دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۰
کد خبر: ۳۷۱۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶
دکتر کامران دانشجو وزير علوم ، تحقيقات و فناوري گفت :بازنگري سر فصل ها و متون درسي فقط مختص رشته هاي علوم انساني نيست بلکه با توجه به شرايط جهاني رشد علم و متناسب باشتاب آن ، بايد تمامي سرفصل هاي دروس در همه رشته ها را بازنگري کنيم .

به گزارش "شهر " به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، دکتر كامران دانشجو در نشستي با اعضاي هيات علمي دانشگاه صنعتي شيراز در پاسخ به سوالي در خصوص افزايش بودجه دانشگاه هاي تازه تاسيس كشور گفت: مذاکراتي باتعدادي ازنمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص لزوم توجه ويژه به دانشگاه هاي جوان داشتيم و اينکه بايد بودجه مناسبي براي آنها در نظر گرفته شود .

 

وي افزود: درحال حاضر بودجه دانشگاه ها با مصوبه مجلس شوراي اسلامي و از طريق معاونت راهبردي رياست جمهوري پرداخت مي شود و وزارت علوم در اختصاص اين بودجه، نقش جدي ندارد و برخي از نمايندگان مجلس، تفويض اختيار پرداخت بودجه دانشگاه‌ها به وزارت علوم را مغاير استقلال دانشگاه‌ها مي‌دانند.

 

وزير علوم ادامه داد: براي دانشگاه‌ها تفاوتي ندارد كه بودجه شان را از وزارت علوم و يا از معاونت راهبردي بگيرندولي در شرايط فعلي، با توجه به اينکه بخشي از اعتبارات برخي دانشگاه‌ها در پايان سال، جذب نشده و بازگشت مي‌خورد ، اگر پرداخت اين اعتبارات با نظارت وزارت علوم صورت بگيرد ، مي توان آنها را دراختيار ديگر مراكز دانشگاهي به ويژه دانشگاه‌هاي مناطق محروم و دانشگاه‌هاي تازه تاسيس كه توان جذب اعتبارات را دارند قرار دهيم.

 

دکتر دانشجو با تاکيد برتسريع در زمينه ايجاد رشته هاي ميان رشته اي در راستاي حل معضلات کشور ، در خصوص مقررات دست و پاگير براي فارغ التحصيلي دانشجويان دوره دکترا اظهار داشت : مقررات موجود در اين زمينه و بطور مثال ارائه دو مقاله از پايان نامه موجب محدوديت در فارغ التحصيلي اين دانشجويان مي‌شود و با اصلاح اين مقررات مي توان زمينه افزايش رضايت آنان را ايجاد کرد حال آنکه در هيچکدام از دانشگاه هاي معتبر جهان نيز اين مقررات وجود ندارد .

 

وي اظهار داشت: با وجود 30 هزار عضو هيات علمي در كشور، سالانه نزديك به شش هزار دانشجو در مقطع دكترا پذيرفته مي شوند درحاليكه اگر هر عضو هيات علمي، راهنمايي يك دانشجوي دكترا را عهده‌دار شود حداقل بايد 30هزار دانشجوي دكترا در سال پذيرش شوند.

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود ، راه اندازي دوره هاي دكتراي پژوهش محور را يكي از راه هاي افزايش جذب دانشجويان دكترا عنوان كرد و از دانشگاه‌ها خواست با يافتن كارفرما و گرفتن سفارش طرح هاي تحقيقاتي، دانشجويان دكتراي پژوهش محور بيشتري جذب كنند.

 

وي با بيان اينکه گسترش تحصيلات تکميلي سياستي است که در آموزش عالي کشور بطور جدي پيگيري مي‌شود گفت : هم اکنون نزديک به نهصد هزار داوطلب در مقطع کار شناسي ارشد و دکترا در کشور داريم و سعي ما بر اين است که با گسترش دوره هاي تحصيلات تکميلي در بيشتر دانشگاه هاي کشور ، ظرفيت کار شناسي ارشد و دکترا را به حد مطلوب برسانيم تا پاسخگوي نياز جامعه باشد .

 

دکتر دانشجو در پاسخ به سوال ديگري در خصوص بازنگري دروس فناوري هاي نوين اطهار داشت : بازنگري سر فصل ها و متون درسي فقط مختص رشته هاي علوم انساني نيست بلکه با توجه به شرايط جهاني رشد علم و متناسب باشتاب آن ، بايد تمامي سرفصل هاي دروس در همه رشته ها را بازنگري کنيم .

 

وزير علوم با عنوان اينکه راه اندازي دوره هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه‌هاي شهرستان‌ها در راستاي عدالت آموزشي و تمرکز زدايي است ، گفت : روند رشد دانشگاه‌هاي شهرستان‌ها و همچنين ارتقا و ماندگاري اعضاي هيات علمي در اين دانشگاه‌ها با تاسيس دوره هاي تحصيلات تکميلي بهتر مي شود.

 

دکتر دانشجو در پاسخ به سوالي در خصوص محدوديت اساتيد در راهنمايي دانشجويان تحصيلات تکميلي گفت : در گذشته محدوديت هاي زيادي براي استفاده از توان اعضاي هيئت علمي براي پذيرش راهنمايي رساله ها و پايان نامه هاي دانشجويان کارشناسي ارشد و دکترا وجود داشت و ما در نظر داريم در آينده‌اي نزديک با اصلاح اين مقررات ،افزايش چند برابري مشارکت اساتيد در اين زمينه و همچنين افزايش جذب دانشجويان تحصيلات تکميلي را فراهم کنيم .

 

وزير علوم همچنين بر توجه به حل مسائل و مشكلات كشور در انجام تحقيقات كاربردي و بنيادي دانشگاه‌ها تاكيد كرد و گفت: در آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي، هم حوزه كاربرد و هم تحقيقات بنيادي مورد توجه قرار گرفته و به شاخص‌هاي فرهنگي نيز به عنوان شاخصي جديددر اين آيين نامه تاکيد شده است زيرا با توجه به وجود خلع فرهنگي در جامعه ، فعاليت فرهنگي اساتيد از امتياز ويژه‌اي در اين آيين نامه برخوردار است .

نظر شما