دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۸
کد خبر: ۳۷۳۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶
گالري 10 ميزبان نمايشگاه‌هاي انفرادي سه هنرمند برجسته بين‌المللي، عباس کيارستمي، پرويز تناولي و افشين پيرهاشمي خواهد بود.

به گزارش شهر، عباس كيارستمي با مجموعه عكس جديدش «ديوارها»،‌ پرويز تناولي با مجسمه‌هاي «هيچ» و افشين پيرهاشمي بعد از مدت‌ها با نقاشي‌هاي تازه‌اش «گمراهي‌ها» پياپي و يكي پس از ديگري در «گالري 10» از علاقمندانشان ميزباني مي‌كنند.

عباس كيارستمي جمعه 23 ارديبهشت ماه جاري همزمان با ارائه مجموعه عكس تازه‌اش «ديوارها» در حالي به اين گالري خواهد آمد كه اين مجموعه در همين زمان در جشنواره «تصوير و زمين» كانادا ارائه مي‌شود.
«ديوارها» كيارستمي مجموعه‌اي است متنوع و ديدني از عكس‌هاي ديوارهايي كه هنرمند در سرزمين‌هاي مختلف ديده است و آن‌ها را با جزئياتي كه بر آن‌ها ديده مي‌شود با نگاه وي‍ژه خود ثبت كرده است: يك پنجره، ‌سايه يك درخت،‌ شاخه‌اي آويزان بر ديوار، ‌لباسي رنگي كه در آفتاب آويخته شده،‌ گچ‌ها و رنگ‌هاي ريخته و فرسوده ديوار،‌ نقش‌هايي را مي‌سازند كه دوربين كيارستمي روي آن‌ها ثابت مانده است.

چيزي كه در همه تصويرها مشترك است نگاه هوشمندانه و هنرمندانه كيارستمي است كه هر ديوار را همچون يك تابلوي نقاشي زيبا در برابر بيننده قرار مي‌دهد. اين نمايشگاه تا هفته اول خردادماه 90 روي ديوار گالري «10» خواهد بود.

مجسمه‌هاي «هيچ» استاد پرويز تناولي كه شهرتي جهاني دارد نمايشگاه بعدي گالري «10» خواهد بود. پرويز تناولي دو سال پيش و بعد از 35 سال براي نخستين بار در گالري «10» نمايشگاه انفرادي برپا كرد و اينك با معروف‌ترين آثارش «هيچ» اين واقعه را تكرار خواهد كرد.

ديگر نمايشگاه منحصربه فرد گالري« 10» كه در پاييز 90 برگزار خواهد شد،‌ تازه‌ترين نقاشي‌هاي افشين پيرهاشمي، نقاش 37 ساله برجسته ايراني است كه در سال‌هاي 88 و 89 شمسي در حراج كريستي ركوردهاي نيم ميليون دلاري برجاي گذاشت.

افشين پيرهاشمي عنوان جذاب و كنجكاوي برانگيز «گمراهي‌ها» ‌را براي جديدترين آثارش برگزيده است. اين درحالي است كه اين نقاش جوان كه او را استاد نقاشي فيگوراتيو مي‌دانند، مدت‌هاست نتوانسته آثار جديدش را براي هم‌ميهنانش به تماشا بگذارد و در آخرين نمايشگاه انفراديش در تهران حدود سه سال پيش نيز تنها آثار قديمي‌اش ارائه شد. اما اينك در گالري «10» علاقه‌مندان به آثار متفاوت او مي‌توانند نقاشي‌هاي ديده نشده اين نقاش چيره دست را ببينند. از موضوع آثار جديد افشين پيرهاشمي خبري در دست نيست؛ اما به احتمال قوي در نقاشي‌هاي فيگوراتيو او همچون گذشته زنان سوژه‌هاي اصلي خواهند بود.

بهزاد حاتم هنرمند،‌ منتقد پيشكسوت و مدير گالري «10» درحالي سه برنامه نخست سال 90 گالري‌اش را اعلام كرده است كه از سال 87 با برپايي نمايشگاه «گوش ون گوگ» مسيري متفاوت در گالري‌داري در ايران را به نمايش گذاشته است و با دعوت از نخبگان هنري ايران براي خلق آثار جديد با موضوع «موناليزا» و «گوش ون گوگ، برش دوم» به غناي تصويري نقاشي ايران افزوده است.

اينك در سال 90، گالري «10» با برگزاري نمايشگاه انفرادي از سه هنرمند بين‌المللي كه هريك در حراجي‌هاي معتبر دنيا نظير كريستي،‌ بونامز و ساتبي صاحب ركوردها و جايگاه‌هاي تعيين‌كننده هستند و هريك در مديوم‌هاي متفاوتي صاحب تبحر و تجربه‌اي ارزنده‌اند، رويه‌اي ديگر را پي مي‌گيرد.

گالري «10» در ونك،‌ خيابان خدامي (بيژن سابق)، خيابان نيروي انتظامي، ‌بن‌بست رياحي، پلاك 2 واقع است.


نظر شما