شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۲
کد خبر: ۳۶۲۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
بشار اسد رييس جمهوري سوريه عصر شنبه به دولت جديد اين كشور به نخست وزيري عادل سفر تا آخر هفته آينده براي بررسي موضوع لغو قانون حالت فوق العاده فرصت داد

وي كه در اولين جلسه هيات وزيران دولت جديد سوريه و پس از اداي سوگند آنان سخن مي گفت، افزود: در اين زمينه كميته اي تشكيل و تحقيقات آن نيز تمام شده و نتيجه آن به دولت ارايه مي شود و دولت بايد آن را حداكثر تا پايان هفته آينده بررسي كند.

اسد ادامه داد: بايد قوانيني كه در اين زمينه صادر مي شود، مطابق با معيارهاي روز و جهاني باشد.

وي تصريح كرد: برخي مي گويند كه لغو قانون وضعيت فوق العاده باعث ايجاد خلل امنيتي مي شود، اما به نظر من باعث تقويت امنيت و افزايش كرامت مردم خواهد شد.

** دولت جديد سوريه موظف به تهيه قانون احزاب است

رييس جمهوري سوريه در ادامه تاكيد كرد: تاكنون درباره قانون احزاب طرح ها و پيشنهادهاي زيادي مطرح شده است، اما هيچ يك اجرايي نشده بود و دولت جديد بايد در يك جدول زماني مشخص اين موضوع را بررسي و محقق كند.

اسد افزود: اين موضوع بايد با دقت زياد بررسي شود، زيرا مي تواند از يك سو باعث تقويت وحدت ملي و يا از هم پاشيدگي آن شود و دقت زياد در آن امري بسيار ضروري است.

** باب گفت وگو با مردم را باز كنيم

بشار اسد رييس جمهوري سوريه در ادامه سخنان خود در اولين جلسه دولت جديد تاكيد كرد: بايد بين دولت و مردم وحدت باشد و هر چه دولت از مردم دور شود، دستاورد كمتري به دست خواهد آمد . بايد براي دستيابي به اين اهداف باب گفت وگو با مردم را باز كنيم.

وي گفت: بايد با شفافيت با مردم برخورد شود، اگر در كارها شفافيت باشد و حتي اگر برخي از طرح ها محقق نشود، مردم باز هم از دولت حمايت مي كنند.

** تشكيل دولت جديد به معني جاري شدن خون جديد در رگ هاي جامعه است

رييس جمهوري سوريه تصريح كرد: تشكيل دولت جديد به معناي جاري شدن خون جديد در رگ هاي جامعه است و آرزوهاي جديدي از سوي مردم را نيز در پي دارد، اما بايد گفت كه مسايل به سرعت حل نمي شود و نياز به زمان دارد، بايد افكار را نو كرد و هر روز بايد ايده اي جديد مطرح كنيم.

** بايد همسو با عصر نوين حركت كنيم

اسد يادآور شد: بايد همسو با عصر نوين حركت كنيم، چالش هاي بزرگ و بسيار زيادي در برابر ما قرار دارد، مردم به دولت جديد اميد زيادي دارند و بايد شكاف بين دولت و ملت برطرف شود.

** سوريه در مرحله بسيار حساسي است.

وي خاطر نشان كرد: سوريه اكنون در مرحله بسيار حساسي است، البته توطئه هميشه وجود دارد و تا زمانيكه اين كشور به دنبال استقلال در تصميم گيري باشد، توطئه امري طبيعي است. لذا به اين موضوع چندان توجه نمي كنيم، بلكه بايد داخل را مستحكم كنيم و اين استحكام نيازمند اصلاحات است.

** بايد كرامت مردم در نظر گرفته شود

رييس جمهوري سوريه در ادامه سخنان خود در اولين جلسه هيات دولت جديد اين كشور ادامه داد: نتيجه اصلاحات بالطبع به طول خواهد انجاميد تا مشخص شود، بايد كرامت مردم در نظر گرفته شود. تاخير در رسيدگي به مشكلات مردم و فراهم نكردن زمينه كسب رزق و روزي، توهين به كرامت آنان است.

** خون هاي ريخته شده دل همه ما را به درد آورد

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: خون هايي كه در سوريه ريخته شد. دل همه ما را به درد آورد، ما همه آنان را شهيد مي دانيم، كميته اي براي بررسي و اعلام عاملان حوادث اخير و بازخواست آنان تشكيل شده و تا رسيدن به نتيجه به كار خود ادامه مي دهد.

** دولت جديد نحوه اعطاي شناسنامه به كردها را بررسي كند

اسد خاطر نشان كرد: در جنبه سياسي، فرمان اعطاي شناسنامه به كردها صادر شده است و دولت جديد بايد نحوه اجراي آن را به نحو احسن بررسي كند.

رييس جمهوري سوريه روز پنجشنبه 18 فروردين ماه دستور اعطاي شناسنامه سوري به اهالي كرد استان حسكه را كه نام آنان در فهرست اتباع بيگانه ثبت شده بود، صادر كرد.

اسد اوايل ماه جاري نيز دستور تشكيل كميته اجراي توصيه كنگره دهم حزب بعث درباره حل مشكل سرشماري كردهاي حسكه در سال 1962 ميلادي را صادر كرد.

برخي از كردهاي سوريه معتقدند كه نام آنان در اين سرشماري ثبت نشده و به آنان در اين خصوص ظلم شده است.

بر اساس سرشماري پنجم اكتبر 1962 در زمان رياست جمهوري ناظم القدسي كردها به سه دسته تقسيم شدند، كردهاي داراي شناسنامه سوري، كردهاي بدون شناسنامه سوري، اما ثبت شده در دفاتر رسمي و كردهاي بدون شناسنامه ثبت نشده در دفتر رسمي.

بر اساس آمارهاي غير رسمي شمار كردهاي سوريه بين يك تا دو ميليون نفر است.

اما بر اساس اعلام منابع، شمار آنان حدود سه ميليون نفر از جمعيت 23 ميليوني سوريه است.

كردهاي سوريه بيشتر در مناطق نوار مرزي سوريه، تركيه و عراق در حسكه، عفرين در شمال حلب و عين العرب در منطقه كوباني زندگي مي كنند.

بر اساس گزارش هاي مطبوعاتي، حدود 250 هزار كرد از فرمان اسد براي اعطاي شناسنامه سوري بهره مند مي شوند.

** با فعالان استان هاي مختلف ديدار مي كنم

بشار اسد اظهار داشت: در روزهاي اخير با برخي فعالان مردمي از چند استان سوريه ديدار كرده ام و در آينده نيز با فعالان ساير استان ها ديدار خواهم كرد و نظر آنان را درباره رويدادهاي اخير كشور جويا مي شوم.

** شهروندان نياز به خدمات، امنيت و كرامت دارند

رييس جمهوري سوريه خاطر نشان كرد: اصلاحات بسيار مهم است و نتايج بسياري از اصلاحات دير مشخص مي شود، اقتصاد و نيازهاي معيشتي مردم، مشكلي بزرگ است، اما شهروندان نياز به خدمات، امنيت و كرامت دارند كه همه با يكديگر مرتبط هستند.

**مردم غوغاسالاي را نمي پذيرند

اسد افزود: بايد با قوانين ميان اصلاح و خرابكاري فرق قايل شويم، درخواست براي اصلاح و قصد خرابكاري متفاوت است و بايد قانون را اجرا كنيم.

وي ادامه داد: ما نمي خواهيم امنيت شهروندان به مخاطره افتد، مردم سوريه، مردمي متمدن و متعهد هستند و نظم را دوست داشته و هرج و مرج و غوغاسالاري را نمي پذيرند.

** قانون اداره امور محلي از مهم ترين قوانين است

رييس جمهوري سوريه گفت: قانون اداره امور محلي از مهم ترين قوانيني است كه مي تواند به تغييرات ريشه اي در كشور منتهي شود، هر گونه تعديل قانون انتخابات درباره امور محلي بدون تعديل ساختار بي ارزش است.

اسد در خصوص قانون اطلاع رساني نيز گفت: اين قانون بايد جديد و همسو با زمان باشد، قانون مزبور بررسي شده، اما برخي ملاحظات درباره آن وجود دارد كه دولت جديد بايد با بررسي اين ملاحظات و افكار اين قانون را در چارچوب جدول زماني تكميل كند.

** اصلاحات بايد مبتني بر ثبات داخلي و امنيت باشد

وي در اولين جلسه هيات دولت جديد سوريه تصريح كرد: چنين قوانيني باعث توسعه مشاركت مردمي و افزايش آزادي در سوريه مي شود، اما نبايد شتابزده عمل كنيم، گذشت زمان امري ضروري است و هر گونه اصلاحات بايد مبتني بر ثبات داخلي و امنيت باشد.

** بزرگ ترين مشكل سوريه بيكاري است

بشار اسد با اشاره به اين كه شهروندان خواهان عدالت هستند و آنان جاده، آب سالم، توسعه، بهداشت، آموزش و موارد ديگر را مي خواهند، تاكيد كرد: بزرگ ترين مشكل سوريه بيكاري است، بسياري از جوانان بيكار هستند آن هم با توجه به افزايش جمعيت كه در ميان كشورهاي عربي از همه بيشتر است.

رييس جمهوري سوريه افزود: اگر جوان افق را به روي خود بسته ببيند، دچار نااميدي و در نهايت طغيان عليه ارزش هاي خانوادگي، اجتماعي و ملي مي شود، اين امر نه فقط به مسايل اقتصادي بلكه به مسايل ملي و ثبات سوريه نيز مرتبط است.

** كشاورزي اساس اقتصاد سوريه است

وي در ادامه خاطر نشان كرد: كشاورزي عنصر اصلي طبيعي موجود در منطقه است، بيش از 60 درصد از جامعه سوريه با كشاورزي يا در مناطق روستايي زندگي مي كند، كشاورزي اساس اقتصاد سوريه است.

** مهم ترين موضوع مطرح امروز فساد است

رييس جمهوري سوريه گفت: زمينه خوبي براي جذب سرمايه گذاري وجود دارد، ما همواره از معافيت مالياتي سخن مي گوييم، اما اين به تنهايي كافي نيست بلكه بايد به دنبال راهكارهاي درست سرمايه گذاري به منظور جلوگيري از فساد اقتصادي بود.

اسد تصريح كرد: مهم ترين موضوعي كه اين روزها مي شنويم، فساد است، وقتي فساد در يك جامعه رشد يابد، اموال، اخلاق و همه امكانات كشور به باد مي رود، اين امر كاملا متضاد با توسعه است. همچنين مساله رشوه فقط از طريق اصلاحات اداري قابل حل است.

وي افزود: بايد براي دستيابي به دولت الكترونيك تلاش كنيم، ما بيش از هر كشور عربي و غيرعربي در منطقه در اين زمينه تاخير كرديم و با چنين ساز و كاري مي توانيم فساد و مشكلات مردم و سرمايه گذاران را كاهش دهيم.

رييس جمهور سوريه در پايان تاكيد كرد: بسياري از مديران امروز مي خواهند اختيارات را از كارمندان گرفته و در دست خود نگه دارند و اين امر تاثيري منفي بر فعاليت دولت دارد.

اسد گفت: از وزرا مي خواهم تا اختيارات كامل به كارمندان بدهند تا خود بتوانند به مسايل استراتژيك انديشيده و كارمندان خاطي را بازخواست كنند.

اسد آخرين بار روز دهم فروردين ماه در مجلس سوريه حاضر و درباره اوضاع كشورش سخنراني كرده بود.

دولت جديد سوريه مركب از 30 وزير روز پنجشنبه گذشته معرفي شد و روز شنبه پس از اداي سوگند اولين جلسه خود را به رياست بشار اسد برگزار كرد.

نظر شما