يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۸
کد خبر: ۳۵۲۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷
به گفته مديرعامل سازمان مديريت پسماند تهراني ها سالانه نزديک به 5/2 ميليون تن زباله توليد مي کنند امحاي اين حجم از توليد زباله با روشهاي سنتي مانند دفن زباله به علت ناپايدار بودن اين روش، کمبود فضاي مناسب براي دفن پسماندها، توليد شيرابه و انتشار آلودگي ممکن نيست.

به گزارش خبرنگار«شهر»، حجم زياد زباله‌ها در تهران معضلي است كه بايد برايش چاره‌اي انديشيد. شهرداري تهران اقدام به راه اندازي كارخانه هاي بازيافت و تبديل زباله‌هاي خشك به موادي قابل استفاده مجدد كرده است. هرچند هنوز توليد زباله در تهران زياد است و بخشي از آن نيز در كهريزك دفن مي شود كه ضايعات بسياري براي آب و خاك و ساكنان اين منطقه ايجاد كرده است. تفكيك زباله از مبدا و افزايش پتانسيل بازيافت زباله در پايتخت مي تواند بخشي از مشكلات گريبانگير تهران را حل كند.

 

با توجه به نوع پسماند‌هاي توليدي در بازيافت زباله روش هاي متفاوتي را مي توان اعمال كرد، يكي از روش ها انتقال پسماندها به ايستگاه‌هاي مخصوص بازيافت است و براي زباله‌هاي تر مي شود از روش ورمي كمپوست استفاده كرد.سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران سعي دارد از هر دو روش استفاده كند.

 

مخازن آبي رنگ به كمك مديريت پسماند آمدند

 

همه چيز مي تواند سودمندباشد حتي زباله كه نام ديگرش «طلاي كثيف» است. امروزه به زباله به عنوان چيزي كثيف، بدبو و آلاينده زمين نگاه نمي شود. با پيشرفت تكنولوژي زباله‌ها هم ارزشمند شده‌اند و مي‌توانند مفيد هم باشند.

هم اكنون بازيافت زباله در بيشتر كشورهاي جهان انجام مي‌شود و چين يكي از كشورهايي است كه زباله مي خرد تا آن را به موادي ديگر تبديل كند. به گفته كارشناسان 70درصد زباله هاي تهران قابل بازيافت است.

 

سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران از سال 1372 تصميم به پردازش و بازيافت زباله هاي شهر تهران گرفت و واحد پردازش پلنت 500 تني در اين سال به بهره برداري رسيد.

 

به گفته محمد فياض مدير عامل سازمان مديريت پسماند: شهرداري تهران تا امروز سه واحد پردازش با ظرفيت دو هزار و 500 تن به مجموعه پردازش زباله هاي شهر تهران افزوده است.

 

او با اشاره به اينکه واحدهاي پردازش با استفاده از تکنولوژي هاي روز مواد غيرقابل استفاده را از زباله ها جدا کرده و آنها را پس از پرس براي دفن آماده مي کنند تاکيد کرد: قسمتي از اين زباله‌ها به سايت تخمير 22 هکتاري سازمان بازيافت ارسال مي شود يا از آنها کمپوست توليد مي شود. اين سازمان همچنين قسمتي از زباله جمع آوري شده را به وسيله جداسازي موارد خشک ارزشمند بازيافت مي کند.

 

در سال جاري در سطح شهر تهران مخازن آبي رنگ ويژه جمع‌آوري پسماندهاي خشك در خيايان هاي اصلي و راسته هاي تجاري نصب شده است تا پسماندهاي خشك بيشتري از سطح شهر تهران جمع آوري و راهي ايستگاه‌هاي بازيافت شوند. به گفته مسئولان تاكنون 1500مخزن آبي رنگ در سطح شهر تهران نصب شده تا به كمك كانكس‌ها و وانت بارهايي بشتابند كه در تهران مشغول جمع آوري زباله خشك هستند. البته قرار است تعداد اين مخازن به 35هزار عدد افزايش يابد.

با افزوده شدن اين مخازن طرح تفكيك زباله از مبدا با توان بيشتري اجرا مي شود. با اجراي اين طرح و بازيافت زباله ها در تهران بخشي از آلودگي هاي محيط زيستي تهران كاهش مي‌يابد و كهريزك مي تواند بار ديگر تنفس كند.

 

خبرنگار شهر در راستاي اين طرح و به منظور مطلع شدن از ميزان تغيير روي داده در حجم بازيافت پسماند خشك در سطح شهر تهران با نصب اين مخازن با روابط عمومي سازمان مديريت پسماند تماس هاي مكرري گرفت كه همگي بي نتيجه ماند و در نهايت بنا به درخواست روابط عمومي مديريت پسماند «دورنما»يي با سوال‌هاي در خصوص ميزان تناژ امسال، برنامه هاي اجراشده سازمان مديريت پسماند در سال 89 وبرنامه هاي اين سازمان براي سال آينده ارسال شد كه باز هم علي رغم تماس هاي مكرر جهت پيگيري دورنما باز هم بي نتيجه ماند.

 

 

«ورمي كمپوست» راهي جديد براي پالايش خاك

 

آيا تاكنون انديشيده‌ايد يك دسته از حشرات چرا آفريده شده اند؟ مثلا اين كرم‌هايي كه بعد از باران در سطح خاك مي بينيم و شايد هرگز فكر نكرده باشيم اين موجودات به ظاهر كوچك چقدر مي توانند براي زمين و شهر ما مفيد باشند. كرم هاي زباله خوار شبيه همين كرم هاي خاكي هستند و با تبديل زباله به كود كمپوست نه تنها زباله ها را از بين مي برند بلكه باعث تقويت خاك هم مي‌شوند.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به فوايد ورمي کمپوست براي تبديل زباله به کودي کاملا ارگانيک مي گويد: طرح «ورمي کمپوست» نسبت به کمپوست سرعت پايين‌تري داشته اما در روندي کاملا بيولوژيک و ارگانيک زباله را به کود تبديل مي‌کند.

فياض تاكيدكرد: هم اکنون طرح ورمي کپوست به دليل غير اقتصادي بودن در کشور ما به صورت طرحي آزمايشي به انجام مي‌رسد و تاکنون صنعتي نشده است.

البته اين كرم هاي كوچك توليدشان يك كم گران تمام مي شود اما در كل منفعت توليد آنها بيشتر از هزينه اي است كه به شهرداري تحميل مي كنند.

هم اکنون طرح«ورمي کمپوست» به طور محدود در مشهد و شيراز اجرا مي‌شود و در تهران نيز اين طرح در منطقه 13 به صورت يک طرح آزمايشي و پايلوت در شهرک شهيد مهتدي با 180 خانوار در حال اجراست.

به گفته خليل راحتي شهردار منطقه 13، روزانه 50 تا 60 کيلو کود ورمي کپوست در اين شهرك توليد مي‌شود و با اجراي اين طرح به طور کلي اهدافي همچون حفظ محيط زيست، عدم اشغال زمين براي دفن زباله‌هايي که قابليت تبديل به کود و بازيافت دارند، جلوگيري از تردد زياد خودروهاي ويژه جمع آوري و حمل زباله، جلوگيري از آلودگي هوا و کمک به درآمد خانوار تامين مي‌شود.

شهردار منطقه 13 ادامه داد: با اجراي اين طرح جمع‌آوري زباله هاي تر دراين شهرك به هفته اي يك بار كاهش پيدا كرده است.

به گفته شهردار منطقه 13 شهرك زينبيه كه يك شهرك20 هزار نفري در منطقه 13 است قرار است به طرح آزمايشي ورمي كمپوست بپيوندد. اين طرح در 6ماه اول سال 90 اجرايي خواهدشد.

 

به هر روي استفاده از روش هاي تركيبي براي بازيافت پسماندهاي خشك و تر در تهران ضروري است.








نظر شما