دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۵۶۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
در همين حال سه نماينده پارلمان کويت خواستار اخراج همه اعضاي سفارت ايران در کويت، توقف تمامي همکاري ها با ايران در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و توقف سفرهاي دوجانبه هوايي و دريايي ميان دو کشور شدند.

تهران در واکنش به اخراج سه ديپلمات خود از کويت، سه ديپلمات کويتي را از ايران اخراج کرد.

 

وزارت امور خارجه ايران به سه ديپلمات سفارت کويت در تهران 10 روز مهلت داده تا خاک ايران را ترک کنند.

 

کويت در روزهاي اخير سه ديپلمات و يک کارمند سفارت ايران در کويت را اخراج کرده بود.

 

منابع آگاه در وزارت امور خارجه کويت نيز به روزنامه الجريده کويت گفته اند: پس از اخراج ديپلمات هاي ايراني از کويتي، چنين اقدامي از سوي تهران پيش بيني مي شد. با وجود اخراج متبادل ديپلمات هاي ايراني و کويت اما تماس ها ميان دو طرف ادامه دارد.

 

"خالد جارالله" معاون وزير امور خارجه کويت هم تاييد کرد ايران سه ديپلمات کويتي به نام هاي محمد الهاجري دبير اول، سالم المشاري دبير دوم و وطلال الدلک دبير سوم سفارت را اخراج کرده است.

 

کويت پس از آن سه ديپلمات ايراني را اخراج کرد که يک دادگاه کويتي سه نفر از جمله دو تبعه ايران را به اتهام جاسوسي، به اعدام محکوم کرد. در متن لايحه قضايي اين دادگاه کويتي نام سه ديپلمات ايراني نيز آمده بود.

 

کويت قبل از اين سفير خود را از تهران فراخوانده بود.

 

در همين حال سه نماينده پارلمان کويت خواستار اخراج همه اعضاي سفارت ايران در کويت، توقف تمامي همکاري ها با ايران در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و توقف سفرهاي دوجانبه هوايي و دريايي ميان دو کشور شدند.

 

مبارك الوعلان، وليد طباطبايي وفلاح الصواغ همچنين از دولت کويت خواسته اند که ديگر سفيري به تهران اعزام نکند و از کشورهاي لبنان، سوريه و ايران نيروي کار گرفته نشود.

 

منابع آگاه ديپلماتيک در کويت به روزنامه الانباء نيز گفتند که وزارت خارجه کويت حق اخراج شمار بيشتري از کارمندان را براي خود محفوظ مي داند چرا که شمار کارمندان سفارت ايران در کويت بيشتر از اعضاي سفارت کويت در تهران است.

 

علي اکبر صالحي وزير امور خارجه ايران نيز ديروز شنبه در اين باره گفت: اگر هدف و نيت ما آسيب رساندن به كويت بود آن زماني كه صدام به كويت حمله كرد و كويت در آسيب‌پذيرترين شرايط خود قرار داشت اين كار را مي‌كرديم؛ با وجود اين كه كويت در حمله صدام به ايران به صداميان كمك كرده بود اما وقتي كه صدام به كويت حمله كرد ما بزرگوارانه درهاي برادري ايران را به روي مردم و دولتمردان كويت باز كرديم و آن‌ها را امان داديم.

نظر شما