دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۹
کد خبر: ۳۵۶۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
نمايشگاه نقاشي‌هاي «دوايت گاگو شيدزه» و پسرش «گيورگي گاگو شيدزه» هنرمندان گرجستاني جمعه 19 فروردين 90 در گالري شيرين آغاز به كار كرد.

به گزارش شهر، اين نمايشگاه با همكاري بنياد ناتلانيكونووا، موسسه فرهنگي اكو، رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در گرجستان و سفارت گرجستان و با حضور رايزن فرهنگي گرجستان، سفراي كشورهاي خارجي و جمعي از هنرمندان و علاقمندان در گالري شيرين گشايش يافت.


داويت گاگو شيدزه با الهام از فضاي اسطوره‌اي نقاشي‌هاي گرجي به سبكي متفاوت و خلاقانه با ورق‌هاي درخشان طلا و نقره آثاري با ابعاد كوچك و حاشيه‌هايي برگرفته از نمادها و المان‌هايي از حيوانات همانند مينياتورهاي گرجستاني آثاري خلق كرده است كه در آن دلبستگي‌هاي فرهنگي‌اش هويداست.


وي درباره كارهايش مي‌گويد: من در آثارم از سبكي استفاده مي‌كنم كه به مرور زمان دستخوش تغييراتي قرار گرفته و كامل‌تر شده است. زماني که شروع به کار مي‌کنم از قبل پروژه و طرحي در ذهنم ندارم و داستان‌ها زمان نقاشي از تصورات و خيالم وارد آثارم مي‌شوند.


در آثار داويت گاگو شيدزه حيواناتي نظير شير، اژدها، روباه، ماهي، اسب و ... ديده مي‌شود كه به نظر مي‌آيد اين حيوانات در داستان‌هاي قديمي و اسطوره‌هاي گرجستان نقش داشته‌اند. وي خود در اين‌باره مي‌گويد: من از قبل تصميم نمي‌گيرم كه در آثارم فکر و ايده خاصي را به كار گيرم و همه چيز روي فضاي نقاشي‌ام اتفاق مي‌افتد. من در زمان مرمت کليسا‌ها و مکان‌هاي قديمي المان‌ها و تصاويري از آن‌جا در ذهنم نقش مي‌بندد که از آن‌ها در کارم استفاده مي‌کنم.


در كنار آثار وي تابلوهايي در قطع بزرگ‌تر از گيورگ گاگو شيدزه ديده مي‌شود كه راهي متفاوت از پدر را پيش گرفته و آثاري از ساختمان‌ها‌يي در گرجستان را به تصوير كشيده است. وي توانسته بدون تصوير كردن انسان‌ها در اين مكان‌ها با به‌كار بردن رنگ‌هاي زندگي به اين فضا‌ها جان ببخشد و داستان‌هايي را نقل كند كه در اين‌باره مي‌گويد: يک حس نوستالژي و علاقمندي به اين محيط‌ها باعث شده من فيگورهايي را از ساختمان‌هايي در تفليس و مكان‌هاي ديگر به تصوير بکشم؛ ولي تمامي اين نماها واقعي است و آدرس دقيق هم دارد .


وي در ادامه اضافه كرد: من به تمام كارهايم به يك اندازه علاقمندم و نمي‌توانم بين آن‌ها تفاوتي قائل شوم. از مسيري كه در اين راه انتخاب كرده‌ام راضي‌ام و نمي‌خواهم سبك و سياقم را عوض كنم، فقط ممكن است در نقاشي‌هاي بعدي‌ام ساختمان‌ها كمتر باشند.


اين نمايشگاه تا 24 فروردين در گالري شيرين داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 11 تا 20 از اين آثار در فرمانيه، بلوار اندرزگو، كوچه سليمي شمالي، پلاك 125 باغ انجمن خوشنويسان، گالري شيرين ديدن کنند.

نظر شما