شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۷
کد خبر: ۳۵۶۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
بيش از يک ميليون مصري با برگزاري تظاهرات در ميدان آزادي قاهره، از رهبران نظامي خود خواسته‌اند روابط خود را با رژيم اسرائيل قطع کرده و دست از محاصره غزه بردارند.

تظاهرکنندگان براي نشان‌دادن انزجار خود از رژيم اسرائيل، پرچم اين رژيم را به آتش کشيده و خواستار آزادي فلسطين شدند.

 

مصري‌ها همچنين اعلام کردند از مردم ستم‌ديده غزه که سال‌ها محاصره و حملات اسرائيل را تحمل کرده‌اند، حمايت مي‌کنند.

 

تظاهرکنندگان همچنين از ميدان تحرير (آزادي) به سوي سفارت امريکا حرکت کرده و حملات مرگ‌بار اسرائيل به نوار غزه را محکوم کردند.

 

مصري‌ها همچنين تلاش کردند پرچم فلسطين را بر بالاي ساختمان سفارت اسرائيل در قاهره نصب کنند.

 

اين تظاهرات دو ماه پس از انقلاب مصر و خلع حسني مبارک از مقام رياست‌جمهوري اين کشور روي داده است.

 

اخوان المسلمين مهم‎ترين گروه سياسي مصر 4 اسفند در بيانيه‌اي، ضمن تقدير از حمايت ارتش از انقلاب مردمي مصر، از شوراي عالي نيروهاي مسلح خواست تا محاصره نوار غزه را هر چه سريع‌تر لغو کند.

 

اين بيانيه مي‌افزايد، رژيم حسني مبارک رئيس جمهور مخلوع مصر، با کمک به اسرائيلي‌ها براي ادامه محاصره نوار غزه، در برابر کشتار غيرنظاميان اين منطقه سکوت اختيار کرد. 

از سال 2007 اسرائيل و مصر غزه را مورد محاصره قرار داده و از ورود و خروج کالاهاي اساسي، همچنين رفت و آمد ساکنان اين منطقه ممانعت به عمل آورده‌اند.

 

رژيم اسرائيل همچنين از دسامبر 2008 تا ژانويه 2009 ميلادي، در 22 روز جنگ نابرابر، منطقه غيرنظامي نوار غزه را هدف حملات هوايي و زميني قرار داد که در اثر آن بيش از يک هزار و 400 فلسطيني از جمله صدها زن و کودک کشته شدند و بيش از يک ميليارد و 600 ميليون دلار به اقتصاد اين منطقه خسارت وارد آمد.

 

از آن زمان تا کنون، اين رژيم همچنان نوار غزه را هدف حملات پراکنده قرار مي‌دهد که در اين حملات ده‌ها غيرنظامي فلسطيني کشته‌شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار شبکه تلويزيوني پرس تي‌وي، حمله هوايي صبح جمعه (19 فروردين) نيروهاي اسرائيلي به منطقه‌اي در نزديکي شهر خان يونس واقع در جنوب غزه، دو فلسطيني را به کام مرگ کشاند.

 

در حمله ديگري در همين روز که در منطقه رفح روي داد، دست‌کم 4 فلسطيني در پي حمله تانک‌هاي اسرائيلي کشته و ده‎ها نفر ديگر نيز مجروح شدند.

 

از سوي ديگر، نيروهاي رژيم اسرائيل، روز پنج‌شنبه به باريکه غزه حمله کرده و دست‌کم 5 فلسطيني را کشته و ده‎ها نفر ديگر را نيز مجروح کرده‌اند.

 

با مرگ اين افراد، شمار قربانيان فلسطيني که از روز پنج‌شنبه (18 فروردين) تا کنون در حملات اسرائيل کشته‌شده‌اند، به يازده نفر مي‌رسد.

نظر شما