سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۵۷۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: يارانه شير و لبنيات كه جزء مواد غذايي سالم هستند در حالي حذف مي‌شود كه دولت هنوز قند، شكر و روغن را كه بر سلامت مردم تأثير منفي بسزايي دارد به صورت يارانه‌اي و كوپني توزيع مي‌كند.

به گزارش "شهر"، ايرج خسرونيا با اعلام اين مطلب افزود: هر چند دولت وعده داده كه يارانه شير و لبنيات را به صورت نقدي پرداخت كند، اما به دليل انجام نگرفتن فرهنگ‌سازي مصرف مواد غذايي بهينه مانند گروه لبنيات به ويژه شير، بيم آن مي‌رود كه يارانه‌هاي دريافتي از سوي مردم صرف ديگر هزينه‌هاي جاري زندگي و نه خريد لبنيات شود.

 

وي با اشاره به اينكه بدن احتياج كامل به مواد پروتئيني و اسيد آمينه‌هاي ضروري دارد و ضروري است، حداقل بطور هفتگي از اين گروه مواد غذايي استفاده شود، تصريح كرد: گران شدن قيمت لبنيات و دسترسي نداشتن مردم به مواد پروتئيني ارزان قيمت به ويژه در روستاها در آينده نه چندان دور، عوارضي از قبيل پوكي استخوان را در افراد به همراه دارد.

 

رئيس بيست و دومين كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران يادآور شد: توزيع كوپن براي قند و شكر و روغني كه سياستي مقطعي مربوط به زمان جنگ بود، متأسفانه هنوز ادامه دارد و اين روند طي سال‌هاي گذشته افزايش سطح انواع چربي‌هاي خون از قبيل كلسترول و تري گليسريد، سرم خون، چاقي، ديابت، انسداد و تنگي عروق و ... را در قالب غذاهاي پركالري به دنبال داشته است.

 

وي گفت: بدون شك كم شدن مصرف بنزين و گازوئيل فوايدي را براي سلامت مردم بدنبال داشت، اما بدون فرهنگ‌سازي و اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمند كردن يارانه‌ها به حوزه سلامت، حذف يارانه شير مخاطراتي را براي سلامت هموطنان به همراه دارد.

 

خسرونيا اضافه كرد: در كنگره امسال كه 22 تا 25 ارديبهشت در مركز همايش‌هاي رازي تهران بر پا مي‌شود، سعي خواهد شد، توجه به مقوله هدفمند كردن يارانه‌ها با تأكيد بر محصولات سلامت بخش در ميزگردهايي كه با حضور كارشناسان مربوط و مسوولان برپا مي‌شود به بحث گذاشته شود.

 

وي گفت: در صورت حذف يارانه‌هاي دولتي از داروها و امور بهداشتي درماني با توجه به اينكه هموطنان ما براي امور بهداشت و درمان خود هيچ گونه برنامه‌اي را در نظر ندارد در صورت ابتلا به بيماري فرد و خانواده‌ وي با كمبود منابع مالي روبه‌رو خواهند شد.

 

به گفته رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران، هر چند مردم ما براي مصرف برق، گاز، آب از قبل پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام مي‌دهند، ولي بسيار كم ديده شده كه آنان براي بروز بيماري‌هاي مختلف و امور سلامت، پس‌اندازي را در نظر گيرند.

 

وي ادامه داد: با توجه به امكان شيوع برخي بيماري‌هاي واگيردار در نقاطي از كشور در صورت درمان نشدن شخص، تنها فرد بيمار زيان نمي‌كند بلكه انتقال بيماري ممكن است، باعث شيوع بيماري شود.

 

خسرونيا گفت: ضروري است، 10 درصد از درآمد هدفمند كردن يارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص يابد و با توجه به بودجه قبلي، اين حركتي مثبت و رو به جلو به شمار مي‌رود كه بسياري از مشكلات موجود در امر بهداشت و درمان را رفع خواهد كرد.

 

وي اظهار كرد: بدون شك سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت را نمي‌توان هزينه دانست و سرمايه‌گذاري در اين امر را مي‌توان بيمه كردن سلامت هموطنان و جلوگيري از هزينه‌هاي سرسام‌آور درمان دانست.

نظر شما