دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۲
کد خبر: ۳۶۴۴۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳
دومين نشست مطبوعاتي جشنواره بين المللي كيش برگزار شد:
محمد خزاعي دبير جشنواره فيلم كيش با اشاره به كمبود تعداد سالن‌هاي سينما در اين جزيره گفت: توانستيم 7 سالن را در اين جزيره براي نمايش آثار بازسازي و آماده و در تلاش هستيم تا اين جشنواره منطقه اي را به نام هويت سينماي ايران به خاورميانه معرفي كنيم.

به گزارش خبرنگار شهر، دومين نشست خبري جشنواره بين‌المللي فيلم كيش امروز سه شنبه در سالن مطبوعاتي تئاتر شهر برگزار شد.


اين نشست با حضور محمد خزاعي دبير جشنواره و يزدان عشيري مدير روابط عمومي و نيز غسان الکلاس رايزن فرهنگي سوريه برپا شد.


خزاعي با اشاره به جشنواره‌هاي منطقه‌اي در سراسر دنيا گفت: طي سال‌هاي گذشته سينماي ايران جشنواره منطقه‌اي نداشته است، من به عنوان دبير جشنواره تلاش كردم تا جشنواره بين‌المللي كيش را به عنوان جشنواره منطقه‌اي به نام هويت سينماي ايران به خاورميانه معرفي كنم.


وي درباره ضرورت هاي جشنواره بين المللي كيش به عنوان جشنواره‌اي با هويت ملي بيان كرد: در طي اين سال ها چيزي به نام سينماي بومي وجود نداشته است و بيشتر موضوعات سينمايي به جامعه فعلي در تهران بازمي‌گشت.

خزايي به نقش خليج فارس در اين جشنواره اشاره كرد و ادامه داد:ما سال‌ها در مورد خليج فارس با کشورهاي منطقه بحث و گفتگو کرديم و شيطنت‌هايي هم از طرف اين کشورها در مورد به رسميت نشناختن عنوان اين خليج ديده شده است. اما اختصاص يک روز از سال به خليج فارس کافي نيست و بايد در حوزه فرهنگ و هنر هم به اين مسائل پرداخته شود.


وي در ادامه گفت: توجه به جاذبه‌هاي گردشگري ايران يکي از اهداف برگزاري اين جشنواره است. خيلي وقت‌ها جشنواره‌ها دليل مناسبي براي شناساندن جاذبه‌هاي گردشگري کشورها مي‌شود و مناطق آزاد هم مي‌توانند در اين مورد موفق عمل کنند. اما متاسفانه خيلي از دوستان ما با نگاه مالي به بنده مي نگرند كه واقعا قصد من گسترش فرهنگ در سطح ايران است.


خزاعي درخصوص آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره اعلام كرد: با توجه به استقبال خوب فيلمسازان داخل و خارج از ايران تا كنون 2746 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه بيش از 2000 اثر در بخش مسابقه سينماي ايران و 700 اثر در بخش بين‌الملل حضور پيدا كردند. از ميان اين فيلم‌ها 266 فيلم در ايام برگزاري جشنواره نمايش داده مي‌شود كه شامل 41 فيلم سينمايي اكران مي‌شود، 28 فيلم ويدئويي و 35 اثر كوتاه، 33 اثر مستند، 62 عنوان فيلمنامه، 89 فيلم در بخش نوعي‌نگاه و 39 فيلم در بخش بين‌الملل است.


وي درباره سالن هاي نمايش دهنده در جزيره كيش گفت: متاسفانه به دليل كمبود سالن نمايش، تنها هفت سالن در اين جزيره آماده نمايش فيلم‌هاي جشنواره كيش هستند. سالن خليج فارس، سالن بوعلي، سالن لبخند و دو سالن از دانشگاه‌ها با بازسازي صدا و موقعيت تصوير آماده هستند.

دبير جشنواره به تعداد مهمانان خارجي كه در اين جشنواره حضور خواهند داشت اشاره كرد و گفت: در ايام برگزاري جشنواره 70 ميهمان خارجي داريم كه شامل 13 دبير جشنواره منطقه، اساتيد دانشگاه‌ها‌، كارگردان‌ها و بازيگران سينما و از جمله بازيگران سينماي هند هستند. همچنين قرار است چند بازيگر باليوود نيز معرفي كنيم كه نام اين بازيگران را تا قطعي شدن حضور آن ها شنبه اعلام خواهيم كرد.


محمد خزاعي درباره مراسم تقدير از هنرمندان بيان كرد: تقدير از پيشكسوتان يكي ديگر از بخش‌هاي جشنواره كيش است كه با توجه به موقعيت و فعاليت هاي هنرمندان ، علي نصيريان، مسعود جعفري جوزاني و فرج الله سلحشور را براي تقدير در اين دوره از جشنواره انتخاب كرديم.


وي درباره مراسم افتتاحيه و اختتاميه جشنواره گفت: افتتاحيه اين مراسم روز 4 ارديبهشت ماه خواهد بود كه قصد داريم در مراسم افتتاحيه تقدير از هنرمندان و بخش هاي مختلف كه شامل نمايش فيلم‌هاي سه بعدي است را انجام دهيم. اما مراسم اختتاميه كه بحث اهدا جوايز بخش‌هاي مختلف جشنواره نيز است روز 8 ارديبهشت برگزار خواهد شد.


دبير جشنواره فيلم كيش در ادامه گفت: كتابي با عنوان «رد پاي سينما» توسط علي‌اكبر عبدالعلي‌زاده تاليف شده است. همچنين كتاب جشنواره هم توسط مسعود نجفي به سه زبان آماده شده است.

خزاعي در پاسخ به سئوالي درباره بودجه اين جشنواره عنوان كرد: بودجه‌اي بايد از معاونت سينما به اين جشنواره اختصاص يابد تا اين جشنواره تداوم داشته باشد. البته با رايزني‌هايي كه انجام شده دكتر حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز  شمقدري با برگزاري اين جشنواره در آينده موافق هستند و البته من مطمئنم که اين جشنواره دغدغه مسئولان است و جز جشنواره‌هاي الف به حساب مي‌آيد.

نخستين جشنواره بين المللي فيلم كيش در آستانه روز ملي خليج فارس از چهار تا هشت ارديبهشت در جزيره كيش برگزار مي‌شود.


نظر شما