شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۳
کد خبر: ۳۵۵۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
معاون امورسينمايي عنوان کرد:
شمقدري معاون امور سينمايي معتقد است كه جشنواره فيلم کيش ظرفيت بسيار خوبي دارد. با توجه به زمان برگزاري و ماموريتي که براي آن تعريف شده است مي تواند چنين حوزه اي را به عهده بگيرد.

به گزارش شهر، جواد شمقدري معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با روابط عمومي جشنواره بين المللي فيلم کيش با بيان اين مطلب افزود: البته دوره اول جشنواره است و ما هم استقبال مي کنيم جشنواره اهدافي را که برايش تعريف شده است در طول سال چه در حوزه داخلي و چه در حوزه بين الملل برنامه ريزي و اجرا کند.

به گفته وي جشنواره ها درواقع مانند يک ايستگاه هستند که يک همگرايي را براي يک مقطع زماني و مکاني ايجاد مي کنند اما طبيعي است هر جشنواره اي براي اينکه موفق باشد نياز به يک اهداف ساليانه دارد. معاون امورسينمايي عنوان کرد: خيلي از جشنواره هاي ما فاقد اين دو موضوع هستند يعني ما خيلي ازقبل برنامه ريزي صحيحي نداريم و بعدش هم از نتايج آن¬ها استفاده نمي کنيم و تنها جشنواره اي که اين ويژه گي را دارد جشنواره فيلم فجر است که تقريبا چنين ماموريتي بر آن حاکم است.


وي ادامه داد: درجشنواره فجر يکسال توليد سينمايي براي جشنواره برنامه ريزي مي شود و از بازخوردهايي که دارد مديران سعي مي کنند براي سال آينده از نتايج آن بهره مناسب ببرند و حتي فيلمسازان در جهت اصلاح امور خودشان گام بردارند.

معاون امورسينمايي با بيان اينکه جشنواره هاي ديگر متاسفانه يک مقداردراين حوزه کارهاي مقدماتي و پيگيري کارهاي آتي منفک هستند وعليرغم اينکه بعضا دبيرخانه دائمي تشکيل مي شوند اين ماموريت ها برزمين مي ماند خاطر نشان ساخت: جشنواره فيلم کيش ظرفيت بسيار خوبي دارد که با توجه به زمان برگزاري و ماموريتي که براي آن تعريف شده است مي تواند چنين حوزه اي را به عهده بگيرد.


شمقدري معتقد است فرهنگ و تمدن ايران اسلامي آنقدر وسعت زيادي دارد و تاثير گذاري آن بر روي فطرت هاي مخاطبين بالاست که فراترازجغرافيايي ايران بايد به آن نگاه کرد، از سوي ديگر سينما هم بهترين ابزار است براي اينکه بتواند يک پيوندي را ايجاد کند بين پيام ها و محتواهايي که دراين سرزمين توليد مي‌شود با مخاطبين ميليوني خود که درخارج از مرزهاي ايران هستند.


معاون امور سينمايي با بيان اينکه يکي از راه هاي اين پيوند توليد مشترک فيلم هايي سينمايي است، گفت: اين عرصه عرصه اي است که متاسفانه در سال هاي گذشته به غفلت رها شده بود و حتي بعضي از توليدات مشترک ما دردوره هاي گذشته متاسفانه در راستاي رويکردهاي تهاجم فرهنگي دشمن شکل گرفته بود. به طور مثال وقتي يک موسسه يا يک بخش سرمايه گذاري خارجي در يک فيلم سينمايي ايراني وارد مذاکره مي شد و مشارکت مي کرد شرطش اين بود که فيلمساز تصوير تيره و سياهي را از ايران نشان دهد و درمقابل غرب را به عنوان بهشت روي زمين يا نقطه اميدبخش نشان دهد که اين فرايند هنوز هم ادامه دارد.


وي تصريح کرد: در اين راستا درسال هاي گذشته چندين پروژه مشترک داشته ايم که متاسفانه فيلمساز و تهيه کننده ايراني پذيرفته که يک باج فرهنگي به طرف مقابل بدهد و يک خودزني فرهنگي نسبت به فرهنگ ايران اسلامي انجام دهد که متاسفانه موارد آن متعدد است.


شمقدري اظهار داشت : اما اينکه ما با عزت و ارزش گذاري بر روي فرهنگ ديني و اسلامي خودمان وارد يک عرصه توليد مشترک بشويم حوزه اي است که کمتر روي آن سرمايه گذاري شده است و رويکردي است که ما به دنبال آن هستيم و فکر مي‌کنيم در دنيا هم مخاطباني براي اين سرمايه گذاري مشترک وجود دارد، کساني که دغدغه ها و سرنوشت مشترکي با ايران اسلامي دارند هم در کشورهاي منطقه اي و جهان اسلام و هم در ساير کشورهاي حوزه بين الملل.



وي اضافه کرد: ما در حال برنامه ريزي و کار بر روي اين رويکرد هستيم با برخي از فيلمسازان و سرمايه گذاران بين المللي هم وارد مذارکات خوبي شده ايم البته به دليل اينکه تاکنون دراين مسير کاري انجام نشده است طبيعي است مسير جديد و به نوعي ناهموار است تا ما بتوانيم آنرا ساماندهي کنيم و توليدات مشترکي را داشته باشيم يک مقدار با موانعي روبرو خواهيم بود.


وي اظهار اميدواري کرد که بتوانيم سال آينده ابعاد بين المللي سينماي ايران را به صورت جدي ساماندهي کنيم که يکي از اين حوزه ها برنامه ريزي و طراحي شرايطي براي توليد مشترک است.


معاون امورسينمايي به اشاره به نقش فعال بخش خصوصي عنوان کرد: سعي مي‌کنيم تمام ماموريت‌هايمان را با يک تعامل فعال با بخش خصوصي جلو ببريم اما يک حقيقيتي وجود دارد که بخش خصوصي در سينماي ايران خيلي رمق ندارد و نمي‌تواند روي پاي خودش بايستد به طوريکه سرمايه اي در بخش خصوصي وارد سينماي ايران مي شود به نسبت سرمايه اي که از طريق بخش دولتي وارد سينما مي‌شود تفاوت جدي دارد.


وي افزود: البته بخش خصوص در حوزه پخش و شبکه نمايش خانگي حضور فعال و خوبي داشته است و ما هم از اين موضوع استقبال کرده ايم به همين دليل به موسسه رسانه‌هاي تصويري ماموريت داده ايم که تا جايي که مي‌شود براي عرضه فيلم ايراني و خارجي بخش خصوصي را درگير کند و بيشتر به عنوان يک شريک فعال در بازار حضور داشته باشد. لذا فکر مي‌کنيم بخش خصوصي بايد به نوعي زير ساخت هاي خودش را قدرتمند کند و بتواند حداقل در حوزه سرمايه گذاري بتواند يک اعتماد نسبي را بدست بيارود. اما تا قبل از آن اعتقاد داريم اين وظيفه بر عهده دولت است.


شمقدري در خصوص فضاي فعاليت بخش خصوصي در مورد جذب مشارکت خارجي عنوان كرد:فقط نياز به يک آئين نامه داشت که ما يک آئين نامه اي را تنظيم کرديم که حدود کار را بدانند البته اين آئين نامه هنوز نهايي نشده است و سعي مي‌کنيم تا اوايل سال آينده اين آئين نامه را هم بعد از اينکه شوراي عالي سينما مصوب کرد اعلام کنيم. 


وي معتقد است خيلي از فيلم هاي ساخته شده،  مي‌تواند در حوزه بين الملل عرضه بشوند و بازار خوبي داشته باشند اما مشکلي که وجود دارد اين است که شبکه جهاني پخش فيلم ها در دست يک جرياني است که از نظر فرهنگي کاملا با ابعاد فرهنگي و ارزشي نظام جمهوري اسلامي در تضاد است.


معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اين باور است در حال حاضر بازار فيلم در دنيا در دست لابي هاي صهيونيستي است و آنها از اينکه يک تفکر و انديشه متفاوت به اسم انقلاب اسلامي وارد بازار فيلم بشود طبيعي است که مقابله مي کنند.


او  از نياز به طراحي بازاري مستقل در اين زمينه خبر داد و اضافه کرد: ما فکر مي‌کنيم که نياز است بتوانيم يک شبکه بين المللي فيلم هاي مستقل را در مقابل آن جريان طراحي کنيم که مذاکراتي را نيز داشته ايم اما طبيعي است که يک مقدار زمان خواهد برد ولي اميدراويم همين تحولاتي که در حال حاضر در منطقه خاورميانه در حال وقوع است زمينه اي براي ايجاد يک فرصت جديد باشد. 


شمقدري با بيان اينکه همان محورهاي مشترک فرهنگي و اسلامي که ما داريم نقاط قوتي است که مي‌تواند اين پيوند را ايجاد کند يادآور شد: اما بالاخره اين کشورها تحت تسلط يک سيستم فرهنگي هستند که ريشه در جريانات ماسونري و صهيونيستي دارد به همين دليل ممکن است يک مقدار تقابل ايجاد کنند و با اين کشورها به استقلال سياسي نرسند طبيعي است که به استقلال فرهنگي نيز نمي‌رسند. اما اميدوارم با توجه به تغييراتي که در سطح منطقه در حال وقوع است شاهد تحولات خوبي باشيم.

نظر شما