يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۹
کد خبر: ۳۵۴۹۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
همت، سلامت و توانمندي 3 اصل پيشروي كميته امداد در سال 90
اولين گردهمايي سراسري كميته امداد امام خميني (ره) با محوريت تبيين برنامه‌ها، سياست‌ها و بودجه سال 90 برگزار و سه اصل همت، سلامت و توانمندي به عنوان رويكردهاي امسال اين نهاد نام برده شد.

به گزارش خبرنگار شهر،اولين گردهمايي سراسري كميته امداد امام خميني (ره) با محوريت تبيين برنامه‌ها، سياست‌ها و بودجه سال 90 صبح امروز -17 اسفند- در محل ساختمان مركزي اين نهاد برگزار شد.


در اين گردهمايي كه جمعي از معاونان و مديران كل و اعضا شوراي مركزي اين نهاد حضور داشتند، انواري سرپرست كميته امداد امام خميني (ره)  با اشاره به نامگذاري سال 90 به نام سال جهاد اقتصادي، خواستار رفع مشكلات دردمندان و مددجويان اين نهاد شد و گفت:در سال 89 كه سال همت مضاعف و كار مضاعف بود، رويكرد ما بالندگي و كارآفريني بود كه اگر مجموع كارهاي انجام شده را جمع‌بندي كنيم شاهد بالندگي و كارآفريني خواهيم بود، به طوري كه زمينه‌هاي لازم براي جهاد اقتصادي و توانمند شدن خانواده‌ها در سال 90محيا شده است.

 

سرپرست كميته امداد با اشاره به مشكلات به وجود آمده در سال 89 افزود: عده‌اي قصد تخريب خدمات امداد را داشته و درجهت تضعيف اين نهاد قدم برمي‌داشتند ولي كاركنان اين نهاد مشكلات را به فرصت‌ها تبديل كردند به طوري كه در سال گذشته كميته امداد از سوي نهادهاي نظارتي به عنوان نهاد برتر انتخاب شده است.

 

انواري با تشريح فعاليت‌هاي انجام شده در حوزه‌هاي مختلف در سال گذشته گفت: در حوزه نيروي انساني در زمينه آموزش ،بورسيه و مسايل رفاهي كاركنان خدمات مثبتي انجام شده است. در حوزه فرهنگي تحولات و كارهاي خوبي انجام شده به طوري كه دو سوم مديران فرهنگي، بازسازي و آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند. در حوزه ارتباطي در تسهيل مسايل حقوقي و قضايي مددجويان فعاليت‌هاي خوبي صورت گرفته و شوراهاي حل اختلاف در استان‌ها تشكيل شده كه اين امر مانع سرگرداني افراد تحت پوشش در مراجع قضايي شده است . در حوزه اشتغال نيز مركز خدمات بازرگاني براي پيشتيباني از توليدات مددجويان تشكيل شده است و در حوزه سلامت نيز تحولات جدي در نگاه به خانواده‌ها صورت گرفته و مركز خدمات مددكاري تاسيس شده است.

فراکسيون "ياوران" پل ارتباط کميته امداد با مجلسي‌ها 

 

وي در ادامه تصريح كرد:از ديگر فعاليت‌هاي مثبت در سال89 تشكيل فراكسيون ياوران امداد در مجلس است كه موجب ارتباطات مثبت با مجلس و كميسيون‌ها شده است. 

 

انواري در تشريح ديگر دستاوردهاي اين نهاد افزود: بانك اطلاعاتي املاك كميته امداد امام خميني (ره) و مركز داده‌هاي الكترونيك از سوي اين نهاد تاسيس شده كه موجب كسب مقام چهارم از سوي وزارت آي‌سي‌تي شده است.  

سرپرست كميته امداد با اشاره به برنامه‌هاي اين نهاد در سال 90 گفت: برنامه‌هاي اين نهاد در 3 محور تقسيم‌بندي مي‌شود كه از جمله آنها مي‌توان به خانواده‌هاي تحت پوشش، امدادگران در كميته امداد و گسترش حضور مردم و مسوولان در صحنه اشاره كرد.

 3 ميليون از جمعيت تحت پوشش زنان و دختران هستند

وي با اشاره به خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد اظهار داشت: يك ميليون و 500 هزار نفر سالمند ،يك ميليون زن سرپرست خانوار كه بيش از 80 درصد آنها كم سواد يا بي‌سواد هستند، 180 هزار كودك يتيم زير 6 سال در مناطق محروم ،يكصد هزار دانشجو و پانصد هزار معلول و از كارافتاده بخشي از جمعيت خانواده‌هاي تحت پوشش را تشكيل مي‌دهند ضمن اينكه 3 ميليون از جمعيت تحت پوشش زنان و دختران هستند.

 

وي با اشاره به رويكرد امسال كميته امداد امام خميني (ره) گفت: سه اصل همت، سلامت و توانمندي بايد در دستور كار قرار گيرد به طوري كه با همت و بردباري ، شرافت و افتخار افراد تحت پوشش را ارتقا دهيم ،به وسيله سلامت در همه ابعاد جسمي رواني، فكري و فرهنگي و اقتصادي كار كنيم و الگوهاي رفتاري را اصلاح كنيم تا نرخ اميد و نشاط در زندگي افراد ارتقا پيدا كند و به وسيله توانمندي نيز قواي كم بازده را به تواني پراثر در اقتصاد خانواده تبديل كنيم و ايجاد ثبات و خودكفايي داشته باشيم.

 

در ادامه اين گردهمايي حاج حيدري عضو شوراي مركزي كميته امداد امام خميني (ره) نيز با اشاره به مساله گزينش در اين نهاد گفت: توجه به امر گزينش مي‌تواند موجب كاهش تخلفات شود و با توجه به برنامه‌هاي تشريح شده براي سال 90 تنها نيروهاي كارآمد مي‌توانند به ما كمك كنند.

 

وي همچنين گفت: با معرفي محصولات به مركز خدمات بازرگاني راه‌اندازي شده از سوي اين نهاد مي‌‌توانيم موجب اشتغال‌زايي و ايجاد كار براي خانواده‌هاي تحت پوشش شويم.

 

به گزارش خبرنگار شهر، ترقي يكي ديگر از اعضاي شوراي مركزي كميته امداد امام خميني (ره) نيز به تشريح برنامه‌هاي اين نهاد در سال 90 پرداخت.

 

ترقي گفت: با گسترش مشاركت‌هاي مردمي بايد سهم بيشتري در كاهش فاصله طبقاتي داشته باشيم و سرعت و تنوع در عمليات توانمند‌سازي بايد به گونه‌اي باشد كه جهش بي‌نظير باشد، ضمن اينكه حركت جهادي نيروهاي كميته امداد نيز از ضروريات اين موضوعات است.

 

وي با اشاره به پرداخت نقدي يارانه‌ها گفت: با اين كار نيازهاي اوليه بسياري از هموطنان برطرف شده و فقر مطلق به طور نسبي از بين رفته است، ولي بايد در زمينه‌‌هاي ديگر مثل سلامت و درمان، كارهاي مثبتي انجام شود و توجه به مسايل حاشيه‌اي كم‌رنگ شود.

در اين گردهمايي عسگر اولادي نمانيده ولي فقيه در کميته امداد خميني (ره) نيز به سخنراني درباره تاثير هدفمند يارانه ها بر اين نهاد پرداخت که متن آن به زودي منتشر مي‌شود.

نظر شما