يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۳
کد خبر: ۳۵۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
دبير همايش هنر و سلامت گفت: ظرفيت شگرفي در جامعه پزشکي کشور وجود دارد که در صورت شناسايي کامل، حمايت و انسجام بخشي مي‌تواند به سرمايه‌اي ارزشمند در عرصه هنرهاي فاخر اين مرز و بوم تبديل شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي خاتم، فرزاد قاسم زاده دبير همايش هنر و سلامت گفت: انديشه «تکريم شهروند فرهيخته و هنرمند» منجر به مطالعات کارشناسي براي اجراي طرحي شد که به اين انديشه جامه عمل پوشاند، نخستين محصول فرايند اجرايي اين طرح برگزاري مراسم نکوداشت پزشکان هنرمند با مشارکت نهادها و سازمان‌هاي پزشکي و حضور دو هزار نفر از فعالان هنر و سلامت بود که تشکيل باشگاه پزشکان هنرمند و فعاليت مستمر آن تا امروز را در پي داشته است.


قاسم‌زاده افزود: برگزاري همايش هنر و سلامت با نگرشي به نقش موسيقي در سلامت جسم روان از فعاليت‌هاي شاخص باشگاه پزشکان هنرمند است که امروز همزمان با هفته سلامت با حضور پزشکان، مهندسان و پرستاران هنرمند در فرهنگسراي خاتم برگزار مي‌شود.


قاسم زاده ضمن سپاس از حمايت رييس فرهنگسراي خاتم در برگزاري اين همايش، در ارائه گزارشي از فعاليت باشگاه پزشکان هنرمند گفت: در اجراي نخستين جشنواره فرهنگي هنري جامعه پزشکي کشور نزديک به 1200 اثر فرهنگي و هنري از 2000 مرکز علمي آموزشي و درماني از نقاط مختلف کشور برگزيده شناخته شد. اين آثار در رشته‌هاي نقاشي، خوشنويسي، تئاتر،‌ موسيقي، فيلم، داستان، مقالات فرهنگي پژوهشي با محوريت اخلاق پزشکي، هنر و سلامت بود. و نمايشگاه اين آثار 27 مرداد سال 88 در موزه دکتر سندوزي افتتاح شد و به مدت دو هفته در معرض ديد علاقمندان به هنر قرار گرفت.


قاسم‌زاده افزود: شناسايي پزشكان هنرمند و فرهيخته سراسر كشور و معرفي آنان به مخاطبان، تشكيل يك بانك اطلاعاتي جامع از پزشكان هنرمند براي انسجام بخشي به فعاليت‌هاي هنري اين صنف و بهره‌مندي مناسب مردم از آثار و محصولات هنري اين قشر را از جمله اهداف دبيرخانه باشگاه پزشکان هنرمند برشمرد و افزود: تشكيل آرشيو كاملي از آثار فرهنگي و هنري در زمينه‌هاي متعدد و نمايش آنها در موزه‌ها، گالري‌ها، نمايشگاه‌ها و ساير برنامه‌هاي مشابه، ايجاد تعاملي تازه با رويكردهايي نو در ارتباطات پزشكان با مردم و تلطيف و تعميق نگاه قشر پزشك و جامعه مخاطب نسبت به يكديگر از دستاوردهاي شاخص اين باشگاه است که تاکنون با برگزاري ده‌ها نشست تخصصي از سوي کارگروههاي باشگاه فعاليت مستمر خود را بروز داده است .


دبير همايش هنر و سلامت در ادامه گزارش به فعاليت باشگاه‌هاي گروه‌هاي مرجع جامعه که دبيرخانه آنها در موزه دکتر سندوزي واقع است ضمن اشاره به فعاليت باشگاه کارگران هنرمند گفت : نقش حياتي و ارزشمند کارگران در توسعه و رشد اقتصادي جامعه بر هيچ کسي پوشيده نيست و يکايک افراد جامعه به نوعي مرهون تلاش اين قشر هستند. از سويي نقش کارگران تنها به حوزه اقتصادي محدود نمي‌شود و فرهنگ و انديشه کارگري ريشه در ارزشها و اعتقادات اصيل مکتب اسلام همچون ساده زيستي و کوشش مداوم براي توليد و سازندگي دارد و با چنين رويکردي شاهد شکل گيري هنر و ادبيات متعهد کارگري در کشور اسلامي مان بوده‌ايم.


فعاليت باشگاه کارگران هنرمند نيز در جهت همسويي کار و هنر به منظور ارتقاء جايگاه فرهنگ و هنر در جامعه شکل گرفته است.


همچنين کارشناس مرکز هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با تبريک هفته سلامت گفت : پزشکان تلاش کرده اند علاوه بر تبديل نگاه انتزاعي در طب به نگاهي فراگير و جامع نگر ، تحولي در تشخيص و درمان پزشکي و رابطه هنر با سلامتي ايجاد کنند .


وي افزود : هنر و اخلاق نزديکترين حوزه به طبابت بوده اند و اين درهم تنيدگي هنرو سلامت ريشه تاريخي دارد .


دکتر فراز ، کارشناس هنر و سلامت و يکي از فعالان باشگاه پزشکان هنرمند در هماش هنر و سلامت با اشاره به رابطه هنر و سلامت و تاثير هنر در بهبود بيماري بيماران افزود :هر چند روانکاوي سنتي داراي مزاياي بيشماري است، اما با اين حال روش هاي درماني بسيار متنوع ديگري نيز وجود دارد که مي‌توانند در بهبودي بيماران نقش مهمي را بازي کنند.


وي با اشاره به موسيقي درماني، هيپنوتيزم، و رنگ درماني افزود : هر يک از اين موارد مقياس هاي مختلفي از موفقيت را در درمان بيماري‌هاي مختلف از خود نشان داده و در برخي موارد نيز بهبودي کامل را با خود به همراه داشته‌اند.


وي گفت : هنر درماني نوعي تکنيک درماني است که مي‌کوشد موقعيت احساسي بيماراني که از ناراحتي هاي روحي و رواني رنج مي‌برند و يا مورد آزار و اذيت‌هاي احساسي قرار گرفته‌اند را بهبود بخشد.


فراز گفت: هنر درماني بر پايه اين عقيده استوار است که براي بيماران روندي را ايجاد کند که در آن چيزي جز شفا و تثبيت زندگي وجود نداشته باشد.


افراد بسيار زيادي هستند که آسيب‌هاي رواني شديد و سخت را تجربه کرده‌اند و به هيچ وجه نمي‌توانند آنها را به زبان بياورند. هنر درماني خروجي آساني را براي بيماران فراهم مي‌آورد تا به واسطه آن بتوانند احساسات محصور و عواطف آسيب ديده خود را که به طور شفاهي قادر به ابراز آنها نيستند را در قالب هنر نشان دهند.


دکتر فراز افزود: اين تکنيک همچنين براي کودکاني که هنوز به طور کامل صحبت نمي‌کنند و از دايره ي واژگاني محدودي برخوردار هستند نيز کاربرد دارد، بچه هاي کوچک معمولاً از حس هنري بالايي برخوردار بوده و به طور ذاتي خلاق هستند.


وي گفت : آنها مي‌توانند احساسات و عواطف شان را به راحتي و با نقاشي و ترسيم خطوط ابراز کنند، اغلب کودکان زماني که در خانه به آنها مداد شمعي داده مي شود احساس خوبي پيدا مي کنند، چرا که احساس مي کنند اجازه دارند احساساتشان را از طريق کار هنري که انجام ميدهند ابراز کنند.


اين عضو فعال باشگاه پزشکان هنرمند به تاکيد بر اين مطلب اظهار داشت: هنر درماني مي‌تواند به عنوان ابزاري مفيدتر و مناسب تر نسبت به صحبت کردن براي برقراري ارتباط به کار گرفته شود. کودکان بيشتر گرايش دارند که وقايع ناخوشايند را از طريق هنر ابراز دارند.


وي گفت : کودکان زمانيکه نمي‌توانند و يا نمي‌خواهند حرفي را به زبان بياورند خيلي راحت آن را در قالب تصوير بر روي کاغذ مي‌آورند. حتي آسيب‌هاي رواني که ريشه در اعماق روح فرد دارند و در ناخودآگاه او جاي گرفته‌اند، خيلي راحت از طريق هنر از درون فرد بيرون کشيده مي‌شوند.


فراز گفت :زمانيکه اين احساسات منفي از درون فرد به بيرون بيايند، فرايند بهبودي انجام مي پذيرد و روح فرد پالوده خواهد شد.


هنر درماني مي‌تواند در درمان بيماري‌هاي رواني متعددي نظير اختلال دو قطبي، و اختلال استرس پس ضربه‌اي بکار رود.


وي گفت :اين روش علاوه بر اينکه مي‌تواند به بهبود سلامت رواني و احساسي افراد کمک کند، قادر است تا آگاهي و هشياري فردي، و توانايي هاي شناختي را نيز تا حد بسيار زيادي افزايش دهد و از ميزان استرس کاسته و اثر ضربه‌هاي احساسي وارده از تجربه‌هاي تلخ عاطفي گذشته را از ميان بر دارد. هنر درماني مي‌تواند حتي براي درمان کودکاني که در يادگيري با اختلال مواجه هستند نيز موثر واقع شود.


به گفته اين فعال باشگاه پزشکان هنرمند با توجه به قابليتي که هنر به فرد مي‌دهد، او مي‌تواند احساسات خود را با زبان بي زباني ابراز کند. روان درمان‌هاي که با استفاده از هنر درماني به معالجه بيماران خود مي‌پردازند به آنها آموزش مي‌دهند که چگونه مي‌توانند ميان هنر و زندگي روزمره خود ارتباط برقرار کنند و چگونه مي‌توانند احساسات خود را ابراز کنند تا به بهبودي دست پيدا کنند.


وي گفت: اين گونه روان درمانگرها بايد هم در عرصه هنري و هم در عرصه روانپزشکي به طور کامل آموزش ديده باشند. از آنجايي که هنر درماني به عنوان يک شيوه درماني به حساب مي‌آيد، از اينرو متخصصي که از اين تکنيک به عنوان يک راه درمان استفاده مي کند، لزوماً نبايد شخصاً از استعدادهاي هنري بالايي برخودار باشد.


وي خاطر نشان کرد :هنر درماني مي تواند علاوه بر بهبود وضعيت روحي باعث بهبود وضعيت جسماني بيماران نيز شود.


هنر درماني همچنين براي ايجاد مهارت هاي اجتماعي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. هنر درماني نه تنها مي تواند براي افرادي که از اختلالات عصبي و يا آسيب هاي احساسي رنج مي برند مفيد واقع شود بلکه همچنين مي تواند به افرادي که خجالتي، کمرو، و يا منزوي هستند و نمي توانند در موقعيت‌هاي مختلف اجتماعي از خود عکس العمل مناسب نشان دهند، نيز کمک کند.


اجراي گروه موسيقي باشگاه پزشکان هنرمند، شعر خواني پزشکان ، پرستاران و پيراپزشکان نمونه از ديگر برنامه هاي همايش هنر و سلامت بود .


اين مراسم روز دوشنبه 22 فروردين ماه 1390 در فرهنگسراي خاتم با حضور مديران فرهنگي شهر تهران، مديران برخي دانشگاه‌ها و مراکز درماني برگزار شد.

نظر شما