شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۵۵۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
سالانه صد نفر بر اثر انفجار مين در عراق کشته و زخمي مي‌شوند
وزارت محيط زيست عراق اعلام کرد ، بيست و پنج درصد مين هاي خنثي نشده در جهان در خاک اين کشور هستند که عراق را به يکي از آلوده ترين کشورهاي جهان تبديل مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر» به نقل از واحد مرکزي خبر، کمال حسين لطيف معاون وزير محيط زيست عراق اعلام کرد بيش از بيست ميليون مين در سراسر اين کشور جنگ زده، پراکنده هستند.


لطيف در گفتگو با خبرنگاران در بغداد اعلام کرد: «اين به ميراثي شوم براي کشور تبديل شده که به اقتصاد و سلامت مردم، لطمه مي زند.»


بسياري از اين مين هاي زميني به دهه 1960 ميلادي باز مي گردند زمانيکه عراق، عمليات نظامي را به منظور سرکوب قيام کردها در شمال اين کشور آغاز کرد ولي برخي از اين مين ها نيز ميراث جنگ تحميلاي عراق بر ضد ايران هستند.


برخي از اين مين ها نيز به دوران نخستين جنگ خليج فارس در سال 1991 و تهاجم نظامي تحت رهبري آمريکا به عراق در سال 2003 باز مي گردد.


لطيف افزود: «اين مين‌ها بطور تصادفي کار گذاشته شدند و هيچ نقشه اي نيز از رژيم قبلي برجا نمانده است.»


اين مين‌ها بر توسعه عراق به ويژه توسعه بخش نفت اين کشور تاثير منفي گذاشته‌اند؛ بسياري از مين‌ها در منطقه کردستانِ عراق در اطراف زيرساخت هاي مهم نفتي، کار گذاشته شده اند.


لطيف افزود: «عراق احتمالا تا سال 2018، حدود 70 درصد مين ها را پاکسازي خواهد کرد ولي اين فرآيند به علت کمبود نيرو و ديگر مشکلات، کندتر از حد انتظار پيش مي‌رود.»


وزارت دفاع عراق با کمک حدود 20 شرکت خصوصي و تعدادي از سازمان هاي غيردولتي، مسوول پاکسازي مين ها است.


براساس آمار و ارقام سازمان ملل، مکان‌هاي آلوده به مين منطقه اي را به مساحت 1730 کيلومتر مربع پوشش مي دهد و زندگي حدود 1600000 نفر را تحت تاثير قرار داده است.


سازمان ملل اعلام کرده است مين هاي زميني و مهمات خنثي نشده سال 2009 به کشته يا زخمي شدن بطور متوسط دو عراقي در هفته منجر شد که 80 درصد آنها، جوان بودند.


نظر شما