شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۲
کد خبر: ۳۵۷۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
جاکوب زوما رئيس جمهور افريقاي جنوبي مي‌گويد، معمر قذافي رئيس‌جمهور ليبي با طرح اتحاديه آفريقا براي برقراري آتش‌بس و پايان دادن به جنگ در اين کشور موافقت کرده است.

گروه ميانجي‌گر اتحاديه آفريقا روز يک‌شنبه (21 فروردين) به منظور پايان دادن به درگيري‌ها در ليبي، با گروهي از نمايندگان قذافي درباره برنامه صلح ليبي وارد مذاکره شدند.

 

رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در همين خصوص تصريح کرد که اتحاديه آفريقا پيشنهاداتي را براي قذافي مطرح کرده که بعدا اعلام خواهد شد. وي در ادامه افزود، اين اتحاديه روز دوشنبه (22 فروردين) نيز جلسه‌اي را با نيروهاي انقلابي ليبي در شهر بنغازي برگزار خواهد کرد.

 

قذافي درپي حمله هوايي نيروهاي خارجي به ليبي بر اساس قطع‌نامه 1973 شوراي امنيت سازمان ملل آتش‌بس اعلام کرد، ولي کمي پس از آن، با حمله به شهرهاي تحت کنترل نيروهاي انقلابي، آتش بس اعلام شده از سوي خود را نقض کرد.

 

نيروهاي انقلابي تاکنون با پيشنهاد آتش‌بس مخالفت کرده و به تلاش خود براي برکناري قذافي از قدرت ادامه داده‌اند. انقلابيون مي‌گويند در شرايطي حاضر به مذاکره هستند که قذافي و فرزندش از قدرت کناره‌گيري کرده و از کشور خارج شوند.

 

 

اقدامات ديپلماتيک به منظور حل بحران ليبي درپي به بن بست رسيدن حمله نظامي ناتو به اين کشور مطرح شده است. حمله نيروهاي خارجي تحت فرمان ناتو به ليبي که با ادعاي حمايت از غيرنظاميان صورت گرفت، به افزايش شمار تلفات غيرنظاميان اين کشور منجر شد.

 

نيروهاي انقلابي ليبي کشتار مردم بي‌گناه اين کشور به دست نيروهاي ناتو را محکوم کرده و هشدار داده‌اند که در صورت ادامه عملکرد ناموفق اين ائتلاف، از سازمان ملل خواهند خواست تا عمليات نظامي کشورهاي غربي در ليبي را متوقف کند.

 

درپي درگيري ميان نيروهاي قذافي و انقلابيون که روز يک‌شنبه در نزديکي شهر استراتژيک اجدابيه صورت گرفت، دست‌کم 13 نفر کشته و 14 نفر ديگر نيز مجروح شدند.

 

منابع خبري همچنين گفته‌اند که نيروهاي رژيم قذافي طي 24 ساعت گذشته دست‌کم 30 نفر از نيروهاي انقلابي را در شهر مصراته واقع در غرب ليبي کشته‌اند.

نظر شما