سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۷۲۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان زندگي و مبارزات شهيد رئيسعلي دلواري را به رمان و فيلم پويانمايي تبديل مي‌کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي کانون، سيد صادق رضايي رييس هيات مديره ومدير عامل کانون طي بازديد از موزه شهيد رئيسعلي دلواري در بندر دلوار استان بوشهر، رشادت‌هاي اين شهيد بزرگوار در مبارزه با استعمار گران انگليسي را سندي از غيرت و حماسه آفريني ساکنان اين ديار دانست.

وي فعاليت‌هاي انجام شده در معرفي اين شهيد بزرگوار را ناکافي دانست و از آمادگي کانون براي توليد رمان، پويانمايي و ... با اين موضوع خبر داد.

مدير عامل کانون از مدير و کارشناسان کانون استان بوشهر خواست در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوري روايت‌هاي قابل استناد، آثار و متون ادبي، داستان، فيلم و ... با موضوع شهيد رئيسعلي دلواري اقدام و به اطلاع وي برسانند تا پس از بررسي، راهکارهاي مناسب جهت ايجاد يک پروژه بزرگ در زمينه رمان، پويانمايي و ... تعيين و ابلاغ شود.

در ابتداي اين بازديد حيدر شاکر پسر عمو زاده رئيسعلي دلواري و راهنماي موزه که لباس سنتي مردمان اين ديار را بر تن داشت با لحني زيبا و بومي به صورت شاهنامه‌خواني رشادت‌ها و صفات اخلاقي شهيد را بيان کرد.

مدير عامل کانون که تحت تاثير تسلط و شيوايي بيان راهنماي موزه قرار گرفته بود از حيدر شاکر دعوت کرد تا ضمن حضور در جشنواره بين‌المللي قصه گويي به عنوان قصه‌گوي بخش آزاد براي ميهمانان داخلي و خارجي اين جشنواره قصه‌گويي کند.

خانه شهيد رئيسعلي دلواري در سال 73 به دستور مقام معظم رهبري به موزه تبديل شد. اين خانه داراي 23 اتاق به مساحت سه هزار و 750 متر مربع و قدمتي بيش از 110 سال است که در آن‌ها 17 فضا براي حفاظت از اسناد و اشياي تاريخي ايجاد شده است.

در اين موزه 94 جنگ افزار و سند تاريخي مربوط به حماسه‌هاي مردم استان بوشهر در دفاع از مرزهاي ميهن اسلامي و خليج فارس به نمايش در‌آمده است.

رئيسعلي دلواري حدود صد سال پيش در مبارزه با استعمارگران انگليسي در منطقه تنگگ بوشهر به شهادت رسيد.

در همين حال کانون همزمان با دهم ارديبهشت روز ملي خليج فارس برنامه‌هاي مختلفي را در مراکز خود در سراسر کشور تدارک ديده و اجرا کرده است.

بر اين اساس مراکز استان مازندران از جمله مراکزي بودند که اين برنامه‌ها در آن‌ اجرا شد.

ويژه برنامه معرفي سرزمين با موضوع خليج فارس ، قصه گويي ، نگارش متن‌هاي ادبي ، ساخت آثار هنري و معرفي کتاب در مورد خليج فارس و اجراي نمايش عروسکي و نمايش فيلم از جمله برنامه‌هاي اجرا شده در بزرگداشت اين روز در مازندران است.

طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي دهم ارديبهشت روز اخراج‌ پرتغالي‌ها از تنگه‌ هرمز به‌ عنوان‌ روز ملي‌ خليج‌ فارس‌ نام‌گذاري‌ شده است.

در مرکز کانون شهر آبيک در استان قزوين نيز ويژه‌برنامه‌اي با حضور 24 عضو پسر اين مرکز برگزار شد که از جمله برنامه‌هاي آن مي‌توان به معرفي سرزمين (خليج فارس ) و فعاليت ادبي با همين موضوع اشاره کرد.

 

 

نظر شما