يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۲
کد خبر: ۳۵۰۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
موسيقي نيز همچون حوزه‌هاي ديگر هنر و چه بسا بيش از آن‌ها، دستخوش رويدادها و تغييرات فرهنگي- اجتماعي است. اين حوزه در سال 89 نيز همچون سال‌هاي گذشته فرازها و فرودهايي را سپري كرد كه بر كم و كيف محصولات آن تاثيرات به‌سزايي داشت.

به گزارش خبرنگار شهر، از مهم‌ترين اين رويدادها مي‌توان به برگزاري جشنواره موسيقي «كلاسيك تا معاصر»، جشن خانه موسيقي، تغييرات اركستر سمفونيك تهران، فعاليت مجدد اركستر ملي ايران، بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر، ضبط «سمفوني رومي 1» حافظ ناظري توسط سوني، اجراي كنسرت‌ها و انتشار آلبوم‌هاي متعدد، صدور مجوزهاي متعدد و مرگ چهره‌هاي سرشناسي چون محمد نوري اشاره كرد.


جشنواره موسيقي کلاسيک تا معاصر

دومين جشنواره موسيقي «کلاسيک تا معاصر» به دبيري فريماه قوام صدري و عليرضا مشايخي از 3 تا 6 خردادماه 89 در تالار رودکي برگزار شد. اين نخستين جشنواره برگزارشده در سال 89 بود و 103 اثر در آن پذيرفته شد. در چهار روز برگزاري اين جشنواره، 34 سوليست قطعاتي را در سه نوبت اجرا کردند و قطعاتي از آهنگسازان موسيقي کلاسيک به صورت دو نوازي و گروه نوازي اجرا شد.


جشن خانه موسيقي

يازدهمين جشن خانه موسيقي 26 مهر 89 با حضور هنرمندان موسيقي كشور برگزار شد و تنديس زرين خانه موسيقي در سه بخش كتب مكتوب، آلبوم‌هاي موسيقي و جايزه مشكاتيان به برترين‌ها تعلق گرفت. اين مراسم با حضور استادان برجسته موسيقي ايران چون محمدرضا شجريان، شهرام ناظري، محمد سرير، داريوش پيرنياکان و هوشنگ ظريف در تالار وحدت برگزار شد.


تغيير در رهبري ارکستر سمفونيک تهران

در سال 89 رهبري ارکستر سمفونيک تهران که پيش از اين بر عهده منوچهر صهبايي بود و قرار بود به نازنين آقاخاني سپرده شود، بر عهده شهرداد روحاني گذاشته شد. روحاني که در واقع رهبر مهمان ارکستر سمفونيک تهران است، نخستين اجراي خود را در ارديبهشت ماه برگزار کرد. در اين اجرا موسيقي چند فيلم از جمله آرواره‌هاي کوسه اثر جان ويليامز، «روح» به کارگرداني آلفرد هيچکاک اثر برنارد هرمن و «بن هور» اثر ميکولوس روشا اختصاص داشت. شهداد روحاني همچنين در اجراهاي ارکستر سمفونيک تهران در بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر در تهران و چند شهرستان، رهبري اين ارکستر را برعهده داشت. ارکستر سمفونيک تهران از ابتداي سال جاري تا به امروز، بيست و هشت بار با رهبري شهرداد روحاني، نازنين آقاخاني، مجيد انتظامي، نادر مرتضي‌پور، ماتياس کروگر و درک گليسون به روي صحنه‌هاي اجراي کنسرت رفته است. در برخي از اين اجراها، گروه کر دفتر موسيقي نيز ارکستر سمفونيک تهران را همراهي کرده است. دو شب از اين اجراها در خارج از کشور و طي هفته فرهنگي ايران در قطر، در شهر دوحه برگزار شده است. همچنين، پرکارترين رهبران ارکستر سمفونيک تهران از بين افراد نامبرده شده در بالا، شهرداد روحاني با 9 بار رهبري ارکستر و سپس مجيد انتظامي با 8 بار رهبري اين ارکستر‌ بوده‌اند.


آغاز مجدد فعاليت ارکستر ملي ايران

برديا کيارس، رهبر جديد ارکستر ملي ايران در نشست خبري‌اي که در روز 28 آذرماه 89 در تالار وحدت ترتيب داده شده بود معرفي شد. در اين نشست خبري اعضاي شوراي فني ارکستر ملي که فعاليت آن به مدت دو سال نتوقف بود، شامل هوشنگ ظريف، فردين خلعتبري، ارسلان كامكار و حسين عليزاده، همچنين علي ترابي برديا کيارس حضور داشتند و برنامه‌‌هاي اين ارکستر را در آغاز دوباره فعاليتش تشريح کردند.

حسين عليزاده در اين نشست خبري گفت: برديا كيارس رهبر دائم اركستر ملي خواهد بود. البته در صورتي‌كه يك آهنگساز اثري براي اركستر بسازد كه بتواند خود اجراي آن‌را رهبري كند، مي‌تواند به عنوان رهبر مهمان براي اجراي اثر خود حضور يابد. براي اركستر ملي رهبر خارجي نخواهيم داشت؛ مگر به‌صورت نمادين و مناسبتي. اين آهنگساز همچنين درباره روند آهنگسازي براي اركستر ملي تاكيد كرد: كار اركستر ملي صرفا تداعي خاطره نيست و ما بايد ياد بگيريم كه جوانگرايي را با مفهوم درست آن در اركستر ملي داشته باشيم. ما بايد در رويكردمان ريشه‌ها را حفظ كنيم و اركستر ملي در ايران ريشه‌دار است.



بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر

بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر از دوم اسفندماه 89 همزمان با ميلاد پيامبر اسلام(ص) آغاز شد و با شش نشست تخصصي و 70 اجرا در دو بخش جنبي و رقابتي، هشتم اسفندماه به کار خود پايان داد. اين جشنواره در پنج شاخه آهنگسازي، مارش فلسطين، کلاسيک ايراني، کلاسيک غير ايراني و آواز جمعي برگزار شد. در شاخه آهنگسازي اين جشنواره رتبه نخست در بخش آزاد به عرفان وکيلي از تهران براي قطعه «سکوت جاودان» اختصاص يافت. اين جايزه شامل پنج سکه بهار آزادي، تنديس جشنواره و لوح تقدير بود. در بخش پايان‌نامه اين شاخه نيز امير علوي از کرج براي سمفوني شماره يک رتبه نخست را از آن خود کردند. برگزيده شاخه مارش فلسطين نيز کيوان علائي حسيني از مشهد براي قطعه «فلسطين زخمي» بود.

برگزيده نخست در شاخه کلاسيک ايراني، گروه سنتي فرهنگسراي بهمن از تهران به سرپرستي جسين روزبهاني بود. در شاخه کلاسيک غيرايراني، داوران هيچ يک از گروه‌هاي شرکت‌کننده را شايسته دريافت رتبه نخست ندانستند. در شاخه آواز جمعي نيز رتبه نخست به گروه کر «پاسارگاد» از شيراز به سرپرستي حامد فقيهي اختصاص يافت. ز اجراهاي بسيار موفق بخش جنبي اين جشنواره مي‌توان به اجراي گروه رستاک در يک نوبت و اجراي ارکستر سمفونيک تهران به رهبري شهرداد روحاني در دو نوبت اشاره کرد.



مهم‌ترين اجراها و آلبوم‌ها

يكي از مهم‌ترين كنسرت‌هاي برگزارشده در سال 89 كنسرت بدون خواننده همايون خرم پس از 10 سال سكوت بود. همچنين كنسرت محمدرضا لطفي با همراهي گروه سه نفره «شيدا» در خردادماه در تهران و تيرماه در شيراز، اجراي شهرام ناظري در اواخر اسفندماه با همراهي گروه شاهنامه‌خواني در تهران و اصفهان پس از دو سال، اجراي گروه «شمس» به سرپرستي كيخسرو پورناظري با خوانندگي عليرضا قرباني و اجراي كيهان كلهر با صداي حميد نوربخش با عنوان «همنوازان كلهر» در تهران، شيراز، اصفهان و و كرمان در تيرماه از ديگر اجراهاي حائز اهميت سال 89 بود. توركنسرت دونوازي حسين عليزاده به همراه مجيد خلج در شش شهر، اجراي گروه كامكار پس از دوسال در شهريورماه، اجراي همايون شجريان با گروه «حصار» به آهنگسازي علي قمصري در تهران و اجراي پروژه‌ موسيقي سيمرغ به آهنگسازي حميد متبسم، خوانندگي همايون شجريان و رهبري محمدرضا درويشي را نيز مي‌توان از رويدادهاي مهم موسيقي در سال 89 برشمرد. محمد اصفهاني، رضا صادقي، بنيامين، گروه آريان، رضا يزداني، احسان خواجه‌اميري، سيروان خسروي، گروه داركوب، عليرضا عصار و گروه رستاك نيز در سال 89 كنسرت‌هاي موفقي را برپا كردند.

همچنين «سفر عسرت» شهرام ناظري، «شب جدايي» همايون شجريان، آلبوم گروه موسيقي رستاك، «صداي تهرون» مرتضي احمدي، «خسته‌ام از اين كوير» شيدا، «آفتاب‌هاي هميشه» با صداي آيدا شاملو، آلبوم‌هاي «عشق ديرين»،‌ «هواي آفتاب» و «باده نوشين» از سالار عقيلي،‌ «جلوه گل» از عليرضا قرباني،‌ «پريچهره» با آهنگسازي پيمان خازني و خوانندگي سينا سرلك، «فرزند ايران» به آهنگسازي حميد بهروزي‌نيا، «كما» با صداي حميد عسگري، «حريص» محسن چاووشي، «داركوب» از حامد بهداد و مهران مديري، «ساعت 25» رضا يزداني، «يه خاطره از فردا» با صداي احسان خواجه‌اميري، «حس» پيام صالحي، «رگ خواب» محسن يگانه، «اثير» عليرضا قميشي و «بايد به تو برگردم» خشايار اعتمادي از آلبوم‌هاي منتشرشده در سال 89 هستند.

«سمفوني رومي 1» حافظ ناظري

نشست خبري «سمفوني رومي 1» نهم اسفندماه با حضور شهرام ناظري، حافظ ناظري، هوشنگ كامكار، عباس سجادي، داود گنجه‌اي، محمود دولت‌آبادي، كيوان ساكت، پرويز كلانتري، محمدرضا درويشي و بهرام دبيري در موزه موسيقي برگزار شد.

در اين نشست حافظ ناظري درباره اجراي اين اثر در كارلينگ هال نيويورك و پيشنهاد كمپاني سوني براي ضبط و انتشار آن توضيح داد. به گفته ناظري CD شماره يك اين سمفوني كه «سمفوني رومي/مولانا جلال‌الدين محمد بلخي» ‌نام دارد، در ماه جون 2011 در سرتاسر دنيا پخش مي‌شود. اين CD يكي از 4 CD اول موسيقي كلاسيك از لحاظ تيراژ و موقعيت در جهان خواهد بود.



صدور مجوزهاي متعدد

علي ترابي سرپرست دفتر موسيقي وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي طي اخباري اعلام کرد در سال 89 بيشترين مجوز اجراي صحنه‌اي و آلبوم موسيقي صادر شده است. وي خطاب به مديران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها گفت: دفتر موسيقي آماده است در صورت ارائه طرح‌هاي كارشناسي، وجود ظرفيت‌هاي لازم در هر يك از استان‌ها را پيگيري کند. در پائيز 89 بيش از 140 كنسرت در90 روز در ايران برگزار شد كه حجم قابل توجهي از آن‌ها در تهران بود.



از دست رفته‌هاي ماندگار

محمد نوري مهم‌ترين چهره موسيقي بود كه در مرداد ماه 89 درگذشت. آندره آروزمانيان نيز از درگذشتگان حوزه موسيقي در سال 89 بود كه در خرداد ماه از دنيا رفت.

همچنين علي آبچوري، رضا سقايي، غلامعلي ني‌نواز و اولين باغچه‌بان، ديگر هنرمندان موسيقي بودند كه در سال 89 از ميانمان رفتند.





نظر شما