شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۱
کد خبر: ۳۷۱۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
نمايشگاه نقاشي‌هاي فرشيد ملكي با عنوان «تعليق» در گالري طراحان آزاد برپاست. ملکي در اين نمايشگاه آثاري متفاوت با مجموعه‌‌هاي پيشين خود را به نمايش گذاشته است.

به گزارش شهر،‌ در اين نمايشگاه 19 اثر ميکس مديا در ابعاد 100 در 70 سانتيمتر به نمايش گذاشته شده است. اين آثار آبستره-فيگوراتيو، شامل حيواناتي معلق در فضايي آبي رنگ هستند و رنگ آميزي و شكل و شمايلي متفاوت ازكارهاي قبلي فرشيد ملکي كه اغلب طراحي‌هايي سياه و سفيد با ابعادي كوچك بود، دارند.



ملكي در خلق آثارش به دنبال بيان هويت ملي و فرهنگي نيست و در اين دوره بيشتر خود را به نقاشاني با کارهاي بازنمايانه و فيگوراتيو غرب نزديک مي‌بيند. اين آثار فيگوراتيو با تکنيک ميکس مديا روي مقوا خلق شده‌اند. ملکي در ارايه اين آثار از مرکب خوشنويسي، ماژيک‌هاي رنگي، اکرليک و نمدهايي که به صورت دسته‌اي به هم متصلند، بهره گرفته است.



رنگ‌گذاري‌هاي نقاشي‌هاي ملكي منحصر به فرد و متفاوت است. او در اين باره مي‌گويد: من اين نوع رنگ آميزي را قبلا نديده بودم، اما نمي‌توان گفت من ابداع‌كننده آن هستم؛ زيرا تمامي اين تجربه‌ها و كارها شايد قبلا انجام شده باشد و شايد هم نشده باشد. من اين را نمي دانم. من گرايش شديدي به خط دارم يعني عنصر خط هست كه مرا در انجام اين كارها رهبري مي‌كند.



وي ادامه داد: آثار من همگي بدون پيش فكر انجام مي‌شود و بدون اينكه هيچ گونه تضميني از قبل داشته باشد، بي‌فكر شروع مي‌شود و به اتمام مي‌رسد و اغلب به خاطر اينكه از كار كردن خسته نشوم، ابزار، وسايل و مواد كاريم را بعد از مدتي تغيير مي‌دهم و همين عوض كردن ابزار باعث مي‌شود ابعاد و وجوه مختلف شخصيت من در آثار ديده شود.



ملکي از حاشيه‌هاي ساده رنگي كه از سال‌ها پيش در آثارش استفاده مي‌كرده در دور تا دور اين نقاشي‌ها كمك گرفته تا حس حركت را به بيننده القا كند و نشان دهد كه اين موجودات معلق در رفت و آمدند.



حيوانات آثار او همگي دروسط تابلو و در مركز ثقل تابلو قرار گرفته تا بيننده در نگاه اول به اثر، درگير اين موجود معلق در فضاي آبي رنگ شود و مصداقي بين اين فضا با محيط اطراف زندگي روزمره به‌وجود آورد. ملكي در اين‌باره مي‌گويد: كار من با خط است. من در لابه‌لاي اين خطوط به دنبال چيزهايي هستم كه كم كم پيدا مي‌شوند و بعد به وسيله ماژيك‌هاي ديگر جواب آن‌ها را مي‌دهم و با ماژيك‌هاي رنگي، نمدها و مركب خوشنويسي روي آن كار مي‌كنم و در آخر از رنگ اكريليك استفاده مي‌كنم كه روي بعضي چيزها را بپوشانم.



فرشيد ملكي متولد 1322 در تهران است. وي ليسانس خود را در رشته گرافيك از دانشكده هنرهاي تزئيني تهران و فوق ليسانس خود را از دانشگاه ردينگ انگلستان گرفته است. ملكي استاديار بازنشسته دانشگاه هنر است و تا کنون در 14 نمايشگاه انفرادي در گالري‌هاي گلستان، آريا، هفت ثمر، طراحان آزاد، تالار قندريز، انستيو گوته و گالري 21B در دوبي شركت داشته و در نمايشگاه‌هاي متعدد گروهي در کشورهايي چون امريکا، ارمنستان، انگلستان و عربستان حضور داشته است .


آثار ملکي تا تاريخ 14 ارديبهشت روي ديوار نگارخانه طراحان آزاد واقع در ميدان فاطمي،‌ ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره 5 آويخته شده‌اند و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.


نظر شما