يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۹
کد خبر: ۳۵۰۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۶
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران سال 89 را با پنج محور هويت ديني، انقلابي، ملي، شهروندي و خانواده و با برنامه‌هاي مصوب آغاز كرد. با حضور «امير خوراكيان» در ارديبهشت 89 به عنوان رياست جديد اين سازمان، حركت به سوي «آرمانشهر اسلامي ـ ايراني» هدف اصلي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، رييس سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران نقش پايتخت را به عنوان مركز نظام جمهوري اسلامي در معرفي تمدن اسلامي به جهان بسيار حساس و تعيين‌كننده مي‌داند. از همين رو در همان روزهاي اولين دوران رياستش  حركت به سوي «آرمانشهر اسلامي ـ ايراني» را هدف اصلي قرار داد .اين در حالي است که در کنار اين هدف اصلي، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران موفقيت هاي ديگري را نيز کسب کرد؛ از آن جمله موفقيت در حمايت از فيلم طلا و مس بود که در راستاي ترويج اخلاق شهروندي و شهري ساخته شد.

حركت به سوي «آرمانشهر اسلامي ـ ايراني»

«امير خوراكيان» در يادداشتي به مناسبت آغاز پانزدهمين سال فعاليت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و حركت به سوي آرمانشهر ايراني اسلامي آورده است: «توجه به ارزش‌هاي فرهنگي ايران‌زمين كه از ارزش‌هاي ديني منفك ناشدني است، ركن اصلي برنامه‌‌ريزي براي فعاليت‌هاي فرهنگي در تهران است. اين ارزش‌ها به ما اين توان را مي‌دهد كه علاوه بر حفظ اصالت و سلامت در زندگي، دربرابر ارزش‌هاي مهاجم برآمده از نحله‌ها و فرقه‌هاي غيرديني به دفاع از هويت فرهنگي و ديني خود بپردازيم.»


وي در بخشي ديگر از اين يادداشت عنوان کرد:« فعاليت در تهران كه مقياس فشرده‌اي از ايران را در برابر ما گذارده، بايد فعاليتي جامع‌الاطراف باشد. دنياي نوين، شهر نوين و زندگي امروزي، با طراوت انديشه‌هاي ديني، زيبايي‌هاي بيشتري خواهد داشت. ما بايد درون فطري و الهي شهروندانمان را تقويت كرده و تنوعي از برنامه‌هاي سالم طراحي و اجرا كنيم كه برنامه‌سازي‌هاي بيگانه در برابرشان رنگ ببازد. شادمان و سالم و خدايي زيستن، وجهه همت ما در دوراني جديد از فعاليت‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خواهد بود.»


رييس سازمان در نخستين روزها، در محافلي مانند نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و نشست 100 ناشر بين‌المللي و نيز تقدير از دست‌اندركاران فيلم سينمايي «طلا و مس» كه محصول سرمايه‌گذاري موفق اين سازمان بود، حضور يافت. وي در اين ديدارها بر عزم خود به تقويت حضور سازنده سازمان در حوزه كتاب و كتابخواني تاكيد كرد و طرح موضوعات فرهنگي و مفاهيم شهروندي را از اولويت‌هاي مهم سازمان براي حمايت از فيلم‌ها برشمرد.


  

«طلا و مس» در راستاي ترويج اخلاق شهروندي


فيلم انساني و اخلاق‌گراي «طلا و مس» محصول مشترك سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و منوچهر محمدي در راستاي ترويج اخلاق شهروندي و شهري ساخته شد و با تعاريف و رويكردهاي سازمان در ترويج شعار تهران شهر اخلاق، شهر زيبايي، همخواني و همراهي بسيار زيادي دارد.

اين فيلم در بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، علاوه بر اين كه در هفت رشته نامزد دريافت جايزه سيمرغ بلورين شد، در ميان تماشاگران مردمي نيز، بسيار مورد استقبال قرار گرفت.


«طلا و مس» در ميان نخبگان و منتقدان و هم در ميان تماشاگران سينماهاي مردمي در تهران و 10 استان كشور، بسيار مورد توجه واقع شد و علاوه بر كسب جايزه ويژه بخش «راه انبياء» در بخش بين الملل «به خاطر آشكار ساختن باورهاي عميق ديني و تجلي آن در جامعه»، در هفت رشته چهره‌پردازي، موسيقي، تدوين، نقش اول زن، فيلمنامه، كارگرداني و بهترين فيلم، نامزد دريافت سيمرغ بلورين بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فيلم فجر شد. توفيق گسترده اين فيلم، نشان داد كه ساختن فيلم اخلاق گرا در جامعه مدرن امروزي، پاسخ مثبتي را از مخاطبان فرهيخته و نيز عموم جامعه دريافت خواهد كرد و مهر تاييد ديگري بر تلاش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ساخت و ترويج چنين آثار انساني و ارزشمندي زد.



هشتمين جشنواره تابستاني شهر تهران

در تابستان 89، هشتمين جشنواره تابستاني پايتخت با عنوان «فصل نشاط و نيايش» با يك هزار و 700 برنامه متنوع فرهنگي هنري مانند فيلم‌پارك، خيابان هنر، برپايي فرهنگسراهاي سيار در سطح شهر اجرا شد و با فرارسيدن ماه رمضان ويژه‌برنامه‌هاي اين ماه با عنوان «برآستان جانان» آغاز شد.


«برآستان جانان»

«شب‌هاي شيدايي»، «جشنواره رحمت‌للعالمين»، «سحرخيزان كوچك»، «سي جرعه از رمضان»، «تجليل از پيشكسوتان قرآني»، «توليد و توزيع محصولات فرهنگي كتاب اتوبوس»، «روزشمار فرصت آسماني» و «جشن عيد فطر با عنوان هلال بندگي» از جمله برنامه‌هايي بود كه در ماه رمضان در 15 نقطه از شهر تهران اعم از پارك‌ها و بوستان‌هاي شهر براي شهروندان تهراني (هر شب به طور ميانگين 20 هزار نفر) برگزار شد.


نمايشگاه «ياد يار مهربان»

هشتمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» نيز يكي ديگر از كارهاي سازمان فرهنگي هنري بود كه از 23 تا 29 آبان‌ماه در محل دايمي نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران واقع در پارك گفتگو از سوي موسسه نشر شهر برگزار شد. در اين نمايشگاه که ميزبان نزديک به 6 هزار واحد آموزشي و کتابخانه شهر تهران بود 18 هزار عنوان کتاب در حوزه‌هاي مختلفي چون کودک و نوجوان، ادبيات، دين، علوم کاربردي و کمک‌آموزشي در معرض ديد عموم قرار گرفت. در اين نمايشگاه علاقه‌مندان به کتاب از 25 درصد و شرکت‌کنندگان در تورهاي دانش‌آموزي از 30 درصد تخفيف خريد کتاب از نمايشگاه برخوردار شدند.


نمايشگاه «عطر سيب» ويژه ماه محرم

هشتمين نمايشگاه «عطر سيب»، چهارمين مسابقه وبلاگ‌نويسان عاشورايي، مسابقات تلويزيوني و پيامكي، سوگواره‌هاي «خورشيد و نيزه‌ها» و «سبز سرخ»، شب شعر عاشورا و مزين كردن فضاي مترو و تاكسي‌ها با چاپ زندگينامه 40 نفر از ياران سالار شهيدان با عنوان سلام‌نامه و نيز «يلداي كاروان» به دليل تقارن سنت ملي يلدا با آيين هفتمين شب شهادت امام حسن (ع) از جمله برنامه‌هاي سازمان فرهنگي هنري به مناسبت ماه‌هاي محرم و صفر و معرفي فرهنگ عاشورا و عاشوراييان به شمار مي‌رود.


برنامه‌هاي دهه فجر انقلاب اسلامي با عنوان «ايران ما»

مجموعه‌ برنامه‌هاي دهه فجر نيز با عنوان «ايران ما» در اين ايام دهه فجر انقلاب اسلامي برگزار شد. اين برنامه‌ها نزديك به يكصد عنوان برنامه در 300 اجرا در مجموع شامل 10 عنوان برنامه هنري و ادبي، 10 عنوان توليد محصولات فرهنگي و چند رسانه‌اي، 17 عنوان مسابقه، 8 نمايشگاه، 12 عنوان برنامه گردشگري و بازديد، 10 برنامه در قالب جشن انقلاب، 4 عنوان برنامه قرآني، 5 عنوان كارگاه آموزشي و 9 عنوان كار ويژه بود كه در ايام دهه فجر از 12 تا 22 بهمن‌ماه اجرا شد. برپايي فرهنگسراي موقت «ايران ما» نيز در روز راهپيمايي 22 بهمن از ديگر فعاليت‌هاي سازمان به مناسبت دهه فجر محسوب مي‌شود.



چهارمين جشنواره فيلم شهر

«چهارمين جشنواره فيلم شهر» نيز با انتشار فراخوان و استقرار دبيرخانه و چند آيتم خبري تبليغي، با موضوع شهر و شهرنشيني با شعار «شهر انساني براي انسان شهري» اسفندماه جاري آغاز شد. در اين دوره سازمان‌هاي فيلم‌سازي دولتي و غير دولتي براي نمايش آثارشان مشاركت گسترده‌اي را از خود نشان دادند. انتصاب عزت‌الله انتظامي به عنوان رييس افتخاري جشنواره با يك ضيافت گسترده با شركت هنرمندان و مسوولان سينمايي و شهردار تهران در پرديس سينمايي ملت همراه شد تا سينما پايان‌بخش سال 89 و آغازگر سال 90 براي سازمان فرهنگي هنري باشد چرا كه جشنواره فيلم شهر از 24 تا 29 ارديبهشت 90 در تهران و نيز استان گيلان به اجرا در خواهد آمد.


افتتاح 2 فرهنگسرا در تهران

افتتاح فرهنگسراي رضوان در روزهاي پاياني سال به منظور تحقق اهداف شهرداري تهران در راستاي تبديل بهشت‌زهرا (س) به قطب فرهنگي جنوب پايتخت و ارايه خدمات فرهنگي به شهروندان در جوار مرقد شهداي هفتم تير، در جنب آرامگاه سرداران شهيد و جايگاه سخنراني تاريخي امام خميني (ره) از ديگر اقدامات اين سازمان در سال 89 است. راه‌اندازي اردوهاي بزرگ درون شهري براي نوجوانان به منظور آشنا ساختن نسل نوجوان با اهداف، آرمان­ها، عقايد، سيره و رفتار شهدا، تاسيس کتابخانه و نگارخانه تخصصي در حوزه فرهنگ شهادت، قيامت و معاد، توليد محصولات فرهنگي مختلف براي نسل نوجوان و نيز اقشار مردم، نصب و راه‌اندازي بيلبوردهاي بزرگ در فضاي بهشت زهرا (س) براي ترويج فرهنگ شهادت، ايثار و راه‌اندازي بانک جامع اطلاعات شهدا و ارتباط مستمر با خانواده ايشان از جمله خدماتي است كه اين فرهنگسرا ارايه خواهد كرد.

 فرهنگسراي رويش نيز در غربي‌ترين نقطه منطقه 9 تهران در بزرگراه فتح، خيابان واشقاني فراهاني، در يك هزار و 200 مترمربع زيربنا و در چهار طبقه در بهمن‌ماه 89 افتتاح شد.

بنابر اين گزارش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مجموعا 32 فرهنگسرا در اختيار دارد که عمده آنها با رويکرد محله‌اي و منطقه‌اي فعاليت مي‌کنند و فرهنگسراهاي قرآن، رسانه، انقلاب و مترو به هويت‌هاي برآمده از نامشان اختصاص دارند. فرهنگسراي مترو نيز با استقرار در ايستگاه‌هاي مترو، به مسافران، خدمات فرهنگي ارائه مي‌کند.



نظر شما