پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۷
کد خبر: ۳۷۱۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۶
خطيب جمعه تهران گفت: مسئولان کشور بايد بدانند که حمايت مردمي از هر مسئول و از هر شخصي بي حساب و کتاب نيست و شاخص حمايت مردم مسئله ولايت فقيه است. او در بخش ديگري از سخنانش خطاب به بيگانگان گفت: حاکميت در کشور ما يگانه است و حاکميت قانون اساسي است که در متنش ولي فقيه است.

به گزارش "شهر" ،آيت الله سيد احمد خاتمي خطيب جمعه تهران با گراميداشت هفته معلم و سالگرد شهادت استاد شهيد مطهري اظهار داشت: استاد مطهري فقيهي اصولي و مفسر تاريخ سياسي کشور بوده است.


وي افزود: استاد مطهري ذخيره ارزشمندي براي نظام اسلامي بود و کتاب هاي اين شهيد براي جوانان در سالهاي متعدد مي تواند سالمترين کتابي باشد که اسلام ناب محمدي (ص) را بياموزد.


وي با قدرداني از زحمات معلمان و تبريک هفته معلم به اين قشر زحمتکش و فرهيخته گفت: جامعه و نظام ما قدر اين قشر زحمتکش و فرهيخته را همواره مي داند و اميدواريم که مشکلات اين قشر نيز به زودي پايان يابد.


خاتمي همچنين روز جهاني کارگر را تبريک گفت و کارگران را ستون تحقق شعار جهاد اقتصادي خواند و ادامه داد: اين قشر قبل و بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس نيز زحمات فراموش نشدني را تحمل کردند.


خطيب جمعه تهران با اشاره به اينکه خطبه ام را به دو مبحث داخلي و خارجي تقسيم بندي مي کنم افزود: در مبحث داخلي 6 نکته مهم و جود دارد که همه آنها بديهي و روشن است اما گاهي لازم است که بديهيات را نيز تذکر بدهيم.


وي تاکيد کرد: اولين نکته اين است که اصل انقلاب اسلامي با ولايت يک ولي فقيه به نام حضرت امام خميني به سرانجام رسيد و اين کشور اگر دست بني صدر و بني صدرها بود که تا کنون فروخته شده بود. بنابراين تمام موفقيت هاي کشور در عرصه دانش نوين فناوري، سياسي و اقتدار سياسي و ديگر موفقيت ها همه مديون حضور ولايت فقيه در کشور است.


وي با بيان اينکه بوش رئيس جمهور سابق آمريکا بارها و بارها در خاطرات خود اعلام کرده است که چند بار تا مرز حمله به ايران رفته اند اما حمله نکرده است افزود: کدام قدرت جلوي آنها ايستاده است؟ کدام تدبير از حمله به ايران جلوگيري کرده است؟ معلوم است که تدبير مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اي بوده است.


خاتمي ادامه داد: حتي در طرح هدفمندي يارانه ها اگر حمايت هاي رهبري نبود و اگر پيگيري هاي مداوم ايشان نبود حتما اين طرح ارزشمند به بار نمي نشست.


خطيب جمعه تهران تاکيد کرد: همه موفقيت ها در اين کشور بدون ترديد مرهون و مديون ولايت فقيه است و البته هيچ کس منکر همراهي مسئولان خدمتگزار نيست اما اينگونه هم نيست که رهبري از دور دستي بر آتش داشته باشد. بلکه تمام انقلاب ما مديون رهبري و ولايت فقيه است.


وي ادامه داد: نکته دوم اين است که مشروعيت کل نظام به ولايت فقيه است و سه قوه وقتي مشروعيت دارند که امضاء رهبري پاي آنها باشد و هيچ قوه اي بدون امضاء رهبري اعتبار ندارد بنابراين اطاعت از ولايت فقيه بر مسئولان کشور بدون ترديد واجب شرعي و قانوني است.


خاتمي، حمايت مردمي از مسئولان کشور را نکته سومي دانست که به آن اشاره کرد و افزود: مسئولان کشور بايد بدانند که حمايت مردمي از هر مسئول و از هر شخصي بي حساب و کتاب نيست و شاخص حمايت مردم مسئله ولايت فقيه است.


وي ادامه داد: مردم نگاه مي کنند و هر مسئولي که به گفتمان ولايت نزديک تر باشد او را حمايت مي کنند و محبوب تر است.


وي تاکيد کرد: گفتمان عدالت و مبارزه با فساد تنها گفتمان رهبري است. بنابراين اين مسئله نبايد مورد غفلت مسئولان قرار گيرد و بايد آگاه باشند که حمايت مردم مطلق نيست و اين حمايت مردمي مشروع است و تا زماني ادامه دارد که اطاعت از رهبري وجود داشته باشد.


خطيب جمعه تهران همچنين ادامه داد: در نکته چهارم بايد متذکر شوم که شگردهايي را دشمنان ما در دوره به اصطلاح اصلاحات القاء کردند مبني بر اينکه حاکميت دوگانه در کشور وجود دارد اين در حاليست که اين شگردها دروغ بود و امروز نيز همان مطرودان ملت در رسانه هاي بيگانه دوباره به صحنه آمدند و اين دروغ را به مردم القا مي کنند که حاکميت دوگانه در کشور وجود دارد. من بايد از اين تريبون به آنها بگويم که حاکميت در کشور ما يگانه است و حاکميت قانون اساسي است که در متنش ولي فقيه است.


خاتمي گفت: از مسئولان کشور نيز انتظار داريم به گونه اي عمل کنند که دشمنان را در القاء حاکميت دوگانه در کشور ناکام بگذارند.


خطيب جمعه تهران درخصوص آرامش و امنيت به عنوان مورد ديگر افزود: آرامش و امنيت بستر هر پيشرفتي است و همه پيشرفت هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي و نظامي در سايه آرامش و امنيت محقق مي شود.


وي ادامه داد: بحمدالله امروز در منطقه آرام ترين و امن ترين کشور نظام جمهوري اسلامي ايران است و دشمنان ايران اين روزها به دنبال القاء اختلافات در کشور و وجود التهاب در کشور هستند.


خاتمي از مسئولان کشور خواست طوري عمل کنند که در ميدان دشمنان بازي نکنند و خانه هاي جدول آنها را پر نکنند و رفتاري داشته باشند که توي دهن دشمنان نظام بزنند.


وي ششمين مورد تذکر خود را به اين موضوع اختصاص داد که معياري براي امام راحل و رهبري وجود داشته است که دوست و دشمن را با رفتار دشمن مي شناسند و گفت: به آن معنا که اگر دشمن از هر جرياني حمايت کرد متوجه مي شويم که عيبي در اين جريان ايجاد شده است به عنوان مثال در فتنه اخير نيز اينگونه شد که انگليس، آمريکا، سلطنت طلبها، رقاصه هاي فراري و همه کساني که از سوي نظام و انقلاب مطرود شده بودند پشت سر جريان فتنه قرار گرفتند و ملت نيز جريان فتنه را طرد کرد. به اين گونه دوست از دشمن شناخته شد.


خطيب جمعه تهران مخاطب قرار دادن دشمنان خارجي گفت: هر جرياني که شما حمايت کنيد مردم آن جريان را انحرافي مي دانند و به ضرر او خواهد بود.


وي با اشاره بخش دوم سخنان خود که به مسائل خارجي و منطقه اختصاص دارد گفت: امروز آمريکا ميداندار حوادث خونباري در منطقه است در يمن و ليبي جوي خون به راه انداخته و در بحرين نيز به کمک آل خليفه و اشغالگران سعودي فضايي را پيش آورده است که نه جان و نه مال مردم در امنيت نيست.


خاتمي افزود: در جريان همه اين اتفاقات نيز سازمان هاي بين المللي همچون سازمان ملل سکوت مرگباري را به راه انداختند و اين پرسش پيش مي آيد که اي سازمان ملل مگر شما سازمان ملت ها نيستيد اين چه بساطي است که از سکوت به راه انداخته ايد و سازمان کنفرانس اسلامي چرا ننگ بي غيرتي گرفته است و چرا علماي اسلام فرياد نمي زنند از مظلوميت مردم مسلمان منطقه و سازمان همکاري هاي عرب در اين ميانه چه مي کند؟


خطيب جمعه تهران همچنين با مخاطب قرار دادن انقلابيون کشورهاي منطقه گفت: پيروزي از آن شماست و وعده هاي خداوند تحقق مي يابد بايد صبر پيشه کنيد و خالصانه در برابر اين ديکتاتورها بايستيد خداوند مدد مي کند.


وي ادامه داد: آل خليفه و آل سعود با هر جنايتي که انجام مي دهند يک گام به نابودي نزديک تر مي شوند و در آينده مردم ال خليفه را به عنوان جنايتکاران جنگي مي شناسند و آل سعود را به عنوان جنايتکاراني که در جنگ 33 روزه اسرائيل را براي کشتار مردم لبنان همراهي مي کردند و همچنين در جنگ 22 روزه غزه عليه مردم اين منطقه با اسرائيل همکاري کردند مي شناسند و اين لکه هاي ننگ همواره در ياد و خاطره تاريخ مي ماند.


خاتمي در پايان خطبه کوتاه عربي نيز در بيان مظلوميت مردم کشورهاي منطقه و انقلاب کشورهاي عرب قرائت کرد.


نظر شما