سازمان آتش نشاني داراي تراز مالي منفي است و بودجه اي ندارد.


خادم همچنين به انتشار 34 تا 35 نشريه در همشهري اشاره کرد و گفت: ارديبهشت ماه در مورد تمام اين نشريات تصميم گيري مي شود.

نخستين جلسه سال 90 شورا در بوستان ولايت برگزار مي‌شود 

در جلسه امروز -24 اسفند-شوراي اسلامي شهرتهران همچنين طرح دوفوريتي تشکيل جلسات شوراي شهر در سال آينده مورد بررسي و تصويب قرار گرفت. که براين اساس جلسات شورا به صورت گذشته دو روز در هفته و در روزهاي يکشنبه و سه شنبه برگزار خواهد شد. برهمين اساس شورا تصميم گرفت اولين جلسه شوراي شهر در سال آينده در روز 14 فروردين در بوستان ولايت ـ محل سابق پادگان قلعه مرغي برگزار شود تا بدين وسيله اعضاي شورا اهتمام خود را در خصوص بوستان ولايت نشان دهند. در اين جلسه که با حضور قاليباف برگزار خواهد شد از آنجايي که فقط در صحن شورا شهر امکان راي گيري وجود دارد مسائل مشورتي مطرح شده و راي گيري د رخصوص لوايح و طرحهاي احتمالي درمحل شوراي شهر انجام خواهد شد.


شوراي شهر در پاسخ به اختصاص نيم درصد از بودجه شهرداري به ساخت و تجهيز کتابخانه هاي عمومي و درخواست فرمانداري براي در اختيار گرفتن اين اعتبار عنوان کرد: طبق قانون بايد اين اعتبار در محل احداث و تجهيز کتابخانه هاي عمومي صرف شود و نه جاي ديگر و فرمانداري مي تواند بر اين موضوع نظارت کند.


رسول خادم با اشاره به احداث 200 کتابخانه عمومي در شهر تهران گفت: در 7 تا 8 سال گذشته اين تعداد کتابخانه در تهران با استانداردهاي بالايي احداث، و اين کتابخانه ها مورد توجه قشر دانشجو و دانش آموز بوده است.


خادم گفت: فرمانداري با اعتراض به هزينه اين مبلغ توسط شهرداري عنوان مي کند که اعتبار را به من بدهيد هر جا که خواستم هزينه مي کنم. خادم ياد آور شد: شوراي شهر در پاسخ به اين اعتراض عنوان کرد که اين اعتبار توسط شهرداري و با نظارت فرمانداري هزينه مي شود.


دراين جلسه همچنين به اعتراض فرمانداري در خصوص تعيين تعرفه خدمات بهشت زهرا اين گونه پاسخ داده شد که شوراي شهر قصد بالا بردن تعرفه را ندارد و فقط مي خواهد نظارتي بر اين تعرفه که توسط هيات مديره سازمان تصويب مي شود داشته باشد.


شوراي شهر تهران همچنين به اعتراضات فرمانداري در مورد نرخ بليت مترو و انتشار اوراق مشارکت پاسخ داد. با تصويب پاسخ هاي مربوط به اعتراضات پرونده لايحه بودجه سال 90 نيز بسته شد. در پايان جلسه تقوي معاون حقوقي و امورمجلس شهرداري تهران نيز به نيابت از شهردار تهران از فضاي همدلي حاکم در جريان بودجه سال 90 شهرداري تشکر کرد و گفت: متن اين تشکر به صورت کتبي نيز به شوراي شهر تقديــم مي شود.

نظر شما