يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۶۹۲۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹
آيا تا كنون تجربه‌ كرده‌ايد كه براي داشتن احساس آرامش بيشتر، خودتان را بين ملحفه‌هاي سبزرنگ بپيچانيد تا به خواب رويد؟! يا برايتان پيش آمده هنگام انجام يک مصاحبه شغلي، رنگ لباستان را عامل موفقيت خود بدانيد؟! آيا تا كنون به اين نتيجه رسيده‌ايد:رنگ‌هايي که در لباس و دکوراسيون خانه شما بكار رفته‌اند، مي‌توانند رفتار و سطح انرژي يا زندگي شما را بهبود بخشند؟!

به گزارش "شهر"، بي‌ترديد اين مهم براي اغلب ما اثبات شده كه مشاهده رنگهاي زيبا و چشم‌نواز، از عالي‌ترين تجربياتي است که انسان در طول شبانه‌روز آن را تجربه مي‌کند. به اطراف خود نگاه کنيد، رنگها همه جا هستند، ما را احاطه و در بر گرفته‌اند.ما زندگي را از دريچه رنگها، شکلها و البته صداها مي‌بينيم؛ براي نمونه هنگام مشاهده مراتع سرسبز احساس شادابي و هنگامي که درياي آبي را مي‌بينيم احساس آرامش مي‌کنيم يا يک اتاق تاريک احساس رمز و راز و يا ترس را در ما ايجاد مي‌کند.

رنگ درماني يک شيوه درماني پيوسته و بي‌وقفه است که شامل بکارگيري رنگها در درمان بيماريهاي مختلف جسمي و اختلالات احساسي يا رواني است و به اين ترتيب از مجموعه‌اي از اصول هارموني رنگها و ترکيب آنها براي بهبودي بيماران استفاده مي‌شود.

 

رنگها در واقع امواج الکترومغناطيس پر انرژي با طول موج‌هاي قابل رويت هستند. سلول‌هايي مخروطي شکل که در شبکيه چشم قرار دارند اين امواج را به رنگ قابل تشخيص در ذهن تبديل مي‌کنند؛ اين سلولها به سه دسته تقسيم مي‌شوند: گروهي براي تحريک شدن توسط رنگ آبي، گروهي براي رنگ سبز و گروه ديگري براي رنگ قرمز. ميزان يا شدت تحريک هر يک از آنها در آن واحد مي‌تواند رنگ‌هاي مختلفي را در ما ذهن تداعي کند.

 

به اعتقاد روانشناسان، استفاده صحيح از رنگها مي‌تواند يک فضاي مناسب يا نامناسب براي زندگي ايجاد کند. فراموش نکنيد که استفاده درست از رنگها مي‌تواند آرامش را به زندگي شما به ارمغان آورد.

اكنون مي‌توانيد امتحان کنيد:

آبي: لباس و محيط آبي رنگ، شما را بيشتر رويايي مي‌کند و الهامات شما را افزايش مي‌دهد. اين رنگ بسيار آرامش بخش بوده و موجب متمرکزشدن افکارتان مي‌شود. اثر آرامش‌بخش اين رنگ باعث مي‌شود برنامه‌ها و افکار مغشوش از ذهنتان خارج شوند و رؤياها و اهدافتان نظم و ترتيب بيشتري بگيرند.

 

نيلي: رنگ لباس يا تزيينات و آرايشي که به رنگ نيلي باشد، مي‌تواند قدرت خطرپذيري شما را افزايش دهد. نيلي اعتماد به نفس بيشتري به شما مي‌دهد تا به نقشه‌هايي که در سر مي‌پرورانيد، جامه عمل بپوشانيد.

استفاده از رنگ نيلي که نوعي آبي آميخته با قرمز است، کمک مي‌کند آينده‌اي خوب و برنامه‌ريزي‌شده را براي خودتان ايجاد کنيد. اين رنگ به شما کمک مي‌کند دلواپسي‌هايتان را به کارهايي مثبت تبديل کنيد.

 

بنفش: رنگ بنفش بر خيال‌پردازي شما مي‌افزايد و کمک مي‌کند احساس قدرت و اختيار بيشتري کنيد. اين رنگ همچنين سبب تقويت‌کردن عمق احساسات شما مي‌شود و شما را صاحب اراده‌اي مصمم‌تر مي‌کند و توانايي‌تان را در ارائه راهبردهاي جديد در زندگي افزايش مي‌دهد.

 

بنفش تيره: اين رنگ اشتياق و خوش‌بيني شما را افزايش مي‌دهد. استفاده از اين رنگ به شما الهام مي‌کند بايد کاري جديد را آغاز کنيد. اگر لباسي به اين رنگ بپوشيد يا در دکور منزلتان از اين رنگ بهره گيريد بدگماني شما را کاهش مي‌دهد و فرصتهاي جديدي را براي شما مي‌گشايد.

 

قرمز: لباس و محيط قرمزرنگ شما را بيشتر اهل عمل مي‌کند و پرمايه و مبتکر مي‌سازد. استفاده از قرمز آتشين به شما علم و قدرت اين را مي‌دهد که حرف دلتان را به‌راحتي بزنيد و آنچه را دوست داريد به دنيا بگوييد.

 

نارنجي پررنگ: استفاده از اين رنگ در لباس و دکور منزلتان کمک مي‌کند به شخصيت خود احترام بيشتري بگذاريد. نارنجي پررنگ شما را تشويق مي‌کند تا خودتان را قبول داشته باشيد و آنها را که دوستشان داريد، تحسين کنيد.

 

نارنجي: رنگ نارنجي به شما احساس شهامت و بي‌باکي مي‌دهد. اين رنگ که گرمترين رنگ اتمسفر است نظم و ترتيبي را که نياز داريد تا انتظارات غيرواقعي را از خود دور کنيد، به شما مي‌بخشد.

 

طلايي: استفاده از رنگ طلايي در لباس و آرايش يا وسايل منزل باعث مي‌شود احساسات و سرزندگي شما بيدار شود. استفاده از رنگ طلايي به شما نيرويي مي‌بخشد تا آن چيزي را که موجب خرسندي و رضايت خاطرتان مي‌شود، پيدا کنيد.

 

زرد: رنگ زرد موجب مي‌شود ذهنتان بيشتر باز شود. استفاده از رنگ زرد که روشن‌ترين رنگ در طيف است، ذهني سيال‌تر و بازتر را براي شما خلق مي‌کند. اين رنگ سبب مي‌شود نقطه‌نظرات ديگران را بهتر بفهميد و سياست بيشتري در زندگي خود اعمال کنيد.

نكته مهم در رابطه با اين رنگ اين است كه: تاثيرگذارترين نقطه‌اي که در بدن انسان مي‌تواند از رنگ زرد متاثر شود، ذهن آدمي است. تمامي فعاليتهاي ذهني فرد به وسيله نيروي رنگ زرد به حرکت در مي‌آيد. از طرفي براي از بين بردن ناملايمات و يأس و نااميدي رنگ زرد مفيد واقع مي‌شود، زيرا نيروي رنگ زرد به فرد اميدواري به زندگي و نيروي زيستن مي‌بخشد. به وسيله رنگ زرد، خوش بيني و اعتماد به نفس را در خود افزايش مي‌دهد.

همچنين سيستم عصبي، معده، روده‌ها، کليه‌ها و تمامي جهاز هاضمه تحت تاثير اين رنگ قرار دارند و اگر ناراحتي در آنها ايجاد شود بوسيله رنگ زرد مي‌توان آن را درمان كرد. رنگ زرد و زرد طلايي هم واکنش‌هاي فرد را در رابطه با زندگي و هم تصورات خوش بينانه در انسان را تقويت مي‌بخشد.

 

سياه: استفاده از اين رنگ موجب مي‌شود توانايي بيشتري در تمرکزکردن داشته باشيد. استفاده از رنگ مشکي يعني غيبت نور، ناشناخته‌ها را به شما نشان مي‌دهد.

در تاريکي، افکار شما باطني و دروني شده و بهتر مي‌توانيد بر روان و احساسات درست خود تمرکز کنيد.

 

قهوه‌اي: لباس قهوه‌اي‌رنگ يا اتاقي که به اين رنگ تزيين شده باشد، آگاهي و هوشياري شما را افزايش مي‌دهد. اين رنگ به شما کمک مي‌کند واقعيت هر موقعيتي را بهتر دريابيد و بدانيد چه چيزي براي شما بهترين خواهد بود.

 

سفيد: لباس يا دکوراسيون سفيدرنگ قدرت تحليل شما را افزايش مي‌دهد. استفاده از رنگ سفيد که اصل همه رنگهاست، به شما احساس آزادي و رهايي بيشتري مي‌بخشد. اين رنگ هر موقعيت يا ارتباطي را که موجب مي‌شود بتوانيد از حل مشکلاتتان برآييد، براي شما روشن مي‌کند.

 

رنگ سبز: يکي از رنگهايي است که در جهان بيش از بقيه رنگها ديده مي‌شود. رنگ سبز حالت آرام بخشي دارد و به عنوان سمبل شفقت و مهرباني و متعادل بودن روح و روان و رفتار به شمار مي‌رود. اين رنگ از طرفي دل رحمي، مهرباني و مودت و دوستي را در انسانها افزايش مي‌دهد. رنگ سبز روشن که به طيف نوري آبي نزديکتر است، در بسياري از درمانها مفيد واقع مي‌شود و بهترين رنگ براي درمان دردها محسوب مي‌شود. اين رنگ در تقويت احساسات دوستي، اميدواري، ايمان و صلح بسيار موثر است و براي اين بيشتر پرچم کشورهاي صلح طلب داراي چنين رنگي است .

مهمترين نقطه‌اي که از رنگ سبز متاثر مي‌شود، چاکراي قلب است. اين حالت موجب مي‌شود ناراحتي‌هاي قلبي، فشار خون زياد و يا کم، سردردهاي ناموزون و ناهماهنگ ميگرن، بيحالي و سستي در بدن و همچنين رنگ پريدگي از طريق رنگ سبز درمان مي‌شود و آنچه که نبايستي در اين قضيه فراموش شود اينکه، از رنگ سبز نبايستي در درمان بيماري‌هايي از قبيل سرطان و يا بيماريهاي غده اي از آن استفاده کرد، زيرا رنگ سبز موجب مي شود که سرعت رشد و توسعه و پيشرفت هر چيزي افزايش يابد و اين رنگ موجب رشد تومورهاي سرطاني شده و بسيار خطرناک است.

نظر شما