دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۵۴۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
بهمن دري در گفت‌وگو با راديوي سراسري، جزئيات برنامه‌هاي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي در سال 90 را تشريح کرد.

به گزارش شهر،‌ برنامه‌ها و فعاليت‌هاي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 1390 از سوي بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد، در گفت‌وگو با خبرنگار راديو سراسري سيماي جمهوري اسلامي ايران تشريح شد.



اولويت‌ها و راهبردهاي فرهنگي

بهمن دري در اين مصاحبه اولويت‌ها و راهبردهاي فرهنگي معاونت امور فرهنگي در سال 1390 را برشمرد و اظهار داشت: حمايت از اهالي قلم? نوقلمان و حمايت از كتب ارزشمند در عرصه دين و ادبيات، به‌ويژه ادبيات داستاني و همچنين حمايت از كتب قراني فاخر و برجسته به منظور احياي کتب شيعي و ارتقاي معرفت ديني و بصيرت فرهنگي، راهبرد سال 90 معاونت فرهنگي است.

دري يکي از اولويت‌هاي حوزه نشر در سال آتي را پيگيري منويات رهبري در حوزه نشر دانست و ادامه داد: يكي از منويات مهم رهبري در حوزه كتابخواني اين است كه بايد فرهنگ ترويج مطالعه از پايه صورت گيرد. به همين منظور نمايشگاه‌هاي ياد يار مهربان در سال 89 در 5 استان اجرايي شد و بسياري از مدارس از كتاب‌هاي موجود تجهيز شدند و با تفاهم‌نامه‌هايي كه با وزارت آموزش پرورش منعقد شده در 30 استان كشور در سال آتي با هدف تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس اين نمايشگاه را برگزار خواهيم كرد تا به مطالبات رهبر معظم انقلاب در اين حوزه جامه عمل بپوشانيم.



ارکان حوزه نشر
وي حوزه نشر را به چهار ركن نويسنده، ناشر، عرضه‌كننده و مصرف‌كننده تقسيم کرد و گفت: اگر نويسنده به عنوان خالق و توليدكننده فكر، اثري فاخر توليد كند اما ظرف بياني در كار نباشد، اثرش قابل استفاده نخواهد بود. اگر كتابي چاپ شد اما توزيع و ويترين مناسبي براي عرضه نبود، باز هم اثر بي استفاده خواهد بود و در نهايت اگر ركن چهارم يعني مصرف‌كننده نباشد اين چرخه كامل نخواهد شد.



متعادل کردن قيمت کتاب با تقويت نمايشگاه‌ها
دري افزود: تلاش داريم قدرت خريد در نمايشگاه‌ها را بيشتر کرده و با تخفيف مناسب، هم به ناشر و هم به مصرف‌كننده كمك كنيم. ما به ارائه تخفيف 20 درصدي از ناشران حمايت مي‌كنيم و ناشر نيز خود 20 درصد به مصرف‌كننده تخفيف مي‌دهد كه اين سبب متعادل كردن قيمت كتاب مي‌شود.


معاون فرهنگي ارشاد با تاكيد بر اين‌كه نمايشگاه‌ها بايد هدفمند برگزار شوند گفت: به همت استان‌ها و تفاهم‌نامه‌هاي منعقده نمايشگاه‌ها در سال آتي در سه بخش استاني، جشن كتاب و موضوعي برگزار خواهد شد و هر استان ميزبان يك موضوع، در نمايشگاه‌هاي موضوعي با توجه به فرهنگ قالب در استان مي‌شود. براي مثال در قم نمايشگاه كتب ديني و در مشهد كتب تاريخي به نمايش در مي‌آيد.


اين مساله هم به ناشر و هم مخاطب فرصت درست و دقيق انتخاب كردن و جلوگيري از اتلاف وقت را مي‌دهد.


دري ادامه داد: ‌در سال گذشته به منظور همراهي با رويکرد فرهنگي دولت، تمركززدايي برنامه‌ها از تهران به استان‌ها مبلغ 43 ميليارد تومان براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در شهرستان‌ها هزينه كرديم، اگرچه هيچ تكليفي براي تحقق برنامه‌هاي شهرستان‌ها از ناحيه بودجه بر عهده ما نبود؛ اما تلاش كرديم تا همسويي و همراهي خود را در اين مهم نشان دهيم.


دري اظهار داشت: با اين رويكرد بخشي از بودجه را معطوف به استان‌ها كرديم كه برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب استاني در سراسر كشور يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي فرهنگي محقق شده در استان‌ها در سال 89 بود.


دري با بيان اين‌که اگر بودجه فرهنگي سه برابر هم شود باز از برنامه‌ها عقب هستيم، تصريح كرد: توقع ما از كميسيون تلفيق بودجه علي‌رغم تمامي توجه آنان به مباحث فرهنگي اين است كه افزايش بودجه را با ديد فرهنگي نگاه كنند.




انتظار براي افزايش بودجه
معاون امور فرهنگي بودجه فرهنگي سال آتي را 800 ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: انتظار بيشتري براي تصويب افزايش بودجه فرهنگي داشتيم؛ اما اين اتفاق نيفتاد و بودجه امسال تنها دو درصد رشد پيدا كرده است و رقم آن از 73 ميليارد تومان در سال 89 به 80 ميليارد تومان در سال 90 رسيد.


وي گفت: در سال 89 از بودجه تخصيصي تنها 25 ميليارد تومان را صرف خريداري كتب با موضوعات ديني، ‌ادبيات، علوم عملي و اجتماعي، كودك و تاريخ و انقلاب اسلامي كرديم و در نظر داشتيم كه اين رقم در سال آتي افزايش پيدا كند.



ارتقاي سطح کيفي نمايشگاه تهران
دري در اين مصاحبه رويكرد قالب در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران را توجه به بحث كيفي دانست و گفت: نمايشگاه داراي دو بخش ظرف و اجرائيات و ديگري مظروف و محتوا است. در بخش‌هاي داخلي و خارجي با مشكل خاصي روبه رو نيستيم و تعداد ناشران متقاضي براي شركت در نمايشگاه در موضوعات مختلف رشد داشته است.


وي اظهار داشت: 90 درصد كتاب‌هاي خارجي نيز راهي ايران شده است و مقررات كميته ناشران داخلي و خارجي در 16 جلسه شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه تصويب شده است و اعضاي اجرايي و نظارتي نمايشگاه فعال شدند.


معاون فرهنگي ارشاد با تاكيد بر اين‌كه نمايشگاه كتاب ايران بزرگترين رخداد فرهنگي خاورميانه است گفت: با در نظر گرفتن كميت در كارها، رويكرد ما در اين نمايشگاه كيفي است.


دري گفت‌: توجه به مسائل ارزشي به‌ويژه حجاب در نمايشگاه يكي ديگر از مسائلي است كه امسال به آن بيشتر توجه خواهد شد. ما موظفيم مطالبات مراجع و روحانيون كه مبتني بر آموزه‌هاي ديني خود ما نيز هست را در اين زمينه برآورده سازيم .


وي افزود‌: براي اين موضوع برنامه‌هاي تشويقي و تقديري داريم و ناشران و غرفه‌هايي كه موارد ذكر شده را رعايت كنند پس از نمايشگاه به عنوان سيستم حمايتي، آثار ارزشمند آن‌ها خريداري خواهد شد.
دري درباره اقدامات اين معاونت فرهنگي در متعادل‌سازي قيمت كتب در سال 90 گفت: ما پارامترهايي در خريد كتاب داريم و به منظور كنترل قيمت، اگر اثري بالاتراز نرخ عرف بازار قيمت‌گذاري شده باشد، خريداري نمي‌كنيم. اين موضوع به ضرر ناشر است. معاونت شمارگان بالايي را در يكسال مي‌خرد و اگر نرخ بالا باشد، ناشر مجبور است يكسال آثارش را در انبار نگهداري كند. بنابراين كاري نمي‌كند كه بازار خريد را از دست بدهد.
دري ادامه داد: در زمينه خريد كتاب و متعادل‌سازي قيمت‌ها پيشنهاداتي به رياست جمهوري داده‌ايم كه يارانه‌هاي فرهنگي در قالب كارت‌هاي فرهنگي عرضه شود. در حوزه اهالي قلم در برخي استان‌ها اين كار صورت گرفته است و اميدواريم با اين پيشنهاد اين برنامه براي تمامي اركان نشر نيز اجرايي شود.



خبرهاي خوش در حوزه صدور مجوز چاپ کتاب
وي با بيان اين‌که وضعيت مميزي سال‌هاست كه باب مناقشه در حوزه نشر است، گفت: در سال آتي براي حل اين موضوع تمهيداتي انديشيده شده اما ما بر اساس قانون مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ما مكلفيم بر فضاي نشر نظارت و مراقبت كامل كنيم.


وي گفت: نامه‌اي خطاب به رياست جمهوري مبني بر معرفي اعضاي شوراي نشر در حوزه بزرگسال و كودك و نوجوان و تعيين هيات نظارتي بر مميزي كتاب نوشته‌ايم كه بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح و به تصويب برسد.


دري افزود: انتخاب اين هيات سبب مي‌شود تا سلايق و نظرات شخصي بر صدور يا عدم صدور مجوز تاثير نگذارد، اتهامي كه سال‌ها صنعت نشر را درگير خود كرده است. اين هيات مركب از افرادي نامدار، كارشناس و متخصص در هر حوزه است و اگر اين اتفاق بيفتد روند كار دقيق‌تر و سريع‌تر خواهد شد.


وي گفت: براي ايجاد تعامل و اعتماد ميان ناشران و ارشاد طرح اصلاح اثر را خواهيم داشت. به اين ترتيب كه اگر كتابي به دلايل رعايت نكردن رسم‌الخط فارسي، نداشتن فيپا و... مجوز نگرفت به ناشر اعتماد كنيم و از او با اخذ مجوز و تعهد بخواهيم اصلاحات خود را انجام داده و مجوز دريافت كند.


معاون فرهنگي ارشاد گفت‌: دستور‌العمل اين كار داده شده كه با اجرايي شدن آن مشكلات چرخه نشر تا 60 درصد برطرف خواهد شد. اگر به هر دليلي ناشر اين موارد را رعايت نكند، در آن صورت مجوز قطعي صادر نخواهد شد. در اين راستا مقرر شده است در حوزه صدور مجوز چاپ علاوه بر ناشران با مولفان و پديدآورندگان کتاب تعامل بيشتري برقرار شود .


در اين حوزه تنها دو درصد ناشران تخلف دارند و بقيه موارد قانوني را براي كسب مجوز رعايت مي‌كنند. تنها ناشري لغو مجوز مي‌شود كه معارض با نظام باشد كه پيگيري آن نيز از طرف مراجع قضايي صورت مي‌گيرد.
وي گفت‌: تمهيدات انديشيده شده مي‌تواند مشكلات حوزه نشر را تا حد زيادي مرتفع سازد و اميدواريم در سال جاري با تخصيص بودجه مناسب و درخور شان فرهنگ، اجراي برنامه‌هاي خوبي را شاهد باشيم و مطالبات رهبر معظم انقلاب را در اين حوزه محقق سازيم.




تاکيد برارزش‌هاي اخلاقي در نمايشگاه
دري با اشاره به اين‌که كتابي كه منطبق با ضوابط تعيين شده نباشد در نمايشگاه شركت داده نمي‌شود افزود: با سلايق زيادي در نمايشگاه روبه رو هستيم و اين‌كه چه كتابي به مخاطبان خود ارائه كنيم كار سختي است. اما با ناشران به‌ويژه ناشران خارجي و نمايندگان آن‌ها صحبت كرده‌ايم كه اگر كتابي مغاير با قانون اساسي، مذهب، دين و تماميت ارضي باشد و ملاك‌هاي ارزشي و اخلاقي ما را مورد هجمه قرار دهد، از عرضه آن در نمايشگاه جلوگيري خواهد شد.



خريد کتاب
معاون امور فرهنگي خاطر نشان کرد: در سال 89 نزديك به دو ميليارد تومان به كتاب‌هاي قراني، نهج البلاغه، مفاتيح و يك ميليارد تومان براي خريد كتاب‌هاي مرتبط با موضوع نماز اختصاص پيدا كرد كه ناشران و مولفان قطعا توقع دارند در سال آينده اين ميزان افزايش پيدا كند. اما اين رقم بودجه ما را مجبور مي‌كند تا برخي حمايت‌ها را هم در مركز و هم در استان‌ها كم كنيم.



تمرکزدايي فرهنگي
بهمن دري در اين گفت‌وگو ضمن ابراز گله از بودجه فرهنگي در سال 1390 گفت: رويكرد دولت نهم و دهم كاملا فرهنگي و سفرهاي استاني نيز مبتني بر اين اصل است. همچنين توقع هنرمندان و تمامي اصحاب فرهنگ براي تحقق برنامه‌ها و خواسته‌ها، افزايش بودجه است.
نظر شما