چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۰
کد خبر: ۳۵۵۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
براي نخستين بار در کشور پژوهشگران دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد موفق به طراحي و ساخت دستگاه تعويض کننده خون نوزاد شدند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر احمد شاه فرهت، عضو مرکز تحقيقات نوزادان دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با اشاره به اين که اين دستگاه به منظور خارج کردن ماده سمي (بيلي روبين) در زمان زردي نوزادان کاربرد دارد، اظهار كرد: در حال حاضر درمان نوزادان مبتلا به زردي با روش هاي متفاوتي در دنيا انجام مي‌شود كه تقريبا همگي آنها توسط پزشك و با دست كنترل و انجام مي‌شود.

 

وي، وابستگي به انسان و احتمال وقوع خطا، نبود يكنواختي سرعت تزريق و كشيدن خون، احتمال ورود هوا به داخل سيستم از جمله عيوب روش‌هاي متداول کنوني دانست و افزود: محققان توانمند مرکز تحقيقات نوزادان دانشگاه پس از اتمام مراحل پژوهشي، پزشکي و مهندسي با تلاش 20 ماهه موفق به طراحي و ساخت دستگاه تعويض کننده خون نوزاد شدند.

 

فرهت تصريح كرد:‌ اين دستگاه هم اکنون به عنوان نمونه ساخته شده و مراحل تکميلي براي توليد انبوه آن ادامه دارد و در اين دستگاه تمامي پروسه تعويض خون نوزاد به روش ماشيني انجام مي‌شود.

 

گفتني است: زردي ( ايكتر) در نوزادان جزء مشكلات شايع و مهم طب نوزادان است كه 60 درصد نوزادان طبيعي و 80 درصد نوزادان نارس زرد مي‌شوند كه نوع برخورد با آن بسته به ميزان سطح بيلي روبين خون است. در سطوح پايين بيلي روبين پاتولوژيك با استفاده از فتوتراپي ( قراردادن نوزاد در معرض نور ) مي توان سطح خوني بيلي روبين را به محدوده مناسب و قابل قبول رساند، ولي اگر سطح خوني آن از مقدار مشخصي بيشتر شود، براي خارج كردن اين ماده سمي از بدن، نياز به تعويض خون است. در صورت انجام ندادن و يا به تعويق افتادن اين عمل، بيلي روبين در مغز نوزاد رسوب كرده و ايجاد بيماري كرن ايكتروس مي‌كند كه يك اختلال عصبي شديد و مادام‌العمر است، بنابراين تعويض خون نوزاد اگر بطور صحيح و در زمان مناسب صورت گيرد مي‌تواند بعنوان يك درمان پيشگيرانه بسيار مفيد از ايجاد يك معلوليت و ايجاد مشكلات شخصي، خانوادگي و اجتماعي جلوگيري كند.

نظر شما