يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۴
کد خبر: ۳۶۰۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
چهارمين نشست «اتاق رسانه سينماي ايران» به نقد و بررسي فيلم «اخراجي‌ها3» اختصاص يافت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه، اين نشست با حضور ده‌نمکي( کارگردان)، گل سفيدي(مدير فيلمبرداري)، محمدرضا شريفي‌نيا (بازيگر)، امير قادري( منتقد) و نمايندگان رسانه‌هاي مکتوب و تصويري و جمعي از علاقه‌مندان برگزار شد.


ده‌نمکي در اين نشست در پاسخ به پرسش امير قادري منتقد و کارشناس اتاق رسانه مبني بر برخي حاشيه‌سازي‌ها براي فيلم «اخراجي‌ها 3» گفت: فيلم «اخراجي‌ها3» با حاشيه سازي‌ها و تحريم‌هاي بي‌سابقه‌اي روبرو بود که البته اين تحريم‌ها موجب فروش 4ميلياردي اين فيلم شده است.


وي ادامه داد: مجموعه سه گانه فيلم اخراجي‌ها با حضور 180 بازيگر اصلي و عوامل حرفه‌اي سينماي کشورمان ساخته شده است و چيزي حدود 20 ميليارد تومان براي اين سينما، گردش مالي داشته و در حقيقت رونق را به سينماي کشور برگردانده و حيف است به خاطر برخي مسائل حاشيه‌اي و جناح بندي زحمات فعالان سينماي ايران در اين اثر ناديده گرفته شود.


ده‌نمكي افزود: هر چند در فيلم به مضامين مختلف پرداخته مي‌شود و ساختار آن به گونه‌اي است که نوعي شلوغي را تداعي مي‌کند ولي هيچ حادثه‌اي در اين اثر رها نمي‌شود و در پايان همان مضامين به هم ربط پيدا کرده و به نتيجه‌اي واحد مي‌رسد.


کارگردان فيلم اخراجي‌ها درباره تخصيص نابرابر سالن‌هاي سينما در شهرستان‌ها گفت: کساني که به فيلم و سينما آشنايي دارند به خوبي ميدانند که اختصاص سالن سينما براي يک فيلم ربطي به کارگردان و تهيه‌کننده فيلم ندارد و انجمن صنفي و سينماداران در اين خصوص تصميم مي‌گيرند و بديهي است که در شرايط بي‌رونقي سينماها، سينماداران به فيلم‌هاي پرفروش استقبال بيشتري نشان دهند.

وي افزود: 2 سال پيش نيز فيلم «درباره الي» و «پوپک و مش ماشاالله» با اختصاص بيش از 30 سينما و 3 ماه اکران بيشتر سالن‌هاي سينما را در اختيار داشتند و کسي هم به آنها اعتراضي نکرد. کارگردان اخراجي‌ها در ادامه گفت: البته من براي فيلم‌هايي که در اکران همزمان لطمه ديدند بسيار متاسفم اما مديران فروش فيلم و پخش‌کنندگان بايد در چينش خود حرفه‌اي‌تر عمل کنند.

ده‌نمکي در مورد انتخاب گل‌سفيدي به عنوان مدير فيلمبرداري فيلم اخراجي‌ها گفت: با توجه به استفاده مديران نامي و با سابقه براي فيلمبرداري اخراجي‌هاي­1­و­2 حضور گل‌سفيدي جوان به عنوان مدير فيلمبرداري اين پروژه براي خيلي‌ها بسيار غيرمنتظره بود ولي با توجه به تجربه همکاري با وي در فيلم مستند «کدام استقلال کدام پرسپوليس» و همچنين سرعت عمل او در تغيير غالب‌هاي متنوع باعث همکاري او در اين مجموعه شد.

 او همچنين اظهار داشت: فيلمبرداري «اخراجي‌ها 3» باعث به وجود آمدن سبک جديدي در تصويربرداري شده است که با استقبال فيلمسازان زيادي مواجه شد و باعث کاهش هزينه‌هاي فيلمبرداري شده است. وي در خصوص حمايت همه‌جانبه براي فروش فيلم «اخراجي‌ها 3» در مقايسه با فيلم‌هاي پرمخاطب و ناکام به مانند «مارمولوک» گفت: نسخه قاچاق فيلم «اخراجي‌ها­1» کمتر از 20 روزي که اين فيلم بروي پرده بود، بيرون آمد که لطمه زيادي به سرمايه‌گذاران اين فيلم زد اين روند در اخراجي‌هاي 2 و 3 نيز ادامه داشت بطوري که در فيلم «اخراجي‌ها 3» اين فيلم با حجمي بالغ بر 40 مگابايت در روي سايت ها آپلود شده که اين حجم بالا بي ترديد از طريق اينترنت‌هاي خانگي و کافي‌نت‌ها ميسر نيست و به طور يقين قابل پيگيري است.

کارگردان پرفروش‌ترين اثر سينماي ايران تصريح کرد: فيلم «اخراجي ها 3» برگرفته از وقايع و اتفاقات روز جامعه است و اختلاف نسل‌هاي مختلف را به معرض نمايش مي‌گذارد بر همين اساس است که مردم با آن ارتباط برقرار مي‌کنند و با ديالوگ‌هاي آن همصدا مي‌شوند با خنده بازيگران مي‌خندند و با گريه‌هايشان مي‌گريند. محمدرضا شريفي‌نيا نيز در اين مراسم گفت: فيلم «اخراجي‌ها 3» سعي کرد تا به دور از جناح‌بندي‌ها و بحث‌هاي حاشيه‌اي به مسائل و مشکلات اجتماعي بپردازد و من تمام تلاشم را براي موفقيت در اين اثر سينمايي بکار بستم.


وي در خصوص اينکه چرا در نقش‌هاي متعددي ايفاي نقش مي‌کند گفت: در سينماي ايران از هر 100 فيلمي که ساخته مي‌شود من از 80 فيلم آن پيشنهاد دارم و تنها در 2 فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازم و در 2سال و نيم گذشته نيز در هيچ فيلمي بازي نکرده‌ام و «اخراجي‌ها­2» آخرين کار من قبل از اين پروژه محسوب مي‌شود.

بازيگر نقش «حاج صالح» در اخراجي‌ها خاطر نشان کرد: متاسفانه جو مغرضانه و هدفمند حاکم بر سينما به گونه‌ايي رقم خورده که 2 اثر پر مخاطب سينماي کشور را در مقابل هم قرار داده و پشت صحنه سياسي براي فيلم‌هاي مذکور ترسيم مي‌کند که اين خلاف واقعيت است و فيلم اصغر فرهادي يکي از فاخرترين آثار سينمايي کشور است و خود من اولين کسي بودم که علاقمندان به سينما را براي ديدن اين اثر ارزشمند تشويق کردم اين فيلم با بازيگرداني بي نقص و فيلنامه قوي و همچنين ايفاي نقش بسيار خوب بازيگران از جمله فيلم‌هاي برجسته کشور محسوب مي‌شود و من نمي‌دانم که چرا اين فيلم را مقابل فيلم اخراجي‌ها قرار مي‌دهند.

 وي ساخت فيلم‌هاي مختلف براي مخاطب‌هاي متفاوت را نياز سينماي کشور برشمرد و عنوان کرد: من معتقدم سينما بايد براي طيف‌هاي مختلف خود برنامه داشته باشد و فقط براي طيف و طبقه خاص برنامه نسازد بطور مثال کارگر و يا کاسبي که خسته از کار روزانه خود به منزل برمي‌گردد با ديدن فيلم هاي طنز و به وجد مي‌آيد و خنده بر لبش مي‌نشيند و از اين دست فيلم‌ها لذت مي‌برد چرا نبايد براي او فيلم ساخت. اين مراسم با اهداي لوح تقدير از سوي مديريت فرهنگسراي رسانه به عوامل فيلم «اخراجي‌ها3» پايان يافت.

نظر شما