شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۹
کد خبر: ۳۵۸۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
بر اساس تغييرات پيشنهادي بانک جهاني، براي ارائه کمک‌هاي مالي به کشورهاي متقاضي، بايد بر ايجاد نهادهاي مدني باثبات و پايدار تاکيد بيشتري شود. در غير اين صورت، تمرکز براهدافي مثل بهداشت و آموزش، بي‌فايده خواهد بود.

به گزارش شهر، يک چهارم جمعيت دنيا در مناطقي زندگي مي‌کنند که دچار درگيري بوده‌اند و در گزارش بانک جهاني آمده است که منابع مالي که از طرف کشورهاي جهان در اختيار اين کشورها قرار مي‌گيرد، بايد بيشتر از بخش‌هاي بهداشت و آموزش، بر ايجاد دولتي باثبات و مراکز قضايي و پليسي سالم در اين کشورها متمرکز باشد.

 

در گزارش بانک جهاني آمده است که اصلاح سيستم قضايي، از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد نبوده است، ولي اگر اين موضوع، در ارائه کمک‌هاي بين‌المللي، به طور عمده مورد توجه قرار نگيرد، اهداف ديگر در زمينه‌هاي مربوط به رفع فقر و بهبود وضعيت بهداشت و آموزش محقق نخواهد شد.

 

کارشناسان بانک جهاني تصريح کرده‌اند که هزينه‌هايي که براي کاهش آثار کشمکش و درگيري‌ها در مناطق مختلف جهان مي‌شود، به مراتب بيشتر از هزينه‌هاي مربوط به جلوگيري از بروز و گسترش اين درگيري‌ها است و در بيشتر موارد هم مناقشات تکرار مي شود و وضعيت ادامه مي‌يابد.

 

?? درصد جنگ‌هاي داخلي اخير در کشورهايي رخ داده است که در ?? سال گذشته، دست کم يکبار با جنگ داخلي روبه‌رو بوده‌اند و در گزارش بانک جهاني آمده است که توقف چرخه‌هاي خشونت در اين کشورها به سختي امکان‌پذير است.

 

در اين گزارش، کشورهاي درگير کشمکش و جنگ داخلي در آفريقاي جنوبي و آمريکاي مرکزي از جمله اين موارد خوانده شده‌اند و براي مثال، گفته شده است که در گواتمالا دو برابر تعداد افرادي که الان توسط بزهکاران و خلافکارها کشته مي‌شوند، در جنگ داخلي اين کشور در دهه ???? ميلادي جان خود را از دست داده‌اند.

 

همچنين، در کشورهايي که تحت تاثير خشونت و جنگ‌هاي داخلي هستند، نرخ فقر ?? درصد بيشتر است، البته الان کارشناسان بانک جهاني دريافته‌اند که در اين کشورها، تمرکز کمي بر پايان دادن به فساد اقتصادي يا اصلاح سيستم دولتي و دستگاه قضايي شده است.

 

البته تمام اين يافته‌ها جديد نيستند و دولت بريتانيا به تازگي در شيوه ارائه کمک‌هايش به کشورهايي که دچار درگيري هستند، تغييراتي داده است. در صورتي که کشورهاي ديگر هم چنين کاري بکنند، تغييري عمده در اين روند به وجود مي‌آيد، به طوري که هزينه کردن منابع مالي براي داشتن نيروي پليس سالم، در مقايسه با داشتن يک بيمارستان يا مدرسه مناسب، به مراتب اولويت بيشتري خواهد داشت

نظر شما