شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۴
کد خبر: ۳۶۱۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸
نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که تالاب انزلي يکي از منحصر بفردترين تالاب‌هاي دنيا است، از ورود پسماند کارخانجات به اين تالاب ابراز نگراني کرد و گفت: مسوولان بايد براي حل معضل آلودگي تالاب تلاش کنند.

به گزارش "شهر" به نقل از خانه‌ملت، جبار کوچکي‌نژاد ارم‌ساداتي با بيان اين که تالاب انزلي بدليل داشتن تنوع گياهي و جانوري از منحصر بفردترين تالابهاي جهان است، گفت: ورود انواع پسابهاي صنعتي، کشاورزي و خانگي اکوسيستم اين تالاب را با مخاطره انداخته است و مديريت صحيح و بموقع براي رفع مشکلات تالاب انزلي بدليل نقشي که اين پهنه آبي دراکوسيستم و در تقويت طبيعت‌گردي منطقه دارد، امري ضروري است.

وي گفت: به منظور کنترل آلودگي تالاب، سه منطقه حفاظت شده شامل سياه‌کيشم، پناهگاه حيات وحش سلکه و پناهگاه حيات‌وحش سرخانکل در تالاب انزلي تعيين شده‌اند.

 

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مساعدت‌هاي دولت براي کمک به تالاب انزلي، گفت: 95 ميليارد تومان براي احياي تالاب انزلي اختصاص يافته که اميدواريم که تا چند وقت ديگر مشکلات اين تالاب به پايين‌ترين حد خود برسد.

 

کوچکي‌تژاد افزود: تالاب بين‌المللي انزلي بزرگ‌ترين پرورشگاه ماهيان در جنوب درياي خزر محسوب مي‌شود که اردک ماهي، کاراس، کپور وحشي، کولي، سوف و ماهي سفيد هم اکنون در آن زيست مي‌کنند.

 

وي اظهار كرد: از آنجايي که تالاب‌ها محيط‌هاي بسيار غني از نظر تنوع گونه‌هاي مختلف جانوري و گياهي هستند در هر هکتار تالاب، سالانه بين 7 تا 25 هزار دلار ارزش اقتصادي نهفته است.

 

اکوسيستم‌هاي تالابي فلات ايران، به سبب موقعيت ويژه زمين‌شناختي، بسيار متنوع هستند، به‌گونه‌اي که افزون بر 270 تالاب در ايران وجود دارد و 20 مورد آن‌ها از جمله تالاب انزلي، در سايت رامسر به‌عنوان مهمترين تالاب‌هاي بين‌المللي ثبت شده‌اند، متأسفانه از اين ميان هفت تالاب از سوي دبيرخانه کنوانسيون رامسر در فهرست مونتروي کنوانسيون به عنوان تالاب هاي در معرض تهديد و تخريب ثبت شده است.

نظر شما