دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۳۵۲۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
براي صيانت از بافت‌هاي واجد ارزش تهران؛
مديربافت‌هاي تاريخي شهرداري تهران گفت: براي احياي بافت تاريخي تهران طرح‌هاي مطالعاتي مختلفي مانند «چشمه‌علي»، «محله عودلاجان»، «رودكي»، «لاله‌زار»، «فردوسي»، محور «جمهوري» و «محدوده ناصري» و خيابان «لاله‌زار» انجام شده و يا در حال انجام است.

بهروز كاشف، مدير بافت‌هاي تاريخي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» در مورد اقدامات انجام شده در اين مديريت براي حفظ امكان تاريخي تهران در سال 89 گفت:  برنامه‌هايي که از ابتداي سال 89 و با شكل‌گيري مديريت بافت‌هاي تاريخي آغاز شده است بيشتر در مناطق 20، 11، 1 و 7 بوده است تا بسترهاي لازم در اين زمينه فراهم شود و سال آينده شاهد بهره‌برداري مناسبي در آن‌ها باشيم.


مدير بافت‌هاي تاريخي شهرداري تهران با بيان اين‌كه طرح‌هاي «چشمه‌علي» در منطقه 20 و «محله عودلاجان» در منطقه 12نهايي شده است و آماده ارائه به كميسيون ماده 5 است، خاطرنشان كرد: هم‌چنين طرح‌هاي «رودكي»، «لاله‌زار»، «فردوسي»، محور «جمهوري» و «محصار ناصري» نيز 80 درصد پيشرفت داشته و در سه ماهه اول سال 90 به اتمام مي‌رسد.


او با بيان اين كه در مورد «حصار ناصري» که از مهم‌ترين بافت‌هاي تاريخي کشور محسوب مي‌شود، اقدامات مناسبي صورت گرفته است، تصريح كرد: در نظر داريم با پياده‌راه كردن اين محدوده و هم‌چنين اصلاح ترافيكي آن ضمن احياي اين بافت قديمي تهران، شرايط را براي بازديد شهروندان از آن فراهم كنيم.

لاله‌زار نونوار مي‌شود

كاشف با اشاره به طرح احياي «خيابان لاله زار» نيز گفت: در خصوص احياي اين خيابان راهكارهاي مختلفي در دست مطالعه است كه باززنده سازي، بازسازي و مرمت بخشي از آن به‌شمار مي‌آيد، ضمن اين كه جابه‌جايي اصناف نامتناسب با بافت تاريخي اين محور پس از انجام مذاكرات لازم نيز در دست بررسي است.


او احياي اين خيابان به لحاظ كالبدي و معماري را از اهداف اين طرح برشمرد و عنوان كرد: احياي هويت فرهنگي آن از قبيل بازسازي سالن‌هاي سينما و نمايش واقع در اين محور و هم‌چنين اصلاح پياده‌راه و كف‌سازي آن در طرح ساماندهي لاله‌زار مدنظر قرار گرفته است.


اين مسئول معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران افزود: بر اساس دستور شهردار تهران، سازمان نوسازي شهرتهران نيز در طرح خيابان لاله زار بعد از تصويب نقش اجرايي و عملياتي ايفا خواهد کرد و جلساتي در حال انجام است تا بعد از تصويب طرح شاهد اجراي آن در لاله زار تهران باشيم.


به‌گفته وي، ساماندهي ديگر محورهاي تاريخي مانند ميدان بهارستان در سال جاري ادامه خواهد يافت.


حفظ بافت‌هاي تاريخي نيازمند آموزش و فرهنگ‌سازي است

بهروز كاشف حفظ بافت‌هاي تاريخي را نيازمند آموزش و فرهنگ‌سازي در ميان شهروندان برشمرد و گفت: به همين منظور در محله عولاجان نشريه اجتماعي، فرهنگي و آموزشي با رويكرد آشنايي مردم اين محدوده با محله خود و با بهره‌گيري از پتانسيل اعضاي سازمان‌هاي مردم‌نهادي متشكل از جوانان همين محله منتشر شده است.


تشكيل بانك اطلاعاتي بافت‌هاي تاريخي

او با بيان اين‌كه در سال گذشته تشکيل بانک اطلاعاتي براي بافت‌هاي تاريخي آغاز شده است، افزود: تكميل اين بانك در سال 90 ادامه مي‌يابد و هم چنين محورهاي تاريخي نيز که بايد طراحي شوند، در سال آينده در برخي نقاط به‌طور آزمايشي بهره‌برداري مي شود.


مديريت بافت‌هاي تاريخي تهران يكي ديگر از اقدامات سال 89 اين حوزه را آغاز تدوين سند راهبردي حفاظت از بافت‌هاي تاريخي دانست و اظهار داشت: در بافت‌هاي تاريخي، شرايط بافت، قدمت آن، ارزش‌هاي معماري، تزئينات و نوع معماري و فضاي آن شرايطي است که مي‌تواند يک بافت را داراي اهميت از نظر ارزش تاريخي کند که با احتساب اين شرايط، برخي اماکن ثبت شده و برخي ديگر نيز در حال ثبت است.


او تعاملات مديريت بافت‌هاي تاريخي شهرداري تهران را با ميراث فرهنگي استان تهران مثبت ارزيابي كرد و گفت: هر ماه 2جلسه با حضور مديران ميراث فرهنگي و 2 جلسه در سطح كارشناسان به منظور حفظ و احياي بافت تهران برگزار مي‌شود.

نظر شما