يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۳
کد خبر: ۳۶۲۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۷
دومين شماره از نشريه همشهري معماري، زيرمجموعه خردنامه، ويژه‌نامه معماري و شهرسازي، توسط گروه مجلات همشهري ويژه اسفندماه 89 منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در شماره دوم اين نشريه که با چرخشي 180 درجه‌اي به دو بخش با دو رويکرد مصداقي و تحليلي-علمي تقسيم شده است،‌مطالبي چون «زير سايه چنارهاي سر به آسمان ساييده»،‌«يک شهر و اين همه ديوار»، «هر متر مربع 60 ميليون تومان»، «داستان مگامال»، «اين سينما اگر معماري را مي‌شناخت»، «از پاريس تا تهران»، 1«آسمانيي‌ترين خانه روي زمين»، «مقدمه‌اي درباره مفهوم محله»، «موانع شهرسازي ايراني»، «زيبايي‌شناسي تهران»، «پيشنهادهاي آرمانگرايانه» و «تهران در آستانه تحمل» منتشر شده است.


در اين شماره همچنين در مطلبي با عنوان «جالب‌ترين‌هاي سال»، تصاوير و اطلاعاتي درباره 10 پروژه برتر سال 2010 به انتخاب کاربران نشريه «فرش هوم» درج شده است که خواننده را با بناهايي چون کليساي شماره 40، اقامتگاه مايورکا، خانه فب لب، خانه هولمان، کشتي نوح، اقامتگاه صيدماهي، خانه رامون استيو، هتل ژووت و خانه کوئيرسين آشنا مي‌کند.


در بخش ديگري از اين نشريه، پل پياده‌ و دوچرخه‌اي که قرار است روي دره مدرس احداث شود بررسي شده و در بخش ديگر به پروژه ساختمان مجمع شهرداران آسيايي پرداخته شده است.


«از ديزل تا مارينارينالدي» عنوان مطلب ديگري در اين شماره نشريه معماري همشهري، درباره طراحي داخلي فروشگاه‌هاي عرضه برند است. در بخش «معماري جهان» اين نشريه نيز مطلبي با عنوان «گالري به جاي ماشين بخار» درج شده است که به تحولات شهر بيلبائو در شمال اسپانيا، پس از ساخت بناي زيباي موزه گوگنهايم مي‌پردازد. اين موزه توسط فرانک اون گهري، معمار پروژه موسيقي تجربي در سياتل، سالن کنسرت والت ديزني و موزه گوگنهايم ابوظبي ساخته شده است. بنايي که فيليپ جانسون، معمار برجسته، آن‌را «بزرگ‌ترين بناي دوران ما» خوانده است.


بخش «نما» در اين شماره نيز به نماي کاذب، نقاشي ديواري، تبليغات و فضاي سبز عمودي پرداخته است. ابراهيم حقيقي، گرافيست برجسته نيز در بخش «جداره‌هاي شهري» اين نشريه مطلبي با عنوان «تهران را پيرايش کنيم نه آرايش» را منتشر کرده است. همچنين در اين شماره، همه چيز درباره محله دروس تهران در مطالبي با عناوين «زير سايه چنارهاي سر به آسمان ساييده» از هومن مرادي، «دروس؛ اقامتگاه سه هزارساله آريايي‌ها» از احمد محيط طباطبايي و «خاطره‌اي فراموش شده از فردا» از شيدا اعتماد منتشر شده است.


شماره دوم مجله معماري گروه مجلات همشهري ويژه اسفند 89، زيرگروه مجله خردنامه، در160 صفحه گلاسه رنگي در قطع خشتي بزرگ، باقيمت 4000 تومان منتشر شد.

نظر شما