دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۳۶۷۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
30 سال از انقلاب مي گذرد و ما در شاکله اصلي همان اقتصاد دولتي را داريم.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع معادن ايران گفت : در نحوه اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها به سهم خانوار خوب توجه شد اما قرار بود که 30 درصد درآمد ايجاد شده براي دولت به حمايت از توليد اختصاص يابد اما فقط يک هشتم اين ميزان تحقق يافته است .

 

محمد نهاونديان که در نشست ماهانه عصر ديروز جامعه اسلامي مهندسين سخن مي گفت، افزود : شيب اجراي اين قانون بايد منطقي باشد گفت : چگونه مي توان از يک کارخانه انتظار داشت که ظرف سه ماه فناوري مصرف انرژي اش را تغيير دهد .

 

نهاونديان گفت : شايد توليد کننده با نجابت و به نيت همراهي با دولت چند ماهي کالاهايش را گران نکند اما تا مدت کوتاهي مي تواند اين روند را ادامه دهد .

 

وي افزود : منابع بيت المال بايد به گونه اي مصرف شود که توجيه اقتصادي داشته باشد و پول بيت المال را نمي توان به افراد ندار داد تا دارا شوند .

 

نهاونديان گفت : در تخصيص منابع بانکي نيز بايد مراقب بود که اين منابع به طرح هاي واجد توجيه اقتصادي داده شود.

 

نهاونديان با بيان اينکه 30 سال از انقلاب مي گذرد و ما در شاکله اصلي همان اقتصاد دولتي را داريم گفت: اقدامات در دوره هاي مختلف همه خيرخواهانه اما در ساختاري نادرست است.

 

وي افزود: در مجمع تشخيص مصلحت نظام در دوره اي از وزارتخانه ها خواسته شد تا فهرستي از شرکت هاي دولتي را ارائه کنند که اين اقدام انان يک سال و نيم زمان برد و انهايي که از واگذاري اقتصاد به بخش خصوصي بيم داشتند حتي توانايي نظارت بر شرکت هاي خود را هم نداشتند.

 

رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: انها اين اقدام خود را اينگونه توجيه مي کردند که اگر اين فعاليتها در اختيار بخش خصوصي باشد امکان نظارت نيست اما خود حتي فهرست شرکت ها را در اختيار نداشتند.

 

نهاونديان افزود: ابلاغ سياست هاي اصل 44 حرکت درخشاني بود براي تغيير مسير اقتصادي کشور اما پس از 5 سال اعلام جهاد اقتصادي شد حکايت از ان دارد که ما انچنان که بايد و شايد در اين مسير گام بر نداشتيم.

 

وي گفت : زمان آن رسيد که مطرح شود ايا شاخص سهم دولت در اقتصاد بالا رفته يا کاهش داشته است، ايا سهم بخش خصوصي از سهم دولت در حال پيشي گرفتن است ؟ ايا نرخ سرمايه گذاري در حال افزايش است ؟، چه درصدي از درامد نفت صرف بودجه عمراني يا جاري ميشود و چه مقدار در توانمند سازي بخش خصوصي هزينه مي شود.

 

نهاونديان ادامه داد: معناي ديگر جهاد اقتصادي اين است که بايد بر تلاشهاي خود در مبارزه با تحريم هاي خارجي بيفزاييم و از کساني که در عين اين فشارها بر حجم تجارت خارجي مي افزايند تجليل کنيم.

 

وي گفت: يکي از ميدانهاي جهاد اقتصادي حوزه فرهنگ است و در اين حوزه تلاش و فعاليت اقتصادي بايد باز تعريف شود.

 

رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه از لازمه هاي جهاد اقتصادي باز شدن فضاي کسب و کار است و موانع خود ساخته و مقرراتي که در طول 80 تا 90 سال قانونگذاري و تدوين مقررات که بانگاه دولت سالارانه بوده است بايد جمع شود افزود : چنين فضايي بايد جاي خود را به فضاي کسب و کار تشويق کننده مردم دهد.

 

نهاونديان افزود : با بدبيني در حوزه اقتصاد نبايد برخورد کرد زيرا اين بدبيني عامل اصلي مشکلات است بايد فضا را باز کرد و اگر کسي در اين فضاي باز اقتصادي تخلف کرد با او برخورد شود.

 

رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: رقابتي که ما شاهد ان هستيم رقابت کالاها و کارخانه ها نيست گرچه اين موارد نيز نقش دارند بلکه اصلي ترين رقابت، رقابت ميان فضاهاي کسب و کار است.

 

نهاونديان افزود: امروزه پولها و سرمايه ها در بازار سرمايه اي که جهاني شده است به دنبال محيط جذاب تر ، مطمئن تر و بازده بالا هستند.

 

وي گفت : يکي از اقدامات فوري در زمينه جهاد اقتصادي بهبود فضاي کسب و کار است.

 

رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود : با پيش بيني هاي صورت گرفته در قوانين اصل 44 پيش نويس قانون کسب و کار با يک تلاش دو ساله تدوين شد و دو سه ماه قبل يک فوريت ان راي اورد.

 

رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت : در سال جديد پس از تشکيل کميسيون ويژه جهاد اقتصادي به اعضاي اين کميسيون پيشنهاد داده شد تا تصويب پيش نويس قانون فضاي کسب وکار را در دستور کار خود قرار دهند.

 

نهاونديان با بيان اينکه تعامل ميان بخش خصوصي و دولتي نيز بايد باز تعريف شود افزود: درگذشته رابطه ميان فعالان اقتصادي با دولت رابطه اي غلط و غيرعادلانه بوده است.

 

وي گفت: پيام انقلاب اسلامي بايد وارد حوزه اقتصادي شود و عدالت اقتصادي همان تغيير دادن کيفيت رابطه هاست.

 

رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: عدالت بايد در روابط توليدي جست وجو شود.

 

وي در ادامه اين نشست پاسخ به سوالي مبني بر اينکه درباره حذف 3 يا 4 صفر از واحد پول ايران را چگونه ارزيابي مي کنيد گفت : اين موضوع مسئله اي نيست که ذهن ما را بتواند به خود مشغول کند و تا زماني که نرخ تورم به حد قابل قبولي کاهش پيدا نکند نبايد درباره کاهش تعداد صفر بحث کرد .

 

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران درباره ادغام وزارت صنايع و معادن و بازرگاني نيز گفت : کار مثبتي است به شرط اينکه فقط دو ساختمان به هم منگنه نشوند و اصلاح ساختار صورت گيرد و اين موضوعات نيازمند تغيير نگاه است.

 

وي درپاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا برخي در جامعه به سرمايه دار نگاه منفي مي کنند گفت : در اقتصاد شکوفا و عادلانه بايد همه به ثروت دست پيدا کنند و اگر فضا رقابتي باشد همه به حق خود مي رسند.

 

نهاونديان در پاسخ به سوالي ديگر گفت: پول بدون توجه به توليد واقعي نبايد درآمدزايي داشته باشد و اگر در اين مسير بر اساس اسلام گام بر مي داشتيم نرخ بهره و تورم ما از بسياري از اقتصادهاي ديگر جهان بالاتر نمي رفت.

 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه ايجاد کميسيون جهاد اقتصادي را در مجلس چگونه ارزيابي مي کنيد گفت : اين اقدام مي تواند ظرفيت ارزشمندي باشد تا امر قانونگذاري در اين باره را سرعت بخشد چرا که براي بهبود فضاي کسب و کار به اصلاح برخي قوانين نياز داريم.

 

وي در پاسخ به سوالي اولويت هاي کاري اتاق بازرگاني و صنايع ومعادن ايران را در سال 90 ، بسيج بخش خصوصي کشور خواند و گفت : با تحقق اين امر سرمايه گذاري و کارافريني ايجاد مي شود.

 

نهاونديان با اشاره به اينکه اقتصاد با دستور و بخشنامه پيش نمي رود افزود : بسيج بخش خصوصي در شرايطي به تحقق مي رسد که سياستگذاريها نيز درست باشد.

 

نهاونديان در همين خصوص انحصار دولتي و شبهه دولتي را نگران کننده خواند.

نظر شما