سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۳
کد خبر: ۳۵۷۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
مدير دفتر منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت بيان كرد: تجربه تهران در تامين سلامت شهروندان و ارتقا بهداشت شهر تهران به اندازه‌اي مفيد هست كه مي‌تواند براي ساير شهرهاي آسيايي نيز استفاده شود.

به گزارش «شهر» و به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران حسين الجزايري، مدير دفتر منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت در حاشيه دومين اجلاس شهرداران آسيايي با حضور در دفترکار شهردار تهران گفت: تجربه تهران در تامين سلامت شهروندان و ارتقا سطح سلامت و بهداشت شهر تهران به قدري حائز اهميت است که مي‌توان از دستاوردهاي مديريت سلامت اين شهر به عنوان طرح پايلوت براي ساير شهرهاي آسيايي استفاده کرد

الجزايري افزود: از آنجايي که شهر تهران به عنوان يکي از مهمترين شهرهاي منطقه شناخته مي‌شود، لذا صحبت با شهردار اين شهر آن هم در مورد سلامت شهري و مواجه شدن با معضلات سلامت و بهداشت شهري از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.


توسعه شهري در گرو توجه به سلامت و آموزش

مدير دفتر منطقه شرقي سازمان جهاني بهداشت با تاکيد بر اين که بخشي از گفت‌وگوهايش با قاليباف به موضوع توسعه و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت شهري معطوف بود، اضافه کرد: ما معتقديم براي دستيابي به توسعه در هر سطح و موضوعي بايد به دو مبحث کليدي و محوري که همواري مکمل يکديگر هستند، توجه جدي شود. او افزود: اين دو موضوع دقيقا شبيه به جفت پاي انسان هستند که نمي‌توان گفت کدام يک از آنها نسبت به ديگري ارجحيت دارد و کدام يک مهم‌تر است.


الجزايري ادامه داد: حقيقت اين است که هر جامعه‌اي براي توسعه بايد به دو مقوله سلامت و آموزش توجه جدي کند. چرا که بدون وجود يکي ديگري ناقص است. او خاطر نشان كرد: در صورت عدم وجود هر يک از آنها توسعه هيچ گاه رخ نمي‌دهد و تلاش‌ها براي رسيدن به توسعه مطلوب بي‌نتيجه خواهد بود.


تجربه تهران تجربه‌اي مفيد براي تمام شهرها

اين مقام مسئول افزود: در حال حاضر در بسياري از کشورها به خصوص در شهرهاي بزرگ و پايتخت‌ها با موضوع ضعف سلامت شهري مواجه هستيم. موردي که گهگاه در برنامه‌ريزي‌هاي مديريتي بسياري از حکمرانان و دولت‌هاي محلي از قلم مي‌افتد؛ اما خوشبختانه در ايران و به طور خاص در تهران مبحث سلامت شهري از جمله مواردي است که توجه خاصي به آن شده است. او گفت: شهرداري تهران حتي پيش از اين که سازمان بهداشت جهاني برنامه‌ريزي‌هايي را در راستاي بهبود و ارتقاء سطح کيفيت سلامت شهرها تدوين کند، برنامه‌هاي مدون و قابل تاملي را در اين زمينه به اجرا درآورده بود.


مدير دفتر منطقه شرقي سازمان جهاني بهداشت در ادامه اظهار كرد: «تجربه تهران در تامين سلامت شهروندان و ارتقا سطح سلامت و بهداشت شهر تهران به قدري حائز اهميت است که مي‌توان از دستاوردهاي مديريت سلامت اين شهر به عنوان طرح پايلوت براي ساير شهرهاي آسيايي استفاده کرد.»

الجزايري با ابراز خوشحالي از دستاوردهاي موفق و قابل توجه ايران در حوزه مديريت سلامت گفت: يکي از مشکلات پيش رو در حوزه سلامت وجود مناطق زاغه‌نشين در اطراف شهرهاست. او بيان كرد: ما در مورد همين موضوع با شهردار و مقامات شهرداري تهران به گفت‌وگوكرديم تا شايد به توان به دستاوردهاي قابل توجهي براي مديريت و کنترل وضعيت سلامت در مناطق زاغه‌نشين پيداكرد.

او ابراز كرد: در شهرهايي که بسياري از شهروندانش سيگار مي‌کشند، تعداد کمي از افراد جامعه به اندازه کافي ورزش مي‌کنند و چاقي مفرط در بين مردم اپيدمي است، سلامت شهروندان به خطر مي‌افتد.


الجزايري ادامه داد: بيماري‌هايي همچون ديابت، فشار خون، سرطان و... که از ويژگي‌هاي منفي زندگي شهري به شمار مي‌آيند نيز بر سطح سلامت شهروندان تاثير مي‌گذارد. در حالي كه آگاهي از اين موارد مي‌تواند بر کنترل سلامت جامعه اثر بگذارد و بر رفع بسياري از مشکلات و معضلات جامعه کمک کند.


مدير دفتر منطقه اي سازمان جهاني بهداشت اضافه کرد: خوشبختانه در بسياري از کشورهاي منطقه به ويژه در ايران اقداماتي شده است که تاثيرات شگرفي بر وضعيت بهداشت و سلامت جامعه دارد. او گفت: خوشبختانه در جايي همچون ايران ديگر نوزادان و کودکان بر اثر بيماري‌هاي واگيردار و مرض‌هايي همچون فلج اطفال جان خود را از دست نمي‌دهند يا براي همه عمر با معلوليت دست و پنجه نرم نمي‌کنند.


الجزايري تاكيد كرد: دليل اين دستاورد هم چيزي نيست جز اقدامات به موقع و زيربنايي در مبحث سلامت و بهداشت شهري. با اقدامات به موقع و سرمايه گذاري اصولي نه تنها مي‌توان سلامت جامعه را تضمين کرد بلکه از صرف هزينه‌هاي گزاف که به جاي پيشگيري صرف درمان مي‌شود هم مي‌توان جلوگيري کرد و مانع از تاثيرگذاري بر بهبود کيفيت زندگي شهري شد.

او خاطر نشان کرد: با ايمن سازي افراد جامعه در برابر انواع بيماري‌ها و ساخت خانه‌هاي بهداشت و تامين امکانات بهداشتي و درماني به سادگي مي‌توان وجود جامعه سالم را تضمين کرد.


او اعلام كرد: البته گاهي اوقات با همه تدابير ويژه‌اي که اتخاذ مي‌شود باز هم نمي‌توان جلو بروز و شيوع برخي از بيماري‌ها و رويدادهايي که سلامت و بهداشت جامعه و شهروندانش را به خطر مي‌اندازد، گرفت؛ اما با اين وجود بهره‌مندي از دانش مقابله با اين حوادث و رويدادها نيز مي‌تواند سبب تضمين و بقاي يک شهر سالم شود.


اين مقام مسئول در پايان با تاکيد بر اهميت برگزاري اجلاس شهرداران آسيايي بر ارتقاء سطح سلامت شهرهاي اين قاره اظهار داشت: اين اجلاس فرصت بسيار مغتنمي است تا شهرها از تجربيات يکديگر براي بهبود کيفيت زندگي و سطح سلامت شهروندانشان استفاده کنند.

او ادامه داد: امروز تجربيات ارزشمندي در حوزه سلامت و بهداشت شهري وجود دارد که شهرهايي همچون استانبول، تهران، پکن، سئول، بيروت مي‌توانند آنها را در اختيار ديگر شهرها قرار دهند. تبادل اين تجربيات مي‌تواند زمينه موفقيت يک شهر را تضمين کند به خصوص که با به اشتراک‌گذاري اشتباهات مي‌تواند مانع از بروز مجدد آن و تکرارش توسط ديگر شهرها شد.



ايران كشوري موفق در عرصه تامين سلامت

او با اشاره به اين موضوع که ايران در ميان بسياري از کشورهاي منطقه يکي از نمونه‌هاي موفق و مثال زدني به شمار مي‌آيد که به دليل اقدامات ويژه‌اش دستاوردهاي خوبي را در عرصه تامين سلامت و بهداشت شهري کسب کرده است، گفت: به طور کلي ايران در عرصه بهداشت شهري بسيار خوب عمل کرده است و به همين دليل هم به عنوان يکي از کشورهايي که در اجراي طرح‌هاي سازمان بهداشت جهاني نقش فعالي را ايفا مي‌کند، توانسته است صاحب تجربيات ارزشمندي در عرصه ارتقاء بهداشت و سلامت شهري کسب کند. هرچند هنوز ضعف هايي در اين زمينه دارد كه اميدواريم با تلاش شهردار تهران اين موارد هم برطرف شود.


خانه‌هاي سلامت بهداشت شهري را ارتقا مي‌دهند

مدير دفتر منطقه اي سازمان جهاني بهداشت در ادامه با تاکيد بر اين که ساخت و راه‌اندازي خانه‌هاي سلامت و برنامه‌هايي که روي ارتقاي سلامت شهروندان استوار است سبب بهبود وضعيت سلامت شهرها مي‌شود، خاطر نشان کرد: خانه‌هاي بهداشت تاثر به سزايي در تغيير کيفيت زندگي دارند.
نظر شما