دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۶۶۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: همزمان با ساخت تونل نيايش بزرگترين پاركينگ زيرزميني خاورميانه در حاشيه اين تونل احداث مي شود. همچنين احداث تونل نيايش و افزايش ظرفيت بزرگراه شهيد آيت الله صدر-دو طبقه کردن- در نيمه اول ارديبهشت ماه به طور رسمي با حضور شهردار تهران آغاز خواهد شد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران سيد مازيار حسيني ، معاون فني و عمراني شهرداري تهران خاطرنشان کرد : تونل نيايش پيچيدگي‌هاي بسياري دارد و به لحاظ طول مسير، نحوه اجرا و ساختار تونل‌هاي رفت و برگشت با تونل‌هاي قبلي متفاوت است. علاوه بر رمپ و لوپ هاي منتهي به اين تونل، معاونت فني در نظر دارد تا بزرگترين پارکينگ زير زميني خاورميانه را هم در حاشيه تونل نيايش به بهره‌برداري برساند.

او گفت: ترديدي نيست که با وجود بيمارستان شهيد رجايي، پرديس سينمايي ملت و مجموعه عظيم بوستان ملت ، معضل پارکينگ باعث شده است بسياري از خيابان‌هاي حاشيه اين مسير همواره انباشته از خودرو باشد.

 

معاون شهردار تهران افزود : از اين رو احداث يک توقفگاه در اين منطقه ضروري به نظر مي‌رسد . با احداث  پارکينگ زير زميني با ظرفيت 4 هزار خودرو در حاشيه تونل نيايش، هم معضل کندي تردد در خيابان هاي اطراف حل خواهد شد و هم شهروندان ساکن منطقه داراي محيطي آرام مي‌شوند.

 

به گفته او  در ساخت اين پارکينگ توجه به فضاهاي مذهبينيز شده است، به نحوي که با احداث يک مسجد در طبقه فوقاني پارکينگ، علاوه بر ايجاد فضايي مذهبي در کنار مجموعه بوستان ملت ، راه‌هاي دسترسي عابران به پارکينگ از طريق مسجد خواهد بود تا روح معنوي نيز در ساخت پروژه هاي عمراني تجلي يابد.

 

حسيني در ادامه گفت: درکنار احداث تونل نيايش طرح دو طبقه کردن بزرگراه شهيد آيت الله صدر به عنوان يک طرح ملي در دستور کار معاونت فني قرار دارد. مطالعات ژئوپليتکي و ايستايي براي اين پروژه انجام شده است و اين سازه تنها يک سازه عمراني نخواهد بود؛ بلکه در نهايت يک اثر زيبا و هنري به شهروندان تحويل خواهيم داد.

او افزود: اين طرح‌هاي عظيم عمراني به اعتراف تمامي فعالان عرصه مهندسي و مسئولان کشور ، پروژه‌هايي منحصر به فرد به لحاظ زمان بندي و ابعاد کار خواهند بود .

 

معاون فني عمراني شهرداري تهران خاطرنشان کرد : يکي از اقدامات ما براي احداث پل بزرگراه شهيد صدر که منجر به دو طبقه شدن اين بزرگراه مي شود، حذف کابل فشار قوي برق به همت مسئولان سازمان منطقه‌اي برق تهران در وسط بزرگراه است که اين کابل به زير زمين منتقل مي‌شود. علاوه بر اين کارخانه اي براي ساخت قطعات پيش ساخته در نزديکي اين بزرگراه احداث خواهيم کرد تا به سرعت اين پروژه را ساماندهي کنيم .

 

معاون شهردار تهران با بيان اينکه دغدغه اصلي اين است که براي شهرونداني که در اين مسير تردد مي کنند و يا در حاشيه بزرگراه ساکن هستند، کمترين مزاحمت به وجود آيد ، گفت : البته ممکن است شهروندان ساکن در منطقه در مدت اجراي طرح با محدوديت هايي روبرو باشند، اما شيريني بهره برداري از اين پل شايد آنان را درهمراهي با شهرداري تهران مصمم‌تر کند.

 

حسيني درباره مهمترين دستاورد اين دو پروژه اظهار کرد : اين پروژه هاي ملي دستاوردهاي بسياري با خود به همراه خواهد داشت. علاوه بر تاثيرات ترافيکي و آسايش شهروندان و حرکت به سمت مدرن شدن شهر ، مهم ترين دستاورد ديگر اين پروژه افزايش دانش و تجربه فني است. در واقع در پروژه تونل نيايش و 2 طبقه کردن بزرگراه شهيد صدر، ما تلاش خواهيم کرد تا انجام يک پروژه عمراني را با حداقل زمان ممکن تجربه کنيم .

 

او ادامه داد : هم اکنون زمان متوسط براي پروژه هاي عمراني در کشور حدود 8 سال است . اما پروژه ملي تونل نيايش و 2 طبقه کردن بزرگراه شهيد صدر با توجه به نظام فني اجرايي نوين احداث خواهد شد ، نظامي که علاوه بر سه رکن اصلي کارفرما، مشاور، پيمانکار، داراي دو رکن تازه ديگر يعني مديريت پروژه و مديريت منابع پروژه است. اين اقدام به معناي آن است که روشي نوين در احداث يک سازه بزرگ و ملي به اجرا گذاشته مي شود تا در کنار دانش فني که هم اکنون در نزد مهندسان ايراني است ، تجربه اي تازه به دست آوريم.

معاون فني‌وعمراني شهرداري تهران دراين زمينه توضيح داد : ساخت تونل 950 متري رسالت که اولين تجربه ساخت تونل در پايتخت بود مدت 11 سال به درازا کشيد اما با احداث تونل توحيد رکوردي تازه در ساخت تونل هاي شهري به دست آمد. تونل 2136 متري توحيد در مدت 36 ماه به بهره برداري رسيد . با احتساب طول مسير تونل نيايش که بيش از 4 کيلومتر مسير رفت و 4 کيلومتر مسير برگشت در آن پيش بيني شده است ، اگر بخواهيم با رکورد تونل توحيد، اين سازه را احداث کنيم، بيش از 64 ماه به طول خواهد انجاميد.

 

حسيني افزود : اين در حالي است که معاونت فني ، عمراني شهرداري تهران با بررسي تمامي شرايط و حجم کار پس از کلنگ زني رسمي اين پروژه در نيمه اول ارديبهشت ماه سال جاري قصد دارد در مدت زماني بسيار کوتاه تر از طرح‌هاي قبلي طرح‌هاي عمراني دوطبقه کردن بزرگراه شهيد صدر و تونل نيايش را به شهروندان تحويل دهد.


نظر شما