شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۶
کد خبر: ۳۵۰۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
- مخالفان در ليبي گفته اند که حکومت, جنازه هاي مخالفان را که در سرکوب دولتي کشته شده اند به عنوان قربانيان بمباران خارجي نشان مي دهد. / امارات 12 جنگنده به ليبي مي فرستد / امروز جمعه در سوريه از سوي مخالفان روز خشم ناميده شده است / ارتش سوريه از مسجد شهر درعا عقب نشيني کرد / در يمن و بحرين مخالفان خواستار برگزاري تجمع گسترده ضد حکومتي شدند.

ليبي

 

- پيمان نظامي آتلانتيک شمالي (ناتو) اعلام کرد با ايجاد توافق داخلي ميا اعضاي اين پيمان, ناتو به جاي آمريکا فرماندهي عمليات نظامي در ليبي را برعهده مي گيرد.

 

- پرواز جنگنده هاي خارجي با محوريت آمريکا, انگليس و فرانسه بر فراز ليبي براي اجراي مقررات منع پرواز ادامه دارد. مواضع حکومتي در شهرهاي تاجورا و طرابلس (پايتخت) شب گذشته از سوي جنگنده هاي خارجي مورد هدف قرار گرفتند. نيروهاي خارجي با استفاده از هواپيماهاي نظامي و کشتي هاي جنگي , مواضع قذافي را در ليبي بمباران مي کنند.

 

- مقامات حکومت ليبي گفته اند که تاکنون 100 نفر در حملات خارجي کشته شده اند که بيشتر آنها غيرنظامي هستند.

 

- مخالفان در ليبي گفته اند که حکومت, جنازه هاي مخالفان را که در سرکوب دولتي کشته شده اند به عنوان قربانيان بمباران خارجي نشان مي دهد.

 

- درگيري نظامي ميان نيروهاي حکومتي و مخالفان همچنان در شهرهاي مصراته و اجدابيا ادامه دارد. از زمان آغاز حملات خارجي به ليبي تاکنون مخالفان و نيروهاي قذافي نتوانسته اند کنترل شهر جديدي را به دست بگيرند.

 

-بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد تهديد کرد در صورتي که دولت ليبي به تعهدات خود عمل نکند با اقدامات محدود کننده بيشتري از سوي جامعه بين الملل روبه رو خواهد شد.

 

- يک ميليارد دلار هزينه يک هفته مشارکت جنگنده ها و ناوهاي آمريکايي در عمليات نظامي ليبي اعلام شده است.

 

- امارات اعلام کرد 12 جنگنده براي برقراري منطقه پرواز ممنوع در ليبي به آسمان اين کشور اعزام مي کند. قبل از اين قطر هم دو جنگنده و دو هواپيماي نظامي پشتيباني به عمليات ليبي اعزام کرده بود.

 

- هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد نيروهاي نظامي معمر قذافي رهبر ليبي بر اثر حملات خارجي از مواضع خود عقب نشيني کرده اند اما همچنان خطرساز هستند.

 

- جنگنده هاي فرانسوي يک فروند جنگنده نيروي هوايي ليبي را که به پرواز درآمده بود مورد هدف قرار داده و سرنگون کردند.

 

- عبدالفتاح يونس وزير کشور مستعفي در ليبي و از رهبران مخالفان گفت که مخالفان در 48 ساعت آينده به سمت غرب ليبي حرکت خواهند کرد.

 

سوريه

 

- مخالفان در سوريه از مردم خواسته اند پس از برگزاري نماز جمعه در همه شهرها در اعتراض به حکومت راهپيمايي کنند.

 

- بيمارستان هاي شهر درعا اعلام کردند که جنازه 37 نفر از مردم معترض را در نتيجه تيراندازي پليس به تظاهرات استان درعا (جنوب سوريه) در روز چهاشنبه گذشته دريافت کرده اند.

 

- نيروهاي امنيتي سوريه روز چهارشنبه گذشته به مردم معترض متحصن در مسجد اصلي شهر درعا حمله کردند و حداقل 6 نفر را کشتند. پس از آن نيز به سمت تظاهرات هاي اعتراض آميز در شهر درعا و شهرهاي اطراف, آتش گشودند که تعداد زيادي از معترضين کشته و زخمي شدند. تعداد بسياري از معترضين نيز بازداشت شده اند.

- بشار اسد رئيس جمهور سوريه دستور داد تمامي افراد بازداشت شده در موج اعتراضات در جنوب اين کشور آزاد شوند.

 

- برخي از فعالان سياسي و حقوق بشر گفته اند که در تيراندازي پليس به سمت تظاهرات معترضين در استان درعا در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه گذشته, حدود 100 نفر کشته شده اند.

 

- خانم بثينه شعبان مشاور رئيس جمهور سوريه در سخنراني تلويزيوني گفت که کشورش به دليل ميزباني از مقاومت ضد اسرائيلي, مورد هدف قرار گرفته است. وي با اين حال نتيجه نشست سران حزب بعث حزب حاکم در سوريه را اينگونه بيان کرد: تغيير قوانين رسانه ها و تشکيل احزاب و فعاليت سياسي ، افزايش حقوق کارمندان دولت و افزايش حداقل دستمزدها، افزايش و گسترش بيمه هاي مختلف و از جمله بيمه درماني.

 

وي همچنين گفت که هيئت حقيقت ياب براي کشف واقعيت به شهر درعا خواهد رفت و تمامي خسارت هاي وارده را جبران مي کند.

 

- مشاور رئيس جمهور سوريه وعده داد هيئتي براي بررسي لغو حالت فوق العاده امنيتي در اين کشور تشکيل مي شود. حالت فوق العاده امنيتي در سوريه از 48 سال پيش تاکنون برقرار بوده است.

 

- ارتش و نيروهاي نظامي از مسجد درعا و اين شهر عقب نشيني کرده اند.

 

- تلويزيون دولتي سوريه شب گذشته تصاوير کارنوال شادي را در شهر درعا پخش کرد که در آن خودروهاي بسياري درخيابان هاي شهر در حال حرکت هستند بوق مي زنند و تصاويري از بشار اسد را در دست دارند. همچنين در آسمان اين شهر نيز به نشانه شادي آتش بازي مي شود.

 

- فعالان سياسي و اجتماعي در سوريه و خارج از اين کشور, امروز جمعه را روز خشم ناميده اند و خواستار ادامه اعتراضات عليه استبداد حکومت سوريه شدند.

 

- پس از حوادث استان درعا, به دستور بشار اسد استاندار درعا برکنار شد.

 

- رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا گفت که در سوريه نيز مانند مصر, ارتش نبايد به سمت معترضين تيراندازي کند بلکه بايد به مردم در سرنگوني حکومت کمک کند. مردم سوريه بايد از مصر درس بگيرند.

 

يمن

 

 

- حاميان و مخالفان رئيس جمهور به طور جداگانه وعده برگزاري تجمع گسترده اي را امروز جمعه داده اند.

 

-حاميان صالح امروز جمعه را در يمن ، روز تساهل و مخالفان, امروز را روز رفتن ناميدند. پيش بيني مي شود امروز دو تظاهرات و تجمع بزرگ در پايتخت برگزار شود.

 

- مخالفان در يمن , وعده هاي علي عبدالله صالح رئيس جمهور را براي کناره گيري وي تا قبل از پايان سال جاري ميلادي، اصلاح قانون اساسي و برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني و رياست جمهوري را رد کرده و خواهان کناره گيري فوري صالح از قدرت هستند.

 

- صالح گفت که از تمامي وسائل قانوني براي حمايت از خود استفاده مي کند. وي گفت نظاميان جدا شده از حکومت و حامي معترضين را عفو مي کند.

 

- در روزهاي اخير نيز شهرهاي مهم يمن شاهد تجمع گسترده مخالفان بودند که يکصدا براي رفتن علي عبدالله صالح فرياد مي زدند.

 

- برخي از مخالفان نيز گفته اند که امروز جمعه به سمت کاخ رياست جمهوري حرکت مي کنند.

 

بحرين

 

- مخالفان امروز جمعه را روز خشم ناميده و از مردم خواسته اند براي اعتراض به خيابان ها بيايند.

 

- دولت بحرين تمامي پروازهاي شرکت هواپيمايي دولتي اين کشور (گلف اير) به مبداء و مقصد شهرهاي ايران, عراق و لبنان را لغو کرد.

 

- منابع آگاه گفته اند که دولت بحرين قصد دارد اتباع ايراني و شيعيان عراق و لبنان را از بحرين اخراج کند.

 

اردن

 

 

- صدها نفر از مردم اردن ديروز به دعوت فراخوان هايي در سايت هاي اينترنتي و فيس بوک در مقابل وزات کشور تجمع کردند و خواستار اصلاحات سياسي، کاهش قدرت پادشاه, انحلال پارلمان, مبارزه با فساد مالي و برکناري سران سازمان هاي امنيتي - اطلاعاتي شدند.

نظر شما