يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۶
کد خبر: ۳۵۴۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
به گفته عضو هيأت علمي گروه ايمونولوژي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، با آغاز فصل بهار و شروع گرده‌افشاني گلها و درختان بروز آلرژي‌هاي فصلي نيز در افراد مستعد آغاز مي‌شود.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر فرحزاد جباري با بيان اين مطلب اظهار كرد:‌ آلرژي فصلي زماني بروز مي‌کند که يک ماده حساسيت‌زا موجب تحريک و التهاب جدار ظريف و حساس داخل چشمها و بيني مي‌شود.

 

وي افزود: مهمترين علايم حساسيت شامل عطسه مکرر، آبريزش شديد از بيني، خارش يا آبريزش از چشم‌ها، خارش گلو و گوش و کام، از دست دادن قدرت تمرکز حواس و احساس ناراحتي و بيماري عمومي است.

 

جباري با اشاره به اين که زمينه‌هاي ژنتيکي و ارثي عامل مهم بروز آلرژي‌هاي فصلي به شمار مي‌رود، گفت: قرار گرفتن فرد در محيط هاي آلرژي زا از جمله باغ‌ها و گلستانها و استفاده از غذاهاي محرک مي‌تواند نشانه‌هاي آلرژي را افزايش دهد .

 

وي با بيان اين که طولاني شدن آلرژي مي‌تواند موجب بروز بيماري‌هاي ريوي همچون آسم در افراد شود، توصيه كرد: بهتر است افراد در صورت بروز آلرژي براي انجام اقدامات پيشگيرانه و درماني به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 

عضو هيأت علمي گروه ايمونولوژي دانشگاه علوم‌پزشكي مشهد، تجويز داروهاي ضد حساسيت و آلرژي و همچنين واکسيناسيون را از جمله راهکارهاي درماني دانست و خاطرنشان كرد: استفاده از ماسک در زمان حضور در مکان‌هاي آلرژي‌زا و آلوده، اجتناب از عوامل محرک همچون مواجهه با دود سيگار، کاهش و يا قطع مواد غذايي محرک از جمله راهکارهاي پيشگيرانه آلرژي است.

نظر شما