شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۹
کد خبر: ۳۶۵۰۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
گزارش«شهر» از اقدامات ويژه شهرداري در بهار؛
پروژه بهسازي محور حق‌شناس تا درب شمالي بهشت‌زهرا(س) با پايان فروردين به اتمام رسيد. اين پروژه يكي از بزرگترين پروژه‌هاي چندساله اخير شهرداري تهران در طرح استقبال از بهار است.

به گزارش خبرنگار«شهر»، طرح استقبال از بهار چندسالي است كه توسط شهرداري تهران اجرا ‌مي‌شود. هميشه در روزهاي پاياني سال شهرداري مجموعه فعاليت‌هايي براي بهاري كردن فضاي شهر انجام مي‌دهد . اين فعاليت‌ها با روي كارآمدن دكتر محمد باقر قاليباف كم كم تبديل به طرح‌هاي عمراني،زيباسازي وسيع‌تري از صرفا آذين‌بندي ميادين و هرس درختان شد.

 

شهردار تهران تصميم گرفت از خلوتي تهران در روزهاي پاياني اسفند تا پايان فروردين استفاده كند و پروژه‌هاي مختلف را در سطح شهر تهران اجرايي كند.  امسال هم بهسازي محور حق‌شناس تا درب شمالي بهشت‌زهرا(س) و بهسازي بزرگراه شهيد همت و بزرگراه آزادگان به عنوان طولاني ترين بزرگراه شرقي - غربي پايتخت به عنوان طرح استقبال از بهار در دستور كار شهرداري تهران قرارگرفت.

 

در بهسازي محور حق‌شناس تا بهشت زهرا(س) شهرداري‌هاي منطقه16،19،17،20 با معاونت خدمات شهري تهران همكاري مي‌كنند. اين طرح كه شامل بخش‌هاي مختلف و يكي از طرح‌هاي بزرگ شهرداري تهران است 5اسفندماه آغاز شد و حجم بيشتر آن تا31فروردين ماه به اتمام رسيده است تنها بخشي از فضاي سبز و ريفيوژ مياني اين مسير به علت عدم اجازه تردد به مناسبت رژه روز ارتش باقي مانده كه تا اواخر ارديبهشت به پايان مي‌رسد.

 

هدف شهرداري تهران از بهسازي محور حق‌شناس تبديل يك جاده برون شهري به يك محوطه درون شهري نظير بزرگراه صدر است.

 

ساماندهي گل فروشي‌ها

 

پنجشنبه و جمعه‌ها كه شهروندان براي زيارت اهل قبور به بهشت زهرا(س) مي‌روند بازار گل فروش‌هاي كنارجاده در اين مسير داغ مي‌شود. حالا شهرداري تصميم گرفته گل فروشي را در اين مسير ساماندهي كند و در اين مسير 3بازار گل تدارك ديده است.

 

از اين 3بازار يك بازار قديمي است و شركت ساماندهي مشاغل آن را بهسازي كرد. اين شرکت اقدام به آسفالت و لکه گيري محوطه ، احداث نمازخانه ، رنگ آميزي ومتحدالشکل کردن غرفه‌ها و زيباسازي محوطه اين بازار کرد.

 

همچنين در بازار شماره 2 30 جايگاه موقت فروش گل ، نصب نرده رو به اتوبان ، آسفالت محوطه ،اصلاح ورودي و خروجي بازار با هماهنگي معاونت ترافيک احداث شد. همين‌طوريك سكوي گل در اين بازارساخته شد.در بازار شماره 3 گل، بتن‌ريزي براي ايجاد سکوريزي ، نصب نرده در حاشيه اتوبان ومحوطه‌سازي انجام شده است.

 

ساخت دو بوستان و گسترش فضاي سبز جنوب تهران

 

 

دوپارك سيد«مصطفي خميني» و سيد «احمد خميني» در شمال غربي و شمال شرقي بهشت زهرا تا آخر فروردين ماه ساخته مي شود. اين دو بوستان در مجموع 8هكتار مساحت دارند. نگاه جديد شهرداري تهران جايگزيني درخت و گلكاري در بوستان‌هاي جديد به جاي چمن‌كاري صرف است.

 

به گفته احمدي بافنده نگاه جديد شهرداري در احداث بوستان‌هاي تهران استفاده از درختان چندساله به جاي نهال‌است. امكانات اين دو پارك با نگاه اسكان زايران مرقد مطهر امام خميني ساخته شده است. يكي از مشكلات زايران در ايام سالگرد ارتحال امام فقدان سرويس بهداشتي كافي دراين مسير بود كه در ساخت اين دو بوستان به اين مسئله توجه ويژه شده است.

 

همچنين اين دو بوستان به گونه‌اي ساخته شدند كه در صورت وقوع زلزله در تهران بتوان شهروندان را در آن‌ها اسكان داد. فضاي سبزكناري محور حق‌شناس از ميدان 9دي تا درب شمالي بهشت زهرا هم مورد توجه شهرداري تهران بوده است و باند كناري بزرگراه‌هاي اين محور به فضاي سبز تبديل مي‌شود. همچنين براي آبياري آن لوله كشي آب خام به طول 14كيلومتر و به عرض 7تا70متر ايجاد شده است.

 

اين فضاي سبز تا اواخر ارديبهشت آماده مي شود اين ديركرد به خاطر برگزاري مراسم روز 29 فروردين روز ارتش و عدم اجازه تردد در اين محور به مدت چندين روزاست.

 

 

نصب تيرهاي روشنايي استاندارد

  

قائم مقام معاونت خدمات شهري از جايگزين 320 تير چراغ برق استاندار كه با لامپ‌هاي كم مصرف نيزدر ميدان حق‌شناس تا درب شمالي بهشت زهرا خبر داد. تيرهاي چراغ برق جديد به لامپ‌هاي كم‌مصرف مجهز هستند و جايگزين چراغ‌ برق‌هاي قديمي كه مصرف برق بالايي دارند نصب مي‌شوند.

با تعويض اين لامپ‌ها مصرف برق تيرهاي برق يك سوم كاهش مي‌يابد.تيرهاي قديمي اين مسيركه روشنايي اين بخش شهر را تامين مي‌كنند شامل دو لامپ400واتي سديمي بودند.

 

 

سامان‌دهي ميدان ميوه وتره‌بار

 

در راستاي بهسازي محور حق‌شناس تا درب شمالي بهشت زهرا ميدان ميوه و تره‌بار قديمي در بزرگراه شهيد تندگويان آسفالت و بهسازي شده است. قرار است اين ميدان جديد به جمع ميادين ميوه و تره‌‌بار شهرداري تهران اضافه شود . بدين ترتيب شهروندان ضمن بازگشت از بهشت زهرا مي‌توانند خريد هفتگي خود را هم انجام دهند.

 

آسفالت و لكه‌گيري معابر

 

در محور بزرگراه شهيد نواب صفوي و شهيد تندگويان در مجموع 5 هزار تن آسفالت ريزي تاكنون صورت گرفته که اين حجم عمليات مربوط به باند شرقي-تقاطع شهيد تندگويان تا پل شهيد حق شناس- و باند غربي - پل شهيد حق شناس تا تقاطع شهيد تندگويان و پل آزادگان تا سه راهي بهشت زهرا(س)- بوده است . در اين محور حدود 30 هزار متر مربع هم لکه‌گيري آسفالت انجام شد.

 

ساير اقدامات انجام شده در اين محور

  

علاوه بر اقدامات ذكر شده از درب شمالي بهشت زهرا از مرقد مطهر تا پل كهريزك فضاي سبز و يك مسير پياده رو براي استفاده مردم ساخته شده است. همچنين يك پل عابرپياده در ايستگاه مترو شاهد براي عبور و مرور آسان‌ترشهروندان نصب شد.

 

به گفته قائم مقام معاونت خدمات شهري در حدفاصل ميدان 9دي تا درب شمالي بهشت زهر(س)،نسبت به زيباسازي كل مسير اقدام شد. بهسازي پل‌‌هاي عابر پياده، رنگ‌آميزي پل‌ها و تقاطع‌هاي غيرهم‌سطح و نقاشي‌ديواري در كل اين مسيرانجام شده است.

 

همچنين مديريت پسماند زباله و نخاله‌هاي ساختماني را در اين مسير ساماندهي كرد.

نظر شما