يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۵
کد خبر: ۳۶۷۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
قائم مقام وزير آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم با اعلام رويكرد وزارتخانه با شعار " معلم و تحول بنيادين در آموزش و پرورش " در سال جديد، برنامه هاي وزارتخانه را براي گراميداشت هفته معلم تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار شهر اسدالله گرمارودي قائم مقام وزير آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم در نشست خبري بيست و هفتمين يادواره بزرگداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران ضمن تجليل از مقام شامخ 4 هزار و 900 معلم شهيد كشور به برشماري عناوين روزهاي هفته معلم پرداخت و گفت: نخستين روز اين هفته، دوشنبه 12 ارديبهشت ماه به عنوان روز «معلم، دانش‌آموز و تربيت مطهر» و بقيه ايام هفته به ترتيب با عناوين «معلم، ايثار و شهادت»، «معلم و تحكيم خانواده»، «معلم و انقلاب اسلامي»، «معلم، مدرسه و جامعه انتظار»، «معلم، بصيرت و بيعت با ولايت در سال جهاد اقتصادي» و آخرين روز اين هفته، يكشنبه 18 ارديبهشت ماه به عنوان روز «معلم و پيشكسوتان تعليم و تربيت» نامگذاري شده است.



وي ادامه داد: در بيست‌ و هفتمين يادواره بزرگداشت مقام معلم، هفته معلم در سال 90 با عنوان «معلم و تحول بنيادين در نظام تعليم و تربيت» نامگذاري شد.


رئيس مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح جامع بصيرت، امسال را سال تحول بنيادي در آموزشي و پرورش عنوان كرد و آن را رويكردي تحولي در ارتقاي كيفيت آموزش‌هاي معرفتي ضمن خدمت فرهنگيان خواند و به جزئيات اجراي آن با اولويت آموزش مدرسان مدارس قرآني، مربيان و معاونان پرورشي و دبيران قرآن مدارس سراسر كشور اشاره كرد.


وي افزود: طرح جامع بصيرت در راستاي منويات متعالي و نگاه بلند مقام معظم رهبري در خصوص نقش دوره‌هاي ضمن خدمت در پويايي و اجتناب از انجماد فكري، تأكيد وزير آموزش و پرورش در توجه به آموزش‌هايي با رويكرد معرفتي و قرآني در جهت ساماندهي و برنامه‌ريزي مطلوب و ايجاد وحدت رويه در تمام دوره‌هاي آموزشي اين وزارتخانه به عنوان «طرح جامع بصيرت فرهنگيان» برگزار مي‌شود.


اسدي گرمارودي، به اهداف ايجاد دبيرخانه دائمي طرح جامع بصيرت فرهنگيان در مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني كه اعضاي آن از نهادهاي فرهنگي و مراكز حوزه علميه هستند، اشاره كرد و توانمندسازي فرهنگيان به ويژه مدرسان مدارس قرآني، مربيان و معاونان پرورشي، توجه بيشتر به ارتقاي كيفيت دوره‌هاي ارزشي و اعتقادي، بهره‌مندي از فرصت‌هاي برون‌سازماني و سرمايه‌هاي اجتماعي، مشاركت مؤثر حوزه‌هاي علميه و نهادهاي فرهنگي و اجتماعي در ارتقاي كيفيت و بهبود اثربخشي دوره‌ها را از جمله اين اهداف خواند.


وي راه‌اندازي طرح بصيرت را حاصل نشست‌هاي متعدد و مستمر بين اعضاي ستاد همكاري‌هاي وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌هاي علميه دانست و ادامه داد: بر اين اساس، 21 عنوان دوره آموزشي كوتاه‌مدت تدوين شده كه 112 ساعت آن با رويكرد قرآن و عترت، ويژه مدرسان مدارس قرآني و 282 ساعت با رويكرد بصيرت بخشي و مباني انديشه اسلامي، ويژه مربيان امور تربيتي و معاونان پرورشي و معلمان ديني و قرآن مدارس، طراحي و تدوين شده است.


رئيس مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني در خصوص ضوابط مدرسان اين طرح عنوان كرد: ضوابط صلاحيت‌هاي عمومي و علمي مدرسان از سوي شوراي برنامه‌ريزي طرح جامع بصيرت تعيين شده و با اطلاعات موجود در پايگاه مدرسان، آموزش‌هاي كوتاه‌مدت تطبيق داده شده و تأييد شده است.


وي ادامه داد: در اين طرح مدرسان بايد حداقل داراي مدرك تحصيلي كارشناسي‌ ارشد يا حداقل سطح 3 حوزه با گرايش‌هاي تحصيلي مرتبط باشند.



وي با اعلام اينكه 8262 معلم نمونه در سطح شهر ، منطقه و استان در مرحله اول برگزيده شده است تصريح كرد : از اين تعداد 930 نفر به عنوان نمونه استاني و از مجموع نمونه استاني 92 نفر به سطح كشوري راه پيدا مي كنند.


اسدي گرمارودي ادامه داد: از بين 27 نمونه شهرستان ها در سطوح درجه يك تا چهار 2 نفر به قيد قرعه تشرف عمره مفرده و يك دستگاه پرايد را هديه مي گيرند و در اين زمينه براي باقي برگزيدگان نيز كمك هزينه سفر معنوي عمره مفرده در نظر گرفته شده است.


اعلام برنامه هفته معلم

رئيس مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش با اعلام برنامه روزهاي هفته تجليل از مقام معلم عنوان كرد: روز اول با نام " معلم - دانش آموز و تربيت " نامگذاري شده است كه ضمن نواخته شدن زنگ " سپاس معلم " در سراسر كشور مرقد شهيد مطهري نيز گلباران مي شود.


روز دوم " معلم – ايثار و شهادت " است كه همه استان ها در برنامه اي مستقل به تجليل از خانواده هاي شهدا و ايثارگران مي پردازند و از چهار هزار و 903 معلم شهيد در سراسر كشور تجليل مي شود.


روز چهارم " معلم و تحكيم خانواده است كه با هماهنگي استانداري ها در يك ارتباط چهره به چهره معلم – دانش آموزان و خانواده ها طي يك پياده روي و در تهران در مناطق نوزده گانه كوهپيمايي در كوه كلكچال برنامه ريزي شده است.


روز پنجم " معلم و انقلاب اسلامي نامگذاري شده است كه در آن روز از خدمات متقابل معلم و انقلاب اسلامي تجليل خواهد شد.

و روز ششم " معلم، بصيرت و بيعت با ولايت در سال جهاد اقتصادي" است كه طي آن فرهنگيان و كادر مدارس با شركت در نماز جمعه بيعت خود را با مقام شامخ رهبري اعلام مي كنند ضمن اينكه وزير نيز گزارشي از عملكرد آموزش و پرورش ارايه خواهد كرد.


و روز آخر روز " معلم و پيشكسوتان " است كه طي آن از معلمان بازنشسته تكريم و تجليل مي شود.


  

عيدي رييس جمهور و نمايندگان مجلس به فرهنگيان

وي اعلام كرد، سال گذشته مجمع تشخيص مصلحت " رويكرد فرا دستگاهي " را براي آموزش و پرورش تصويب كرد كه با چشم انداز عالي اولويت به آموزش و پرورش به همه دستگاهها تكليف شده است تا در چرخه فرآيند نظام آموزشي آنچه را كه مورد نياز اين وزارتخانه است مهيا كنند.


اسدي گرمارودي با بيان اينكه امسال هديه رييس جمهور و شرواي عالي نظارت فرهنگي تصويب " دانشگاه ويژه فرهنگيان " بود عنوان كرد: با تصويب اين دانشگاه در شوراي عالي نظارت فرهنگيان از اين تاريخ آموزش و پرورش مي تواند معلمان مورد نياز خود را بر اساس جنس، و رشته مورد نياز تربيت كند.


قائم مقام وزير آموزش و پرورش ادامه داد: عيدي ديگر از سوي نمايندگان مجلس بود با طرح " حذف قانون منع تعهد دبيري " كه از سال 90 دانشجويان در بدو ورود مي توانند از اين قانون استفاده كنند و اجراي اين قانون براي كادرسازي و تربيت نيروي ارزشي وزارتخانه تاثير به سزايي دارد.


استانداران با حكم وزير آموزش و پرورش، رئيس ستاد بزرگداشت هفته معلم شدند


قائم‌مقام وزير آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم گفت: استانداران سراسر كشور به عنوان رئيس ستاد بزرگداشت مقام معلم استان تلقي مي‌شوند.



وي افزود: براي در دستور كار قرار دادن هفته معلم، جلسات ويژه‌اي برگزار شده و همه افراد تلاش خود را به منظور برگزاري مراسم تجليل از مقام معلم با بهر‌ه‌مندي از امكانات موجود انجام خواهند داد.


اسدي گرمارودي ادامه داد: در استان‌ها با همكاري تمام دستگاه‌هاي فرهنگي و دولتي اقدامات بي‌نظيري براي گراميداشت مقام معلم انجام شده است كه حكايت از برجستگي انديشه و تلاش وافر براي حفظ شأن معلم و بالا بردن جايگاه اين قشر دارد.


رئيس مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: امسال مسئوليت سياستگذاري اجراي مراسم بر عهده استانداران به عنوان رياست شوراي آموزش و پرورش در استان‌هاست.

براي مشاهده گزارش تصويري از نشست مطبوعاتي اينجا کليک کنيد

نظر شما