يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۳۶۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
توصيه وزارت بهداشت به كساني كه قصد سفر به كشورهاي اروپايي دارند؛
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت از هموطناني كه قصد سفر به كشورهاي اروپايي دارند، خواست كه حتماً از كامل بودن سابقه واكسيناسيون خود و فرزندانشان به ويژه براي افراد زير 25 سال مطمئن شوند.

به گزارش "َشهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر محمدمهدي گويا ضمن اعلام اين خبر گفت: با توجه به اين كه كشورمان در مرحله دستيابي به حذف سرخك قرار دارد به هم‌وطنان توصيه مي‌شود در صورتي كه قصد مسافرت به كشورهاي اروپايي را دارند، نسبت به كامل بودن واكسيناسيون خود و همراهان خود مطلع شوند و در صورتي كه واكسن بيماري سرخك را دريافت نكرده‌اند، حداقل 10 روز قبل از سفر براي واكسيناسيون رايگان سرخك به مراكز بهداشت شهرستانها مراجعه كنند تا نسبت به تكميل واكسيناسيون آنها اقدام شود.

 

به گفته دكتر گويا، بنا به اطلاعات منتشر شده از سوي سازمان جهاني بهداشت در 4 ماه اول سال 2011 ميلادي، همه‌گيري گسترده سرخك در 33 كشور اروپايي در حدود 6500 مورد از بيماري سرخك در كشورهاي اروپايي گزارش شده است. مطالعات اپيدميولوژيك و آزمايشگاهي انتشار بيماري را به ساير مناطق دنيا تائيد كرده است و نگراني از تشديد خطر گسترش بيماري به دنبال افزايش قريب‌الوقوع مسافرت‌هاي بين‌المللي وجود دارد.

 

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير افزود: بيشترين موارد بيماري (4937 نفر) در فرانسه رخ داده و سپس اسپانيا (600 مورد)، صربستان (300 مورد)، بلغارستان (130 مورد) و بلژيك (100 مورد) عمده موارد بيماري را داشته‌اند.

 

دكتر گويا خاطرنشان كرد: بيماري سرخك بيماري ويروسي بسيار مسري است و در صورتي كه فردي (كودك يا بزرگسال) ايمني عليه آن نداشته باشد به راحتي در حين تماس با فرد بيمار، در معرض ابتلا قرار خواهد داشت. كشورهاي منطقه اروپا در حال تلاش براي دستيابي به هدف حذف بيماري سرخك هستند وليكن تا زماني كه جمعيت‌هاي غيرامين كه واكسن نزده‌اند وجود داشته باشند امكان گسترش بيماري سرخك وجود دارد.

نظر شما