دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۳
کد خبر: ۳۵۶۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است جشنواره بين‌المللي فيلم کيش يکي از جشنواره‌هاي موضوعي است و تکرار جشنواره‌هاي ديگر به شمار نمي‌آيد و موضوعات جديدي را مطرح مي‌کند.

به گزارش شهر، دکتر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از جشنواره بين المللي فيلم کيش در گفتگويي با روابط عمومي جشنواره کيش عنوان کرد: در کشور ما در طول سال، جشنواره‌هاي متعدد فيلم برگزار مي‌شود و به گونه‌اي اين‌ها را تعريف کرده‌ايم که همپوشاني با همديگر نداشته باشند؛ يعني دو جشنواره در يک موضوع نباشد و هر کدام يک محور خاصي را دنبال مي‌کنند.


وي ادامه داد:جشنواره بين‌المللي فيلم فجر سالانه برگزار مي‌شود و از گذشته هم فيلم‌سازان مي‌دانند که اين جشنواره بر چه محورهايي استوار است و آن‌ها چه آثاري را مي‌توانند ارائه بدهند، ولي جشنواره‌هاي ديگر معمولاً تخصصي است.


حسيني ادامه داد: اما باز احساس نياز مي‌شود که در بعضي از موضوعات بايد به طور خاص و متمرکز، اقداماتي صورت بگيرد و جشنواره بين‌المللي فيلم کيش يکي از اين جشنواره‌هاست که بر محورهاي خاصي تعريف شده و به گونه‌اي طراحي شده است که تکرار جشنواره‌هاي ديگر نبوده و موضوعات جديدي باشد و ما هم يکي از حاميان اين جشنواره هستيم و به آن‌ها کمک مي‌کنيم، معاونت سينمايي هم در اکثر نشست‌هاي قبل از برگزاري آن شرکت مي‌نمايد و اميدواريم که انشاءالله به خوبي برگزار شود.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به متوليان برگزاري اين اتفاق بزرگ منطقه اي يادآور شد: جشنواره بين‌المللي فيلم کيش با همکاري دستگاه‌هاي مختلفي از جمله: مناطق آزاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين دفتر رئيس جمهور درجزيزه کيش برگزار خواهد شد و فيلم‌سازان کشورهاي منطقه اولويت ما هستند تا آثارشان در آن‌جا ارائه دهند و از طرف هيأت داوران بخش‌هاي مختلف مورد ارزيابي قرار‌گيرد.  


به گفته وي در برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم کيش توجه ويژه‌اي به کشورهاي منطقه داريم و علاقه‌مند به گسترش روابط با اين کشورها هستيم.



دکتر حسيني خاطر نشان ساخت: اين جشنواره با اين که اولين دوره برگزاري را پيش رو دارد اما دوستاني که در دبيرخانه و ستاد برگزاري اين جشنواره کار مي‌کنند، همه افراد با تجربه‌اي در اين زمينه هستند، دبير جشنواره قبلاً هم جشنواره فيلم مقاومت و دفاع مقدس را برگزار نموده و برگزاري برنامه‌هاي متعدد هنري ديگري را نيز در کارنامه دارند.



وي اضافه کرد: قطعا، در برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم کيش، از همه آن تجربيات استفاده مي‌شود که اين جشنواره به خوبي برگزار شود واميدواريم که آثار و دستاوردهاي خوب آن را در آينده مشاهده کنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن اشاره به استقبال هنرمندان کشورهاي مختلف از اين رخداد منطقه اي اظهار داشت: در سطح کشورهاي منطقه نيز از طرف مسئولان برگزاري جشنواره ارتباطات خوبي برقرار شده است و طبق فراخواني که از طرف دبيرخانه جشنواره منتشر شده، تاکنون پاسخ خوب بوده و از طرف کشورهاي ديگر مورد استقبال قرار گرفته است و اميدواريم جنبه بين‌المللي آن بالاتر برود.



دكتر حسني ادامه داد: علاوه بر اين‌که بعضي از فيلمسازان داوطلبانه در اين جشنواره حضور پيدا مي‌کنند و آثارشان را در محورهايي که تأکيد شده، ارائه خواهند داد در چند مورد هم از کارگردانان برجسته و مطرح کشور، درخواست شده است که به طور خاص براي اين جشنواره، فيلم‌هايي ساخته شود تا بر غناي کار افزوده شود.


وي ادامه داد: براي اولين دوره لازم بود که تدابيري انديشيده شود تا در جشنواره نظاره‌گر فيلم‌هايي با موضوعات و مضامين مختلف باشيم. اين اولين تجربه است، قطعاً ما از ديدگاه‌ها و نظرات مختلف بهره خواهيم گرفت، براي اين‌که اين جشنواره استمرار پيدا کند، شکلي ساماندهي شده‌اي را داشته باشد و دوستان بتوانند کار را پيگيري بکنند.ژ


دکتر حسيني با اشاره به شعار جشنواره بر لزوم توجه به ميراث مشترک و آينده مشترک و توسعه ارتباطات و همکاري هاي فرهنگي منطقه اي تاکيد کرد و افزود: ما زمينه‌هاي مشترک فرهنگي فراواني با کشورهاي منطقه داريم، اشکالي که بعضاً به جشنواره‌هاي هنري ما مثلاً جشنواره فجر گرفته مي‌شود، اين است که بيشتر آثار و يا هنرمندان شرکت‌کننده از کشورهاي اروپايي مي‌آيند، يعني مثلاً هنرمنداني در موسيقي، تئاتر و يا فيلم‌هايي از اروپا در اين جشنواره حضور مي‌يابند و به کشورهاي منطقه کمتر توجه مي‌شود.



وي گفت: در گذشته که اين همه ارتباطات و وسائل ارتباط جمعي نبوده است، مي‌بينيم که ايراني‌ها حتي تا چين مي‌رفتند و در آن زمان، آنجا شعر و ادب فارسي توسعه داشته است. در هند بيش از هشتصد سال اصلاً زبان فارسي، زبان رسمي بوده است و اين نشان مي‌دهد که ايراني‌ها يک روحيه‌اي داشته‌اند و ارتباطاتشان بسيار خوب بوده است و فرهنگ خودشان را به هر جاي دنيا ترويج مي‌کردند.



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: اکنون متأسفانه گاهي اوقات مي‌بينيم حتي کشورهاي همسايه اطلاعاتشان از وضعيت فرهنگ و هنر ما بسيار کم است. خيلي از همين وزراي فرهنگي کشورهاي همسايه وقتي که به ايران مي‌آيند و موزه‌ها، ارکستر سمفونيک، ديگر انواع موسيقي و بعضي از فيلم‌هاي ما را مي‌بينند برايشان خيلي جالب است و دچار اعجاب و شگفتي مي‌شوند.


دكتر حسيني افزود: چون تبليغات عليه ما در عرصه جهاني بسيار بوده، هاليوود فيلم‌هاي متعددي ساخته و پروژه ايران هراسي يک واقعيت است و يک توهم نيست که بعضي‌ها فکر مي‌کنند و اين يک واقعيتي است که آن‌ها از رسانه‌هايشان، از ابزار هنري، از کتاب و از همه امکانات استفاده مي‌کنند که ايراني‌ها را مردماني نشان بدهند که با منطق، با خرد، با دانش و با عقل فاصله دارند. يعني همان چيزي که خودشان هستند مي‌خواهند به ايراني‌هايي که سابقه درخشاني دارند وصل کنند.


وي با بيان اينکه بايد با اين نوع فعاليت‌هاي فرهنگي، نخبگان جوامع و همچنين کشورهاي منطقه را بيشتر آشنا کند اضافه کرد: قطعاً اين گونه فعاليت‌ها در بين مردم آن کشورها تأثير خواهد داشت. به جاي اينکه صرفاً به روابط سياسي و يا حتي اقتصادي بيانديشيم، روابط فرهنگي است که مي‌تواند راه-گشا باشد و مي‌تواند در اين زمينه بسيار کمک بکند، هم مي‌تواند روابط دولت‌ها را تلطيف بکند و هم اين‌که ملتها را به همديگر بيشتر پيوند بدهد.



وزير ارشاد ادامه داد: ممکن است در بحث سياسي به گونه‌اي رفتار کنيم و يا مباحث ديگري که مطرح مي‌کنيم، ديگران گارد بگيرند و مقابله کنند، اما در بحث فرهنگ به راحتي مي‌شود اين ارتباط‌ها را برقرار کرد و اين مسئله لازم و ضروري است که اميدواريم جشنواره بين‌المللي فيلم کيش در اين زمينه نقش داشته باشد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص دستيابي به اين اهداف عنوان کرد: فکر مي‌کنم بايستي افق‌هاي دوردست و نگاه آرماني را مدنظر داشته باشيم، درست است که با واقعيت‌هاي جامعه سروکار داريم، اما بالاخره بايد با يک نگاه آرماني وارد بشويم.اگر اين همت و عزم و اراده والا در همه وجود داشته باشد ما هيچ موقع درجا نخواهيم زد.



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان با تاکيد بر نقش اساسي و برجسته هنر گفت: چون اين هدف يک هدف و آرمان بسيار بلندي است، لذا ما هميشه تأکيد داريم بر اين‌که هنرمندان ما تلاش بيشتري داشته باشند و به آنچه که انجام داده‌اند، مغرور نشوند، قطعاً ظرفيت، قابليت و توانشان بيش از اين-هاست و اگر همه دست به دست هم بدهيم مي‌توانيم آثار ماندگاري را به وجود بياوريم.

نظر شما